Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus som behöver få sina dörrar uppdaterade. Först och främst handlar det om en dörr med karm(8x20) vit och plan men det är troligt att vi längre fram byter ut andra dörrar också.

- Vilket märke är det som gäller? Har hört mycket om Diplomat? De butiker vi pratat med än så länge erbjuder oss Dooria vilket verkar ha sådär kvalité om man söker på nätet?

- Är det massiv som gäller eller håller formpressat okay? Det hade givet huset lite känsla om det fanns tyngd bakom dörrarna, lite så som det är på hotell men samtidigt är vi inte redo att betala fler 1000 för bara dörrblad.

Vi har inte varit husägare länge och att köpa dörr kändes först som en enkel grej men när man börjar titta närmare så är det inte självklart.
 
Är i samma sits som dig. Köpt ett 70-tals hus där vi tänkt byta ut innedörrarna till vita från Byggmax/Jem&fix/liknande.

Har mätt dörrbladen i huset och bredden på dessa var 723mm, nya innerdörrar har 725mm bredd så min plan är att köpa bara dörrbland och sedan använda mig att ett mellangångjärn:

http://se.habo.com/sortiment/dorr-och-port/gangjarn_1/mellangangjarn
 
Vill du ha en känsla av tyngd ska du absolut inte köpa formpressat, men vill du bara lägga en 1000-lapp är det bara det alternativet som ges. Du måste välja.
 
Ja de gångjärnen har jag sett, problemet för mig är dock att smäcken tydligen sitter på en höjd som inte är standard i mitt hus tyvärr :( Man kan så klart spackla igen och sätta ny smäck på karmen men det är ganska mycket jobb. Det krävs troligen att man målar om hela karmen dessutom efter som bättringar oftast gör lagningar mer synliga.
 
Stefan N skrev:
Vill du ha en känsla av tyngd ska du absolut inte köpa formpressat, men vill du bara lägga en 1000-lapp är det bara det alternativet som ges. Du måste välja.
Ja det finns ju mellanting där dörrarna är fyllda med spån istället för helt tomma, antar att det kan vara en rimlig väg att gå. Grejen är dock att man vet ju att dörrar och karmar får en del stryk och då är det viktigt att det kan stå emot det så gott som möjligt. När det väl har gått för långt är det ju inte dumt om det går att reparera själv men visst, har dörren ändå hållit i många år så kan det vara okay att bara byta ut den också om den nu inte kostar 2000-3000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.