jessicaodanne skrev:
Har jag förstått det hela rätt att man "måste" ha både andra gångjärn och luckdämpare?
YES. Ikeas gångjärn har ett runt hål där dämparen skall sättas men det skall vara fyrkantiga som det är på övriga Blum-gångjärn (Ikea har enl. uppgift en gammal version där dämparna föll av ibland. Därför bytte Blum designen). Du kan därför INTE använda Ikeas 130° gångjärn med direktmonterade dämpare. (för mig var det inget problem att byta eftersom jag inte hade brutit förpackningarna med Ikea-gångjärnen)

Gör gångjärnen att stängningen bromsas upp och "självstänger" och luckdämparna att luckan inte smäller igen?
NEJ. Själva gångjärnen har ingen annan funktion än att dra igen luckan.
OBS! Dämparna som ser ut som pinnar bromsar luckan vid stängning men ger INTE den sköna känslan med att luckan går långsamt igen (istortsett) oavsett hur hårt man slår igen luckan. Kör därför med gångjärnsmonterade dämpare (jag kör med 2 gångjärnsdämpare per lucka).

Och det här är något som Ikea inte riktigt har bra standard på än?
Kan man nog säga. Antar att dom med tiden också kommer gå över till den nya versionen av Blum-gångjärn men dom får väl bättre priser på den gamla modellen och allt för få kunder bryr sig eller känner till att dom kan få bättre lösning.

Vad kostade de du köpte Videonisse?
Här kommer priserna inkl. moms på det som jag köpt på Theofils:

Blum 107° gångjärn: 29,00 kr/st
Blum 120° gångjärn: 37,00 kr/st
Blum 153° gångjärn: hittar inte kvittot, tror det var 75 kr/st
Blumotion dämpare för montering på gångjärn: 21,00 kr/st
Blumotion dämpare för inborrning/adapter (inkl. adapter): 39,00 kr/st

Det är lite dyrare (skulle tro dubbelt så dyrt mot Ikeas) men jag lovar att det är värt varje krona om man vill få samma känsla när stänger luckorna som med 3-5 ggr så dyra "märkes"-kök.  ;)

 
Videonisse skrev:
Det är lite dyrare (skulle tro dubbelt så dyrt mot Ikeas) men jag lovar att det är värt varje krona om man vill få samma känsla när stänger luckorna som med 3-5 ggr så dyra "märkes"-kök. ;)
Jag kan bara hålla med!
För de som inte förstår skillnaden ska ni testa skillnaden på någon "finare" kökstillverkares utställning. De har garanterat dessa dämpare eftersom man får en riktig exklusiv känsla.
Ska själv montera dessa i mitt IKEA-kök om ett par månader. Iofs tror jag att det bör räcka med en dämpare i varje skåp. Två stycken känns lite överdrivet... eller är jag helt fel på det då?
 
T
Så gångjärnen som följer med Ikeas skåpluckor ska man inte sätta in utan använda Blums variant med ett fyrkantigt hål i gångjärnsarmen där man kan sätta "dämparen".

Har jag förstått det hela rätt?
 
Tack snälla Videonisse, nu förstår jag hur det fungerar :). Ska absolut satsa lite pengar på Blum istället för Ikea.
Det är lite så vi har resonerat i hela vårt kök, köpa billig stomme och luckor på Ikea och sen lägga pengar på detaljer som gör att köket känns lyxigt.
 
Ok, kanske inte är helt med men så här fattar jag det: Vi har precis satt in köket (abstrakt från Ikea). Ett av de krav jag hade på det blivande köket var en lådbromsning som HTH, Marbodal mfl har. Ikea sa att deras möbler var förberedda för detta men att det skulle komma sensommar/höst. För att det skulle fungera så skulle beslagen ha ett fyrkantigt hål (eller vad det nu var som skulle var fyrkantigt...). Har nu köket uppe och väntar på att Ikea ska få in bromsarna så man kan montera in dom i det befintliga köket.

Pratade med Ikeas kundservice för två dagar sen och den tan....äldre damen (inget ont om äldre damer...) var rätt förvirrad och förstod inte att de har förnyat produkterna. Fick inget bra besked av henne eftersom hon var helt övertygad om att det var de där små svarta dämparna (6st för 99:) som jag pratade om.

Ja,ja. Tur att man bor 4 km från kungens kurva..... ;)
/Dette
 
tank77 - du har förstått det rätt

Dette - om du har den nya versionen av skenorna så ringer du kundtjänst och beställer artikelnr 601.086.77. Kostar 69:- per låda. Det är några veckors lev.tid och finns troligen inte på varuhusen ännu.
Om du även skall ha samma känsla på luckorna så behöver du de Blum-gångjärn och dämpare som nämnts tidigare i denna tråd.

Lycka till!
 
Ah, strålande Videonissen! Men då ligger det väl en saftig kostnad för leveransen hem eller kan man boka dom på varuhuset? Kommer bli en sån sjuk skillnad mot vad vi har idag......annars kommer min treåring att slå sönder kökslådorna...
/Dette
 
Nja, vi får betala 170:- i frakt för 24st satser med dämpare. Ingen kul kostnad men känns OK med tanke på det förväntade resultatet.
 
T
Var inne på Kvik och kollade och i ett av skåpen satt Blums Blumotion i ett gångjärnen fast jag tyckte inte att den dämpade så bra. Kan i och för sig bero på att det bara satt en sådan i översta gångjärnet.

