peterwesterlund skrev:
[länk]

Där står det visserligen att:
Andelen cellulosa är ungefär lika stor i löv- och barrved men lövved innehåller mindre lignin och mera hemicellulosa.
Mycket möjligt att det var så de menade egentligen. Vi ger dem the benifit of doubt :)


Fint experiment. Det var nog bra att du sköljde ordentligt efter behandlingen med trärens i alla fall. Jag gillar färgen på tredje fältet från vänster, skulle gärna ha det på min ekparket. Är det lutat och sen obehandlat precis som första fältet?
 
Har inte använt lut alls. Grunden är outspädd trärens. Sen från vänster:

1. Osmo top-oil ofärgad matt
2. Woca köksbänksolja natur
3. Woca köksbänksolja natur med nån droppe Woca köksbänksolja vit
4. Woca köksbänksolja natur med några fler droppar Woca köksbänksolja vit

Resten till höger: Grunden, alltså outspädd trärens

Belysningen är 3000 K LED blandat med dagsljus

Träskiva behandlad med olika oljor för jämförelse av finish och färg, belyst med LED och dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peterwesterlund skrev:
Har inte använt lut alls. Grunden är outspädd trärens. Sen från vänster:

1. Osmo top-oil ofärgad matt
2. Woca köksbänksolja natur
3. Woca köksbänksolja natur med nån droppe Woca köksbänksolja vit
4. Woca köksbänksolja natur med några fler droppar Woca köksbänksolja vit

Resten till höger: Grunden, alltså outspädd trärens

Belysningen är 3000 K LED blandat med dagsljus

[bild]
OK, tack! Jag trodde trärens innehöll lut.
 
Oavsett vilken metod du använder så kommer ditt bord gulna med tiden i vilket fall som helst. Men det sker så sakta att man inte märker det själv:)
Jag tycker att osmos hårdvaxolja med vitpigment måste appliceras flera gånger för att få en vitare nyans. Min 3-4 gånger För att få en vitare nyans.
 
Jag vill i alla fall ha gjort allt som går för att hindra det så mycket det går, för så lång tid som möjligt.

Håller just nu på att prova med Osmo 3041. Ska pröva olika mycket strykningar.
 
Från vänster:

1. Obehandlad
2. Trärens
3. Trärens + Osmo 3041
4. Obehandlad + Osmo 3041
5. Trärens + vatten + 3041 tunt påstruket + Osmo Top-oil 3058
6. Trärens + vatten + 3041 tunt påstruket
7. Trärens + vatten + 3041 tunt påstruket x 2

Träprov med sju olika behandlingar av obehandlad och behandlad yta för jämförelse av färger och effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker väl dem blir lite för "rosa". Men kanske inte kan bli bättre än så där.

Har även beställt prover på Osmo 3068 Top-oil natur, Bjoorn Hårdvaxolja Vit Adam och Blanchon Hårdvaxolja Vitgrå. Så ska testa om någon av dom ger bra resultat. Annars får det väl bli 3041.

Fortsättning följer...
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Kan kanske vara bra att komma ihåg att dessa små nyansskillnader syns när man har referensbitar jämte, men när sedan bara bordet står i ensamt majestät så finns inget jämte att jämföra med, och eftersom minnet är både kort och dynamiskt så finns inga referenser där heller.

Därmed inte sagt att det utmärkta undersökningsarbetet som genomförs i jakten på att behålla den perfekta naturliga finishen, över tid, är onödigt, tvärtom. Detta kommer att bli ett referensverk.
 
  • Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Det är lite svårt att fånga på bild. Men det är ändå lite synd... att de där "svarta" linjerna/inslagen som man gillar, tyvärr också färgas.

Ovan obehandlad, nedan behandlad.

Obehandlat trägolv ovanför och behandlat trägolv nedanför med skillnad i färgnyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HALLÅ....har TS gått ner i källaren med alla sina träbitar....

Ola C berättade redan i början av september om Norrgavels såpbehandling av ekbord (vanliga såpflingor). Läs länken som Ola C bifogade om Norrgavels skötselråd. Själv har jag ett ca 20 år gammalt ekbord som INTE gulnat i färgen, det ser helt obehandlat ut. Jag har behandlat matbordet ungefär så som Norrgavel nu rekommenderar. Jag fick rådet av en gammal möbelhandlare (anrika Blidners i Göteborg) på 90-talet. Är lösningen med såpflingor och vatten för enkel?

När du använt såplösningen (skurat med hushållssvamp eller torkat med disktrasa) ska du givetvis torka bordet riktigt ordentligt. Det får inte stå vått.
 
Har du bild?
 
Här är en bild på bordsskivan som är ca 20 år och bara strukits med tvålflingelösning (inget pigment har tillsatts). Ovanpå bordsskivan har jag lagt ett obehandlat träprov av skogsek från Norrgavel.
Mitt bord har tillverkats av kärnek från skogen där jag bor ( Blekinges kusttrakter) och är väldigt färgrikt med tydliga märgstrålar. Enligt min uppfattning har mitt bord "vitmenats" genom ständig avtorkning med tvålflingelösning.
Det finns flera hundra arter av ek i Sverige plus att vi importera ekvirke, företrädesvis från USA.
Obehandlat träprov ligger på en äldre bordsskiva med märgstrålar, tvålflingelbehandlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar använda rå kallpressad linolja på mina ekmöbler. Kan vi få en provbit på det också Ola?



;)
 
Skickar du mig oljan ska det nog gå att lösa.

...annars verkar det enklare att du lägger upp bild på en inoljad ekbit ;) Jag har inte kvar mina referensbitar ändå.
 
ja givet alla bilder här får jag kanske krypa ner i garaget och olja lite.....
 
Vi använde Osmo Raw på alla våra ekgolv i London och det blir verkligen snyggt. Nästan som obehandlat. Man borde kunna beställa på nätet.

När Rawn var slut och jag bara inte kunde tänka mig att ge Osmo med pengar, använde jag naturell Osmo hårdvaxolja med en smula vit dekorvaxolja (Osmo) iblandad på en nyslipad furutrappa Jag fick prova sig fram, men slutresultatet blev bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.