Jag har för avsikt att byta ut en hel hög med halvglappiga gamla vriddimmers mot tryckdimmers (Fibaro Dimmer 2). Man får efter vad jag förstår byta ut dimmer mot dimmer men inte strömbrytare mot dimmer. Anslutningsförfarandet mellan de två typerna är ju lite annorlunda men rent elektroniskt så är det en likvärdig enhet. Vad säger Elsäkerhetsverket om det?
 
Det är inte glasklart vad man enligt föreskrifterna får göra, men om arbetet innefattar ändringar i den fasta anläggningen, tex att dra fram en nolla som saknas eller andra omkopplingar, då är det definitivt förbjudet utan behörighet. Tanken med föreskriftskravet är nog att det ska vara ett enkelt byte rakt av.

Vad esv säger det svarar de inte på i detta forum.

Vad är syftet med frågan? Du har väl kunskapen att göra jobbet korrekt?
 
Framdragande av nolla är det inte fråga om och kunskapen har jag. Det jag är ute efter är att ha torrt på fötterna ur föreskriftssynpunkt. I och med att det är en vippbrytare inblandad så blir det ju ett annat anslutningsförfarande än med en vanlig vriddimmer och dessutom en bygling N-Sx. Men om jag tolkar dig rätt så är föreskrifterna vaga på den punkten.

Schamatskiss av enkelströmbrytare ansluten till en dimmer med märkningar för Ledningar L och N och bygling N-Sx.
 
Kan du göra jobbet korrekt så att det varken orsakar skada eller ser hempulat ut så har du i praktiken allt på det torra. Detta är ingen uppmaning att bryta mot föreskrifterna, men jag har uppfattningen att dessa behörighetsregler inte har någon som helst betydelse annat än den lilla detaljen att det är ett lagbrott... Du "åker dit" om du skickar ström genom någon oberoende av om du fick utföra jobbet eller inte. Gör du ett bra jobb kan du bara "åka dit" om någon anmäler dig för brott mot ellagen, en åklagare tar på sig fallet och lycka bevisa dels att jobbet kräver behörighet och dels att du är skyldig till detta korrekt utförda jobb. Så att man "får" betyder inte automatiskt att man kan sätta igång och göra jobbet.

Om du i ditt fall kan göra bytet med de befintliga trådarna till dagens dimmer så är det ett plus, men då det handlar om installation av en puck i dosan och byte till en strömställare så vågar jag inte gissa på vad ESV skulle yrka på, de kanske dessutom säger nej idag men ja nästa år.
Se även https://www.byggahus.se/forum/el/28...sdosa-och-darefter-till-enfas-forbrukare.html
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.