Då var den varianten som tar emot dörren, alltså den dämpande pinnen eller vad man ska kalla den mycket bättre. Såg nästan lika dan ut som Ikeas variant fast mer gedigen.

Ahh...hittade den på Clas Ohlson. Det är visst Blum den också, 59 kr för 2-pack.
Lite dyrare än Ikeas variant men vad gör man inte för kvalite ;)
312736_X_2004-07-01_143205.jpg
 
Det pratas om dämpning, men jag tror inte riktigt det är vad jag är ute efter. Jag letar efter något som om jag slänger igen lådan med nästan full kraft bromsar upp lådan och sedan drar in lådan den sista biten i en mycket mjuk stängning. Om jag istället ger lådan en liten mjuk knuff ska lådan gå in och sista biten dras den in i samma hastighet som om jag slängt igen lådan. HTH har en sådan mjukstängning att välja till deras kök. Har IKEA nu också en sådan eller är det bara en "vanlig" dämpning? Om inte IKEA har, finns det någonstans man kan köpa sådana som kan användas till IKEAs lådor?
Vi har så på vårat kök från Tibro. Vet dock ej vad det är för tillverkare på just dämparna. Kände själv på IKEA:s "fejk"-dämpare och säger bara: bortkastade pengar!!! Fyller ingen som helst funktion jämfört med "dyrare" tillverkares dämpare. Våra kan man slänga igen med full kraft och dom bara sugs in sista biten. Ikea är kanon på många vis, men deras kökslösningar och kökstillbehör ger inte JAG många ören för.
 
Gutte skrev:
Vi har så på vårat kök från Tibro. Vet dock ej vad det är för tillverkare på just dämparna. Kände själv på IKEA:s "fejk"-dämpare och säger bara: bortkastade pengar!!! Fyller ingen som helst funktion jämfört med "dyrare" tillverkares dämpare. Våra kan man slänga igen med full kraft och dom bara sugs in sista biten. Ikea är kanon på många vis, men deras kökslösningar och kökstillbehör ger inte JAG många ören för.
Jag var hos Tibro Kök i Tibro förra veckan, dom har också Blum gångjärn och Blumotion dämpare (båda modellerna).

Jag både håller med dig och samtidigt inte ang. Ikea. Var lite smart och byt ut de få saker som dom faktiskt inte är lika bra på, t.ex. dämparna, och få ett mycket bra kök för ett fantastiskt pris!

Enda anledningen till att välja Tibro Kök eller ngn av de andra "märkes"-tillverkerna är att man behöver en mer anpassad lösning på skåp etc. Räcker Ikeas sortiment så vinner dom.
 
Enda anledningen till att välja Tibro Kök eller ngn av de andra "märkes"-tillverkerna är att man behöver en mer anpassad lösning på skåp etc. Räcker Ikeas sortiment så vinner dom.
Där håller jag inte riktigt med. Tycker själv att det är roligare att ha ett kök inte "alla" andra har. Givetvis spelar anpassning av skåp in, men känslan av kvalité väger också tungt hos "märketillverkarna". Men det är vad JAG tycker ;)
 
Gutte:
Men dyrare behöver inte vara mer kvalitet. Vårat Kvänum-kök är 10 år gammal och luckorna har blivit skeva, laminatet på stommarna har släppt på flera ställen, gångjärnen är fullkomligt USLA etc. Så detta sammataget med Kvänumsarkitektens usla kökslösning gör att köket snart rivs ut och ersätts av ett IKEA-kök...
 
Det stora problemet med IKEA (som jag ser) är ju att de bara har vita stommar. Finns det något som gör att ett kök ser "billigt" ut så är det vita stommar bakom icke-vita luckor och lådor. Särskilt i vitrin (ryser). Stommarna syns ju mellan luckor och lådor även i stängt läge.

Vill man har vita luckor, go IKEA. För vår del lutar det åt Kvik.

För oss (korridorkök) skiljer det knappt 10.000 mellan IKEA Tidaholm och Kvik Napoli (identiska lösningar) och då har den senare ek-look på i stort samtliga stommar. Dessutom bromsade "lyxlådor" i samtliga bänk-/lådskåp. Värt varenda kronan i mellanskillnad tycker jag.

Som jag förstår det kan man få Blum-gångjärnen med inbyggda dämpare direkt från Kvik, korrekt?

Någon skrev om lådinredningar och dylikt - vart köper man det med bäst prestanda för betald krona? Kvik eller IKEA? Det jag noterat är att IKEA har lådinredning, t ex för bestick, som passar jättedåligt med Blum-lådorna som är rundade inne i lådan. Kvik hade mycket bättre inredning som var vinklad i kanten för att bemöta avrundningen... Ni som sett detta vet vad jag menar.
 
Lådinredningar i rostfritt från kvik eller t.ex theofils är sviindyra.
1500:- för bestickinredning till en 80-låda.
850:- för skafferiavdelare till låda(80cm).

Vi började med snikvarianten med plastinlägg för bestick från kvik istället, men hittade iaf en kryddinsats på theofils för en hundring som vi är helnöjda med.
http://www.theofils.se/images/bilder_stor/60300420.jpg

Ikeas lådinglägg i trä passar inte kviks lådor (inte de vi provade iaf), de är nån cm för långa tyvärr.

Vi valde för övrigt trästommar till överskåpen men vita till alla lådstommar. Inget vi stört oss på än iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.