Hej.

Vi ska göra om köket och har bestämt oss för ett IKEA-kök. Allting verkade kanon tills vi fick priset på vad köksbelysningen skulle kosta. Det skulle landa på över 7000 kr för belysningen under 6 st överskåp + några uttag. Belysningen är Utrusta LED.
Mina frågor då: Är det så dyrt med belysning ? Finns det andra bra alternativ ?

Tack :)
 
Det finns absolut andra alternativ, just köksbelysningen hos IKEA tycker inte jag är särskilt prisvärd.

Vill man ha "märkeslampor" säljs dom billigare på ett otal internetbutiker, annars finns det hyfsade alternativ i de flesta byggvaruhus och butiker som Clas Ohlson och Jula. Vi kör med spottar från Clas Ohlson (Nordic lights eller något sådant) i vårat kök och är nöjda.

Spendera lite tid på att sätta dig in i belysning i kök, 12v eller 230v, lumen, spridningsvinklar, kelvin, det tar inte lång tid och är värt det för att kunna få det som man vill!
 
En av de billigaste lösningarna är att sätta en led strip för belysningen och hörnuttag för elen. Kan bli lite tivoli med så många ljuspunkter om man inte fräser in ledremsan i skåpen eller sätter den i en profil
 
Jag köpte halogenbelysning på Hornbach, typ 250:- för två 20W (60cm) och 350:- för tre (80cm), kan kopplas i kedja och har vanlig eurokontakt, så vår underskåpsbelysning gick på 1300:-. (+ ljus från spisspjällkåpan.)

(Sitter i en z-wave-brytare och ihop med rörelesesensor, så att den går på när nån är vid köksbänken.)
 
Mirar skrev:
Jag köpte halogenbelysning på Hornbach, typ 250:- för två 20W (60cm) och 350:- för tre (80cm), kan kopplas i kedja och har vanlig eurokontakt, så vår underskåpsbelysning gick på 1300:-. (+ ljus från spisspjällkåpan.)

(Sitter i en z-wave-brytare och ihop med rörelesesensor, så att den går på när nån är vid köksbänken.)
Har du någon bild?

De har inga elluttag antar jag?

MVH
 
Inga eluttag, nej. Men de är rätt tunna, så jag tror inte man skulle få plats med det. Jag har ELJO hörnuttag sedan gamla köket.

En vecka sedan köket blev klart. :)

Nyrenoverat kök med vit skåpinredning, träbänkskiva och utan synliga eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(De två uttagen till höger har olika säkringar, tebryggaren drar 3500W.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.