Tegeltaket måste läggas om i höst. Tegel finns på plats och de flesta pannor är hela. Under pannorna finns takspån. Ser inga fläckar på vinden, men teglet har säkert legat där i femtio år minst och alla häng-och stuprännor måste bytas.
Såg på Bygg-Ole att det finns något som heter "Cowall" m klisterkant som underlag. Kanske någon har erfarenhet av detta material? Eftersom jag vill använda så bra och miljövänliga material som möjligt är jag tacksam om jag kan få synpunkter på detta. St 40x2m + veranda 2x2 m.. till taknock c:a 7 m.
Tacksam om det även går få ev. prisbild. Byggställning måste till. Kan sända bild på huset med bå 1941 tillbyggt 76.och befinner sig på Torsö utanför Mariestad.
 
  • Rött trähus med slitet tegeltak som behöver renoveras, omgiven av träd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Materialet på Bygg-Ole kan heta Underlagsduk "Coverall" Mataki; Divoroll Ultra Top Ru. Så det blev helt galet det jag skrev i kvällens sena timma.

Så finns ju Mataki ytpapp Klassisk m asfalt som ju inte är något för en miljjöfreak.
 
Hur tänkte du göra med takspånen? Blir det nytt undertak?
 
Är spånen okej å vill jag nog behålla denna.
 
Om spånen är ok så kan du trätjära spånet och lägga duk som andas och sedan ny läkt som du kan satsa lite på eftersom läkten kommer bli det som bestämmer nästa takrenovering...rostfri skruv o kramlor...
Byt även ev plåt eller måla den med lämpligt skydd...
Tvätta teglet med lämpligt medel mot mossa och påväxt... byt spruckna trasiga pannor

kolla tätskiktet till utbyggnaden ser platt ut så det kan vara på sista resan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.