Hej,

Ska montera in en Electrolux köksfläkt(EFT6566OX) och behöver lite hjälp. Munstycket på fläkten är ca 15,5 cm och röret jag får ner från skorstenen är också ca 15,5 cm. Med fläkten kommer det en tratt som går från 15,5 cm till något mindre, det verkar som att denna ska monteras direkt på munstycket på fläkten. Men i mitt fall så har jag faktiskt samma diameter på fläkten som på röret ner så då ska väl inte det behövas?

Den andra frågan är om det spelar något större roll vad man köper för slang så länge som den är rätt storlek?

Ex så har Elgiganten en Aurora Monteringskit för 499 kr, medan mediamarkt har en som ser "mindre bra" ut från Hanström och Nedis för runt 200-300 kr, dock kortare.

Finns det något att tänka på här? Vilken bör man ta?
 
Jag vet inget om kvaliten men sett till priset är det ju ingen stor skillnad per meter.
 
pelrik skrev:
Jag vet inget om kvaliten men sett till priset är det ju ingen stor skillnad per meter.
Helt rätt, dock behöver jag max 1 meter i mitt fall. Det jag funderar på är dock om man ska köpa närmsta möjliga slang bara eller om man ska sikta in sig på någon speciell version? Har fått för mig att det finns slangar som har en mindre veckad innerslang?
 
Ju slätare slangen är på insidan ju bättre är det.
Slangen bör vid montage vara mer eller mindre sträckt, dels för bästa flöde, dels för att minska risken för fettfickor.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Köpte en 15 cm slang, det var inte enkelt att få på röret tyvärr, gav upp efter halvtimme. Fick ju upp den en liten liten bit på röret men det var på tok för svårt att få den längre. Mycket möjligt man hade kunnat banka till röret lite så att det var mindre taggigt nederkant och kanske lite matfett eller liknande hade gjort saken enklare.

Nu försöker jag få tag på en 16 cm slang istället. Visst 15 cm passade perfekt på fläkten men 16 bör ju gå med tycker man.

Problemet verkar dock vara att 16 cm slang är inte så lätt att få tag på.
 
Låter konstigt.

En sak som sotaren påpekade när de besiktigade hos oss för många år sedan är att slangen måste gå att snabbt demontera utan verktyg. Det skall alltså vara slangklämma med snabbfäste.

Skälet är att OM det börjar brinna på spisen och det sprider sig upp i fläkten så antas man ha sinnesnärvaro att snabbt koppla loss slangen innan det sprider sig upp i röret.
 
Finns inget krav på snabbfäste till slangen, duger gott med vanlig slangklämma. Slang storlek 160 finns hos dom flesta bygghandlarna.
 
Nej den är inte till för köksfläktar, köp hellre nåt liknande den här Flexibel köksventilationsslang av laminerad aluminium på en e-handelsprodukt sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
När jag monterar köksfläktar så sätter jag en nippel på spiroröret. Det gör det lite lättare att få på slangen.

Sen tycker jag att anslutningarna på fläktarna är lite sisådär över lag.
 
Aha, jag fick tag på en som är 16,5 cm, så den är ca 1 cm för stor men de i butiken sa att det inte skulle vara några problem :)
 
robban89 skrev:
När jag monterar köksfläktar så sätter jag en nippel på spiroröret. Det gör det lite lättare att få på slangen.

Sen tycker jag att anslutningarna på fläktarna är lite sisådär över lag.
Vad är det för nippel?
 
Galvaniserad stålnippel för skarvning av rör, enligt SS-EN 10142, på webbshoppsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska väl vara en slang som brinner av om det tar eld, alltså ingen aluminium slang?
 
robban89 skrev:
[bild]
Aha, är det någon typ av skarv som man pressar ihop då?
 
  • Gilla
robban89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.