Huset från 1945 har två våningar plus källare med vedpanna i källaren. Skorstenen har flera kanaler utöver rökkanalen som troligen är självdragskanaler. Nu när jag läst lite mer om skorstenshuvar så står det om problem med skorstenshuv. Dels så står det att gnistor kan slå i skorstenshuven och åka tillbaka in i självdragskanalerna. Och dels så står det att röken kan pressas ner i självdragskanalerna av skorstenshuven. Hur är det med nackdelar med skorstenshuv? Huset används som fritidshus och eldas i skorstenen endast periodvis några månader per år. Bra eller dåligt med skorstenshuv?
 
Det finns ju alltid en möjlighet att låta rökröret gå genom resten av huven också, så får man inga av de potentiella risker du nämner.
Skorstenstopp med rökrör genom huven på en bakgrund av tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men de övriga kanalerna är ju tänkta som frånluft, inte tilluft, så om du har övertryck i huset så ska det väl inte bli problem ändå.
 
  • Gilla
KATN och 1 till
  • Laddar…
Att en mekanisk fläkt, typ spisfläkt, pressar runt stekos ner i självdragskanalerna.
 
b8q skrev:
Det finns ju alltid en möjlighet att låta rökröret gå genom resten av huven också, så får man inga av de potentiella risker du nämner.
Huset står ouppvärmt när det inte används. Är det inte risk att rökkanalen är översnöad/igentäppt när man kommer dit på vintern?
 
Man kanske skulle konstruera en motordriven skorstenshuv. En motor/ställdon kör huven åt sidan när man ska elda. Kan även montera en temperaturgivare som öppnar skorstenshuven automatiskt över en viss temperatur.

..... blir även enkelt vid sotning. Bara att trycka på en knapp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Att en mekanisk fläkt, typ spisfläkt, pressar runt stekos ner i självdragskanalerna.
Påverkas det av skorstenshuven eller kan det bli så ändå? I mitt fall tror jag inte att det finns någon självdragskanal på bottenvåningen där köket är utan endast i källaren och på övervåningen.
 
raindance skrev:
Påverkas det av skorstenshuven eller kan det bli så ändå? I mitt fall tror jag inte att det finns någon självdragskanal på bottenvåningen där köket är utan endast i källaren och på övervåningen.
I mitt fall har det gjort det. Har en bågformad huv ned "utlopp" på sidorna. Huset byggt -48
Alla kanaler mynnar uppåt. Rökkanal (som inte används) Imkanal från fläkt samt 3-4 självdragskanaler från olika våningsplan. Därtill avloppsventilation som är inmurad till skorsten på vinden.

När man kör köksfläkten på högsta hastighet skapas övertryck under huven, och oset trycks ner i självdragskanalerna så att vissa andra rum kan lukta matos i kubik. Värst drabbad är faktiskt ett källarrum i den gamla tvättstugan som nu är verkstad, så det är inte katastrof.
Jag känner när maten är färdig i verkstan ;)

Problemet uppstod den dan huven installerades.
 
Men du har kvar huven i alla fall? Eftersom jag tänker montera huven på plattjärn så kanske det blir bättre om jag monterar den till exempel 5 eller 10 cm över skorstenen så att det blir öppet åt alla håll.

Jag planerar även att montera fuktstyrda Intellivent badrumsfläktar i badrum på bottenvåning och på övervåning. Undrar om det kan ge liknande problem? Men jag antar att luftflödet är större på köksfläkten?
 
Skorstenen har fyra murade kanaler utöver rökkanalen. Dessutom är det galler på sidorna av skorstenen. Kanske självdragskanalerna på övervåningen mynnar ut där. Jag vet inte. Därför vet jag inte heller om imkanalen mynnar ut genom gallret på sidorna av skorstenen eller om den är kopplad till en murad kanal. Men det borde gå att testa med en rökpenna när köksfläkten är igång.
 
Det är bara köksfläkten som verkar ha tillräckligt flöde för att ge märkbart problem.
Den är kvar för fördelarna överträffar nackdelarna. Eftersom jag ha jordvärmepump och inte eldar skulle skorstenen skadas snabbt annars.
 
  • Gilla
Lenlil
  • Laddar…
MagHam skrev:
När man kör köksfläkten på högsta hastighet skapas övertryck under huven, och oset trycks ner i självdragskanalerna så att vissa andra rum kan lukta matos i kubik. Värst drabbad är faktiskt ett källarrum i den gamla tvättstugan som nu är verkstad, så det är inte katastrof.
Jag känner när maten är färdig i verkstan ;)

Problemet uppstod den dan huven installerades.
Jag läste någonstans att det kan följa med skadliga partiklar när gamla självdragskanaler fungerar som tilluft. Du kanske skulle kunna montera en badrumsfläkt eller datorfläkt på lågt varvtal för att få luftflödet att gå åt rätt håll? Jag har använt Noctua IndustrialPPC till flera olika tillämpningar. IP67, stort temperaturområde och 6års garanti. Det går bra att reglera varvtalet genom att sänka spänningen under 12V. Den drar cirka 1W vid lågt varvtal. Det finns även en mindre variant.
http://www.webhallen.com/se-sv/dato...trialppc-2000_ip67_140mm_fan&atcl=search:live
Dessutom skulle du även kunna få ventilation på sommaren när det är varmt ute till skillnad från vanligt självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.