Hej!
Ska bygga en bastu i vår källare, med glasvägg. Måtten på glasväggen är ungefär 2,3 bred och 1,8 hög. Rummet i sig är 2,3 brett, 1,25 djupt och 2,06 högt (glasväggen sitter i en nedsänkt del av taket).

Jag läste från FTX-gruppens gamla hemsida att de rekommenderar att man inte enbart har luftinsläpp nere vid dörren som en glipa, utan släpper in luften direkt vid och helst mitt på eller ovanför aggregatet. Utluft diagonalt bort från inluften förstås.

Men vad säger ni, spelar det någon roll? Är det värt merkostnaderna att ta upp hål i glaset vid aggregatet?
 
Om glipan vid dörren är nära aggregatet och tillräckligt stor så borde det väl funka ?

Sitter aggregatet en bit bort är nog ett separat insläpp att rekommendera...

/K
 
  • Gilla
Anders Örebro
  • Laddar…
Tanken är att den kalla inluften då automatisk rasar ned i det varma aggregatet och därefter sprids, och därmed snabbare än om den kalla luften måste diffundera upp nerifrån golvet från dörrspringan. De som förespråkar den lösningen brukar även hävda att utluften ska släppas ut i nederkant, alltså under understa laven, detta för att få en jämnare temperatur i bastun.

Är det vrt det? Tveksamt om det är mycket bök. Jag övervägde det länge med det vart för svårt byggtekniskt så jag körde på gamla vanliga istället. Har man små barn finns det fördelar med kraftiga skillnader i temeperatur på golvet jjämfört med de högre lavarna
 
Börja med luft in under dörren, kommer duga utmärkt gissar jag.
 
Nej inte värt det, enligt min erfarenehet är detta inget man märker av som normal/avancerad bastubadare. Visst, möjligen om man är Saunafil (eller vad det heter, jag jämför med audiofil här)

Jag har bastat i många bastus, både fina o vräkiga samt sämre och en del sunkiga, vissa med el o vissa vedaggregat. Glipa enbart under dörren kommer räcka utmärkt!
 
Sweet. Då blir det billigare. Då skippar vi att ta ut hål vid agget och kör bara på vanlig kort dörr samt utsläpp uppe till vänster (agget står nere till höger)
 
Fast luft som värms rör sig ju uppåt, så ovanför agregatet kommer man få en luftström som går uppåt - så jag har svårt att se hur det skall rasa ned då ?

Man brukra ju, när det gäller vanliga kaminer iaf, se till att sätta intaget lägre än kaminen just för att det då bildas ett drag som suger in luften ?

Verkar som sagt inte kritiskt iaf - tror på glipa i dörr :)

/K
 
Det rasar ju ner i agget och värms, stiger och sprids i bastun.
En elkamin drar väl inte lika mycket luft nedifrån som en gammal eldkamin tänker jag.
 
Nja, det kommer ju inte bli vacuum nere så luft kommer komma dit på något sätt (via virvlar osv) - men pricnipen för vanliga element tex är ju att sätta dom under fönster för att undvika kallras - dvs undvika att kall luft "åker ned" på golvet...

/K
 
Såklart. Men det går långsammare än om man släpper ner den kalla luften ner i agget, än om agget ska värma luften nedanför så att den blir varm och lyfter, antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.