Jag kommer snart att riva mitt kök som sitter på en putsad lättbetongvägg och är då ganska övertygad om att ganska mycket av putsen sitter dåligt och kommer att följa med när jag tar ner det gamla kaklet. Vidare så är väggen ganska ojämn så det kommer gissningsvis att behövas upp till 20 mm puts på sina ställen.

Så frågan är nu då; vilken puts ska jag använda för att reparera detta?

Gipsputs är ju trevligt och så, men går det att lägga på primer/kakla redan efter ett 1-2 dygn? Eller behöver man vänta ut hela torktiden som står angiven? 1 mm/dygn för Rotband eller 2 mm/dygn för Gypsum betyder att jag behöver stå 10-20 dagar utan ett fungerande kök medans det torkar. :confused:
 
Fyll ut det värsta med gipsputs och sen dunkar du upp gips med tex lip flexicol och kaklar dagen efter
 
Tack för förslaget, men gipsskivor känns som ett nödvändigt ont i detta fallet och jag vill helst putsa allting jämnt.

Mitt letande har dock lett mig till Finja Laga Vägg som verkar göra det jag söker. Enligt Finja så kan man sätta upp tätskikt efter 1-3 timmar (behövs ju inte här dock) och sen kakla efter 1 dygn. Ser ut att kosta ca 120 kr för 15 kg (vilket ger 12 liter) vilket nog får anses överkomligt för en specialprodukt. :)
 
AXS
Även jag rekommenderar gipsskivor. Höll själv på med puts/spackel osv på en vägg. Det blev inte helt bra och tog tid. Till andra väggen slog jag ner all puts och limmade fast en gipsskiva, blev kanon.
 
Jag hjälpte min son med köksombyggnadi våras. Det mesta av putsen släppte, utom där en tidigare ägare hade lagat med gipsputs. Jag putsade över ytan med gipsputs. Det blev väl en del hål som jag borde spacklat över en gång till, men det behöver inte vara jättejämnt om man skall kakla, det viktigaste är att inget sticker ut.

Gipsputs härdar rätt snabbt. Oftast så gör man ju putsreparationen innan skåpen monteras, och kaklingen efter, så några dagars torktid lär det ju bli under alla omständigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.