Hej,
Skall dra nytt till badrum.
Det kommer bli en bastu med ett aggregat på 6kw och den är ju förstås 3fas.
Kan jag då dra en grupp från elcentralen till en kopplingsdosa som därifrån fördelas ut till bastu,golvvärme,handukstork och belysning.
Golvvärme (650w) på fas1,Handukstork(400w) på fas2 och sen lägger jag belysning och eluttag på fas 3.
Eller är det bättre att ha bastu på separat gruppsäkring och resten på egen säkring?.
Då får man väl ha 2 kopplingsdpsor för man får väl inte ha en grupp och en annan fas i samma kopplingsdosa.
/Jimmy
 
Låt bastuaggregatet ha sin egen trefasgrupp och lägg resten på egen enfas, blir ju inte direkt överbelastat.
Men handukstork på 400 W? Måste vara en stor en.

Protte
 
Stor o stor men den är 1100x500mm.
Är det en nackdel att ha allt på samma grupp?
Jag måste ju fräsa in dosor i väggarna så mindre dosor=mindre jobb😊
 
Det lät ju stort om inte annat... ;)
 
Ja, det här måste ses som antingen två grupper, eller så får du montera en liten centralkapsling med säkringar som fördelar till bastu och badrum. Men med två grupper kan du ju dra en bastuledning som avslutas i dosa på lämpligt ställe relativt aggregatet (t.ex utsidan väggen)?
 
Jag har för mig att för några år sen så var det inte tillåtet att dra 400v för att sedan dela upp till 230v grupper i hemmamiljö, om någon ovetande(lekman) bryter en av dessa tre säkringar som är tex är till handdukstorken och tror att dosan är spänningslös och sedan kopplar ur nollan kan man få 400v over någon grej som är enfaskopplad utöver att det dessutom blir spänning på nollan.
 
Det har varit mycket trådar i ämnet här. Det finns inget generellt sådant förbud. Men det ställs krav på att ex. uppdelningen inte får ske i uttagsdosan och lite mera. Sedan kan det vara mer eller mindre olämpligt beroende på omständigheterna.

jkbpower: Om du får dit separata grupper för bastu och övrigt, så blir det nog snarare mindre behov av kopplingsdosa. Det blir ett rör till från elcentralen, men mer renodalad dragning inom rummet.

Jag skulle om möjligt överväga en separat jordfelsbrytare för bastun. Det verkar vara relativt vanligt med krypströmmar i bastuaggregat, synd att släcka hela huset då.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Levin_m skrev:
Jag har för mig att för några år sen så var det inte tillåtet att dra 400v för att sedan dela upp till 230v grupper i hemmamiljö, om någon ovetande(lekman) bryter en av dessa tre säkringar som är tex är till handdukstorken och tror att dosan är spänningslös och sedan kopplar ur nollan kan man få 400v over någon grej som är enfaskopplad utöver att det dessutom blir spänning på nollan.
Det som har varit är att det är olämpligt att fördela ut en flerfasgrupp i apparatdosor/uttag. Men numera finns det 2-vägsuttag som är klassade för 440V som får matas med två faser, kravet är att det är en tvåpolig dvärg innan. http://www.elko.se/snabbanslutning/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-571.html

Eftersom en lekman inte får göra några några kopplingar i en kopplingsdosa så kvittar det om det bara är enfas eller flerfas i kopplingsdosan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok.
Jag hade tänkt att ha en 3polig brytare i centralen så att man alltid bryter alla faser.
Men kanske bäst att dra separat till bastun.
Sen så glömde jag säga att jag ska förbereda för bubbelbadkar också.
Dessa brukar knäppt nog bara vara enfas så man får dra 2.5mm2 till den för de brukar vars avsäkrade med 16A.
Kanske vore bra med en jordfelsbrytare till både bastu och badkar och den nuvarande till resten av huset.
Då ska jag bara dra en 5x1,5, en 3x1,5 och en 3x2,5 från centralen i källaren till övervåningen 😊.
Kan man dra utanpåliggande eller ska man köra vp hela vägen upp.
 
