Vi köpte vårt hus med friskrivningsklausul. Efterföljande hade vi en elektriker här som konstaterade att det inte var jordat i badrummet trots att de satt upp jordade uttag. Jag frågade säljaren om vem som installerat elen i badrummet och han svarade att det var hans pappa, som inte är behörig elektriker. Detta är ju helt enkelt olagligt och direkt farligt. Och fel inkoppat. Finns det något jag kan göra i denna situationen? Säljaren var väl medveten om att det inte var en behörig elektriker och döljer heller inte detta men har heller inte informerat oss tidigare. Men med tanke på att vi skrivit under friskrivningsklausulen- finns det undantag eller kan man köra vidare på att det de gjort är olagligt?
 
Vad var det dom friskrev sig från?
Dolda fel?
Vet inte det räknas som dolt fel då man har hansvar att kolla även el men dom har ju verkligen brustit med sin upplysningsplikt dessutom på ett område som kan vara direkt livsfarligt
 
harry73
Varför såldes huset med friskrivningsklausul? Dog pappan och säljer barnen huset?
Det är kanske olagligt att hempula el, men jag tror inte att det är olagligt att sälja ett hus med hempulad el.
Köper ni huset med friskrivningsklausul, kan man tycka att ni i alla fall kontrollerar de saker ni vill ha kvar. Att kolla om ett uttag är jordat är inte svårt att göra.
Så även utan friskrivningsklausul är det svårt att få det till dolt fel.
 
Vad som är viktigare här är: Finns det jordfelsbrytare? Uttag i badrum skall vara jordade, men de skall också vara skyddade av jordfelsbrytare. Måste jag välja så väljer jag jordfelsbrytare.
 
Japp-dolda fel.
Nä ingen dog- var en deal för att vi skulle få huset (budgining som stack iväg) Då visste jag inte att man ens kunde göra en elbesiktning.

Det finns jordfelsbrytare i huset.
Badrummet är reoverat 2012 (huset från 70-talet) så vi utgick från att det var i ordning

Men nu är det alltså bara till att bita i det sura äpplet och ta ansvaret själv för att vi inte undersökte tillräckligt innan husköpet?
 
Friskrivningsklausul, då bör man ha fullständig kontroll på vad man ger sig in i. Det kanske skulle ha lönat sig att höja budet istället. Men det visar sig...
 
Imported_benno nu skrev jag ju inte här för att du skulle tycka om vårt val att köpa med eller utan friskrivningsklausul utan för att få tips råd och hjälp.
 
Alla fel i huset är numera era enligt ert kontrakt om jag tolkar det rätt.
 
harry73
Även en friskrivningsklausul är inte helt vattentät. Det går alltså inte att friskriva sig för alla fel. Köper man ett hus för en viss (normalt) belopp, och visar sig huset vara värdelöst pga plutonium i isoleringen t ex, då är huset ännu sämre än du borde ha förutsätt och kan du få ersättning trots friskrivningsfel.

Nu tror jag inte att TS problem är ett dolt fel till att börja med, sen tror jag inte heller att den är så stor och allvarlig att det skulle räknas vid friskrivningsklausul (även om det var dolt fel)

Så svaret är att det tyvärr är TS eget ansvar.
 
Hus med friskrivningskausul där endast badrum är ojordat känns som en vinstlott. Kan bli mycket värre.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag har iofs. för mig att jag sett ett resonemang att en sak som faktiskt kan spräcka en friskrivningsklausul är om säljaren låtit bli att berätta om ett allvarligt känt fel. Det är säkert många fler omständigheter som skall spela in. men grundprincipen är att OM jag känner till ett allvarligt fel, räknar med att köparen inte skall upptäcka det, så skall jag inte kunna lura köparen med en friskrivningsklausul.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Om vi antar att det är normalsvårt att dra in jord till badrummet, så gissar jag att detta skall kunna göras för 1000 - 3000 kr. Dvs. knappast en summa jag skulle lägga någon större energi på att få säljaren att betala, i ett såpass osannolikt fall. Mycket midre om elektrikern ändå är där av annan anledning.

Men om vi antar att pappan som gjort det här inte är fullkomligt tokig, så kan man misstänka att det finns svårigheter med att få fram skyddsjord. Det kanske kräver en helt ny och lång kabeldragning.
 
Saknad jord i några uttag kan knappast spräcka en friskrivningsklausul. Tveksamt om det ens kan ses som ett dolt fel eftersom det är väldigt enkelt att upptäcka vid en besiktning.

Brottet mot elinstallationslagen är ju pappan som har begått. Det har inget med fastigheten att göra. Nya fastighetsägaren har övertagit ansvaret för alla elinstallationer i huset. TS kan ju polisanmäla brottet om hon vill men utredningen kommer antagligen omedelbart läggas ner.
 
Om man är sniken och vill köpa något billigt och vid förhandlingen då accepterar en friskrivningsklausul för att inte priset ska fortsätta att stiga så är det lite väl magstarkt att sen komma dragande med dolda fel dravel......

Att både äta kakan och ha den kvar har aldrig lyckats, så ta nu dom pengarna som ni tjänade på att inte priset gick upp mer och rätta till de fel som finns på huset för ni är ju fullt medvetna om att ni fick huset billigare pga friskrivningsklausulen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hur är friskrivningsklausulen formulerad? (Exakt ordalydelse)
Var mäklare inblandad i överlåtelsen?
Hur var fastighetens pris i förhållande till "normalt" pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.