Håller på att kika på ett fritidshus. Kikade extra noga under huset för att se så det såg fint ut och inte ruttet. Det såg helt ok ut.

Ringde och pratade med en bekant som jobbar med bygge och sanering som då sa att om det ser ok ut på ett äldre fritidshus så lär det vara tryckimpregnerat bjälklag vilket inte är bra.

Så nu är jag väldigt kluven. Hade det inte sett bra ut hade jag inte velat köpa, men nu verkar det som att det inte är bra för att det ser bra ut heller.

Hade dessutom tänkt att tilläggsisolera med cellplast underifrån mellan bjälklagen, men det sa han skulle göra det hela ännu värre och göra att det kommer upp giftig gas i huset.

Reglarna under huset är grönaktiga så jag gissar att det är Cuprinol. Hur stor risk är det att ha det där?

Hur dyrt skulle det kunna bli att byta ut golvet i en stuga på 40-45m2?

Vy under ett fritidshus med synliga bjälklag och grönaktiga reglar mot en stengrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett väl ventilerat utrymme så kommer ju inga lukter upp i huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det luktar inget i huset. Tänkte mer på huruvuda det är giftigt. Han snackade om cancer och grejer. Sen att om man isolerar underifrån så isolerar man i princip in bjälkarna och då blir det ännu värre.

Kan man lägga någon form av isolering innanför golvplanket istället? Under parketter så att säga.
 
Du slickar väl inte på plankorna? Klart man kan isolera uppåt men då tappar man ju höjd. Behöver du isolera? Det är ju ett fritidshus, någon isolering är det väl redan?
 
Om de har suttit där länge så bör de ha släppt ifrån sig det mesta av impregneringen.
Dåligt/lukt - problem brukar ju komma när man har gjutit in impregnerat trä (tex i bjälklag osv)

Man kan absolut isolera inifrån, men du tappar ju takhöjd - hur mkt har du tänkt/hur mkt är det nu ?
Annars, om golven inne ändå skall/är ok att läggas om, så kan du ju lägga byggplast mellan golv och innegolv, och isoleringen under - då bör denna späära så att inget går upp underifrån samtidigt som ev. frånsläpp kan ventileras nedåt, iaf är det inte inspärrat...

/K
 
Haha, ne jag ska inte slicka på bjälkarna. Problemet som jag fick höra från min bekant var att det bildas giftiga gaser som genom undertryck i huset dras in. Lukten är inget problem med. Vill bara inte bli sjuk.

Det är en öppen plintgrund, och det är ingen isolering under golvplanket. Är mycket möjligt att det är något över, säljaren kunde inte svara på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.