Rör eller utanpåliggande är väl en smaksak.

Tänk på hur övergången till bastuaggregatet skall gå till, samma sak till badkaret. Jag har aldrig detaljstuderat frågan, inte varit aktuellt. Men jag vet att det finns en del frågetecken. Anslutningen till bastuaggregatet ställer krav på både hög täthet och temperaturtålighet, en kombination som kan vara svår att uppnå med vanliga kopplingsdosor. Anslutningen till badkaret måste vara OK både ur elsynpunkt och tätskiktsregler.
 
Ja, till badkaret drar jag vp rör som kommer ut 40mm från golv.Röret lutar neråt så inte fukt kommer in och sen tätskikt mm vilket flera elektriker gör efter lite efterforskning.
Bastun har jag inte klart riktigt.Kanske en kopplingsdosa utanför bastun och därifrån nån värmetålig kabel i vprör till agregatet.
Nån som vet.?
 
Ja jag tror en dosa utanför bastun blir bra, och ev en plicaslang eller annat värmetåligt genom väggen till aggregatet. Men under/bakom bastun ska det inte bli så varmt. Kolla vad tillverkaren säger.
 
Demmpa, jag tror du misstog mig, jag syftar på det som beskrevs o början på inlägget, att ta tre diazeder eller om centralen bestyckad med automater där tre olika grupper märkt olika, Golvv. Hand t. Bel badrum, går ihop i 5 ledare till en fördelningspunkt där de fördelas inte är tillåtet, uttag med separata brunnar har funnits länge men då är det en och samma grupp med 2polig säkring. Det är om sätter en trepolig säkring och kallar den "Badrum" kanske det är ok. Vad gäller lekmän som kladdar med el så är det många av argumenten i regelverken man går igenom vid "Skötsel av elektriska anläggningar" ;)
 
tommib
Levin_m skrev:
Demmpa, jag tror du misstog mig, jag syftar på det som beskrevs o början på inlägget, att ta tre diazeder eller om centralen bestyckad med automater där tre olika grupper märkt olika, Golvv. Hand t. Bel badrum, går ihop i 5 ledare till en fördelningspunkt där de fördelas inte är tillåtet, uttag med separata brunnar har funnits länge men då är det en och samma grupp med 2polig säkring. Det är om sätter en trepolig säkring och kallar den "Badrum" kanske det är ok. Vad gäller lekmän som kladdar med el så är det många av argumenten i regelverken man går igenom vid "Skötsel av elektriska anläggningar" ;)

De uttagen som fanns förut med separat brunnständning var INTE godkända för flerfasig matning. De är avsedda för t.ex. fast + bruten fas från samma gruppsäkring. Det uttaget som finns numera från ELKO som faktiskt är godkänt (E18 414 50), t.ex. för att koppla TM+TT i en tvåfasgrupp, är relativt nytt.

I övrigt håller jag med tidigare talare, dra separat till bastuaggregatet och även bubbelkoppen. Dra 20mm till bastun och gärna även bubbelbadet så finns det möjlighet att dra i fler ledare vid behov.

Som ett sista tillägg bör du TS kolla att ett rörutlopp 40mm ovan golv är ok med ditt tätskiktssystem. Det är inte säkert att rörmanschetten som ska på är så liten att du klarar dig med 40mm.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kopplingsschema för 3-fas vägguttag visar indragningar för L1, L2, L3 och N i ett Eljo Trend uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har rätt att de med separat brunntändning inte är för 400v, men uttagen Eljo trend, saxade ur pdf produktbeskr: "Vidarekoppling av 3-fas gruppledning
Vägguttagen är godkända för 3-fas gruppledning vid installationer inom
industri, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorsbygg-
nader och dylikt. I bostäder används de neutrala klämmorna för tänd-
trådar, mellantrådar, jordledare etc".

Detta kanske är anledningen till allt argumenterade att båda parter har rätt, ok med trefas till enfasgrupper på jobbet men inte hemma. Detta är helt enkelt på grund av lekmän som grejar el hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.