Hej!

Jag håller på att starta upp ett projekt att bygga om mitt gamla tvåbilsgarage i betong till ett badhus. :)

Nu undrar jag över några saker:

Har någon erfarenhet av att bygga en bastu i tegel? Jag planerar att mura upp två väggar i tegel i ett hörn och sätta in ett vedeldat bastuaggregat. Golver och betongväggarna kommer troligtvis att beläggas med klinker. Frågan är dessutom hur klarar klinkers kyla. Garaget är ouppvärmt normalt.

Till detta hade jag tänkt mura en motsvarande badtunna. Dvs en liten sittpool med en vedeldad kamin i. Materialet kommer att vara leca och jag hade tänkt kakla eller klinka insidan. Även här har jag funderingar över fuktigt kakel/klinker och minusgrader.

/Jeppe
 
Vilken häftig idé :) Men framförallt vilket fantastiskt hus ni har. Vårda det väl! ;)
 
Man kan ju ha klinkers utomhus så kylan bör inte vara något problem, kolla bara att den duger för utebruk.
 
Jag tänkte tvärtom, hur går det med värmen? Vågar mig på en liten gissningsanalys utan att ha någon större koll på det här med bastu. Sten leder värme bra, trä sämre. Är utrymmet inte uppvärmt i vanliga fall, är min gissning att värmen kommer att försvinna ut från bastun via golv och väggar. Blir stenen väl uppvärmd kanske den upplevs VÄL varm att röra vid. Hur det förhåller sig med tegel kontra klinkers/betong vet jag inte.
Men som sagt, det är en lekmans teorier. Det är väl bara att brassa på med mer ved om jag har rätt ;)
 
Tanken med tegel är hämtat från allmänbadet i sundsvall. Det blir en skön värme och fuktighet. Men det kan vara som du skriver att det kan vara svårt att få upp värmen....

/Jeppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.