Månader för en komplett avstyckning låter som en mycket optimistisk tidsplan. Min tog ett år men då var det förvisso lite strandsskyddskrångel inblandat.

Jag tycker absolut inte att du ska bygga huset på ofri grund. Då kan det sluta med att du äger hus men inte tomt. Betala varken för huset eller tomten innan du är lagfaren ägare av tomten. Som jag ser det är det huslvernatörens problem att de inte kan sälja något de inte äger.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
harry73
hempularen skrev:
Detta att det inte spelar ngn. roll hur de löser det så läng de löser det kan vara lite riskabelt.
Helt rätt, därför skrev jag så länge det inte drabbar dig. Och det får man ta rätt så bredd. Det är husleverantören och eventuellt deras säljare som ska ta ansvaret och risken helt och hållet.

Men ring lantmäteriet och fråga varför det dröjer så länge, då får du en hum om hur allvarligt det var.
När vi köpte tomt tog det också några månader eftersom det fanns gamla pantbrev som skulle dödas.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ta en diskussion med husfirman och lägg fram alla fakta. Strulet ligger ju egentligen på deras sida så de borde vara intresserade av att ta fram en lösning.
Ett förslag för att undvika sådana problem som hempularen nämner kan ju vara att skjuta på tillträdesdatum (och betalning) tills dess att allt pappersarbete är löst. Ev. kan husfirman behöva ersätta er för ev. extrakostnader ni drabbas av för t.ex tillfälligt boende men detta kanske redan finns reglerat i kontraktet.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag fattar inte hur de kan ha fått bygglov. Kan någon förklara? Bonden har väl fortfarande lagfarten?

I dag är det alltså enligt kontakt på tomten, tillträde. Eftersom de inte kan lämna över tomten är det ett kontraktsbrott. Hela processen blir förskjuten. Ni ska inte ta extrakostnader för detta.

Ring LM och följ upp vad problemet är. Har dock egen erfarenhet av att 3-4 månader inte är en ovanlig handläggningstid.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Tack för ert engagemang. Status i vårt ärende just nu är att banken gör det jobb som husleverantören rimligtvis borde ägna sig åt. Anledningen till att lagfart inte kan sökas är att husleverantören lämnade in sin för fyra dagar sedan, dvs efter att de sålt tomten till oss.

Nu väntar vi på att deras lagfart ska bli godkänd, vilket tar sex dagar. Så samma dag som vårt hus ska levereras blir vi tomtägare. Men då tvekar husleverantören på att skicka huset eftersom det inte är betalt. Vilket är skandalöst, då det är deras misstag! Just nu så stämmer vårt lokala kontor av med deras HK. Fortsättning följer 😢
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Men, hur är läget med avstyckningen? Är den klar och vattentät? Vunnit laga kraft?
Bygglovet, finns det ett beslutat bygglov (konstigt om inte avstyckningen är klar)? Finns det ett klart startbesked? Vunnit laga kraft?

Bygglov är inget problem att få även på en tomt man inte äger. Men jag har svårt att se att man skulle kunna få ett färdigt bygglov på en tomt som ännu inte finns.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Avstyckning, bygglov och startbesked är klart. Nu är visserligen bygglovet överklagat till Länsstyrelsen av en granne, men vi är tämligen säkra på att vi vinner där. Men vi bygger på egen risk tyvärr.

Husleverantören gav dock precis ett okej, och kommer att leverera som planerat, vilket känns fantastiskt.
 
Bata skrev:
Tack för ert engagemang. Status i vårt ärende just nu är att banken gör det jobb som husleverantören rimligtvis borde ägna sig åt. Anledningen till att lagfart inte kan sökas är att husleverantören lämnade in sin för fyra dagar sedan, dvs efter att de sålt tomten till oss.

Nu väntar vi på att deras lagfart ska bli godkänd, vilket tar sex dagar. Så samma dag som vårt hus ska levereras blir vi tomtägare. Men då tvekar husleverantören på att skicka huset eftersom det inte är betalt. Vilket är skandalöst, då det är deras misstag! Just nu så stämmer vårt lokala kontor av med deras HK. Fortsättning följer 😢
Har ni köpt tomten eller skriver du fel nu?
 
Både ja och nej. Vi har ett tomtkontrakt men kan inte tillträda och slubetala förrän den senaste lagfarten blivit registrerad.
 
Bata skrev:
Avstyckning, bygglov och startbesked är klart. Nu är visserligen bygglovet överklagat till Länsstyrelsen av en granne, men vi är tämligen säkra på att vi vinner där. Men vi bygger på egen risk tyvärr.

Husleverantören gav dock precis ett okej, och kommer att leverera som planerat, vilket känns fantastiskt.
Vet banken att det är överklagat?
 
Det är jag osäker på, troligtvis inte.
 
Låter väldigt dåligt hanterat detta av husleverantöreren, eller lokalkontoret.
 
Det vore tacksamt att veta namn på dessa företag.
 
Hej.
Köp inget som är överklagat!
Ni kan aldrig vara säkra på något innan överklagan är klar, efter Länstyrelsen så kan det gå till Miljödomstolen därefter till Miljööverdomstolen och i värsta fall upp till högsta instans om det finns särskilt intresse. Desse frågor borde ju ha klarats ut i ett förhandsbesked eller vid remissutskick till rågrannar och övriga remissinstanser där Länsstyrelsen brukar finnas med. Mark som är odlingsbar mark kan ställa till det, vidare så bör det finnas med i kommunens ÖP.
Alltså bygg eller köp inget innan det är klart!
Ni har väl inte skrivit något köpekontrakt med fastighetsägaren ännu, i det bör det finnas med en klausul om möjlighet till hävning. I dagsläget är ju tomten inte" leveransklar" och bör vara ett skäl till att häva köpet".

Jag tror mig veta vilket företag det är.

En som vet hur illa det kan gå.
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag tolkar att det finns ett köpekontrakt, så TS är troligen bunden. Även om det finns ett förhandsbesked så kan bygglovet överklagas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.