Den här artikelns föddes ur frågan "varför behöver jag så många bits?". Jag tycker frågan är befogad med tanke på alla de sorters bits som hänger i butikernas hyllor. Därför följer här en beskrivning av vanliga bitstyper samt lite historik för den vetgirige.

Du kan läsa artikeln här: Varför så många bits?
 
Kunde vara värt att visa skillnaden mellan PH och PZ på bitsen också: PZ har en extra kant mellan vingarna som PH saknar. Oftast går det bra att skruva i en PZ-skruv med PH bits om man trycker lite hårdare, men inte det omvända.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Håller man på att skruva mycket tycker jag de där färdiga bits-satserna är helt värdelösa. När en bit blir uppsliten, vad är meningen att man gör då, köper en ny av den sorten och pillar dit eller köper en helt ny sats?

Rekommenderar skarpt att ha en sortimentlåda med en sorts bits i varje fack. Sen fyller man på facket med ett trepack från Bosch när de börjar ta slut. För även bits av bra kvalitet slits så småningom.
 
  • Gilla
andjoh
  • Laddar…
Rakt spår "går inte att köra med skruvdragare"

Kan väl instämma i att det är svårt, och inget man sätter väggskivor i ett helt hus med precis.
Men omöjligt är det ju inte för en enstaka skruv vilket det låter som i artikeln.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
"En av få nackdelar är att torxskruvar inte sitter helt tight på bitset vilket gör att du behöver hålla och styra skruven. Detta gör det svårt att skruva med en hand."

För mig brukar då Torx sitta väldigt bra, utan att man behöver en extra hand?
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Fyrkantsfattning används även på golvskruv (också här i Sverige).
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
En annan fråga angående torx är varför det finns så många små storlekar. Torx 6-10 och 15 borde utan större problem kunna strykas ur sortimentet
 
Torx används mycket vid industriell montering och då kan det finnas poänger i att ha exakt rätt storlek för ändamålet. För vanligt hemmabruk finns det ingen anledning att ha så många olika storlekar.
 
f91jsw skrev:
Torx används mycket vid industriell montering och då kan det finnas poänger i att ha exakt rätt storlek för ändamålet. För vanligt hemmabruk finns det ingen anledning att ha så många olika storlekar.
Äger man en SAAB så är det nästan bara torx i flera olika storlekar. :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det trista med renoveringar är gammal färg i skruvspåren ,det går ju att rensa ett rakt spår och ett phkryss men en torx är hopplöst
 
  • Gilla
lazy rick och 3 till
  • Laddar…
Ang bits och bitshållare.
Finns det nå sätt (har för mig det) som får bitshållaren att bli lika magnetisk som den var ny så skruvarna hålls fast på bitsen?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Sedan finns ju alla udda bits som ska förhindra "vanliga" människor från att öppna olika saker. Stjärnmejslar med tre vingar, trekanthål (typiska i t.ex. McDonaldsleksaker), gaffelliknande spårmejslar, torx och insex med tapp i mitten osv.

Det kan vara bra att ha bits hemma för alla typer av skruvar, det finns satser med alla tänkbara varianter, men till vardags får man väl bestämma sig (svårt när skruvtillverkarna styr) och köpa bits av hög kvalitet där den stora volymen ligger, t.ex. PZ2 om man skruvar mycket gips.
 
TheGame skrev:
Ang bits och bitshållare.
Finns det nå sätt (har för mig det) som får bitshållaren att bli lika magnetisk som den var ny så skruvarna hålls fast på bitsen?
Det finns olika kvalitet här också. Jag hade en billig som tappade magnetismen tidigt och köpte sedan en dyrare med bra magnet.
Att som när man magnetiserar en vanlig skruvmejsel genom att stryka en permanentmagnet mot den fungerar inte på en bitshållare som har permanentmagnet inbyggd. Magneten ska ju klara att hålla både bitsen och skruven.
 
imported_Benno skrev:
[...] till vardags får man väl bestämma sig (svårt när skruvtillverkarna styr) och köpa bits av hög kvalitet där den stora volymen ligger, t.ex. PZ2 om man skruvar mycket gips.
Just gipsskruv brukar det väl iofs vara PH2 på?
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Något som missas i artikeln är (fabriks)monteringen. Att vi har gått från PH till t ex torx är en förutsättning för robotmontering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.