Problemet är att de finns en hel del folk som inbillar sig att katter har bakteriehärdar under tassar(möjligtvis om ägarna missköter katternas lådrengöring, men då missköter de sin katt och borde inte ha katt)och därför startar onödigt krig mot katten för att lära dem att inte vistas där..

Hur får vi dem mer upplysta i frågan så de slipper vara otrevliga mot sin katt? Att informera om det är också att lösa deras problem. Och ger katten ett trevligare liv.
 
Redigerat:
Det spelar ingen roll hur mycket man informerar och upplyser folk , var och en bestämmer ju hur dom vill ha sina djur uppfostrade.
Själv har jag inget emot att våra katter är sociala och vill vara med när vi sitter vid köksbordet , dom tar inte stor plats och är bara nyfikna på vad vi håller på med.
Det var värre med jycken som hoppade upp på köksbordet så fort vi gick utanför huset , fast troligtvis var det för att kunna hålla koll på omgivningen och vakta ordentligt.:)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Läste även en diskussion om en väldigt långhårig katt som ibland fick urin i pälsen därbak och lämnade urinfläck där den suttit - och att det var anledningen till att denne inte skulle få vistas på bänk/bord. Om det nu händer sällan och att utifall det skulle hamna urin på bänk - och det torkar? Urin innehåller knappt bakterier alls som blött och som torrt ännu mindre då bakterier dör fort. Och varför är det svårare att ta bort än tex ännu farligare köttsaft?
 
Micro skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket man informerar och upplyser folk , var och en bestämmer ju hur dom vill ha sina djur uppfostrade.
Själv har jag inget emot att våra katter är sociala och vill vara med när vi sitter vid köksbordet , dom tar inte stor plats och är bara nyfikna på vad vi håller på med.
Det var värre med jycken som hoppade upp på köksbordet så fort vi gick utanför huset , fast troligtvis var det för att kunna hålla koll på omgivningen och vakta ordentligt.:)
Ja verkligen synd att de inte kan ta till sig information ordentligt - lite som perioden då alla skaffade handsprit i tron att de skulle slippa influensan, trots att det är säkrare att tvätta händer med tvål. Hysteri är ordet ☺️

Mångas disktrasor är äckligare än vad en katttass någonsin kommer bli - och den använder de på bänk/bord minsann.
 
Jag förstår inte problemet. Det är bara att inte låta mat stå framme och se till att det finns andra sittplatser med högt läge för katten. I köket sätter sig våra katter i fönstret eller lägger sig i kökssoffan. I matsalen sitter de på lilla bordet, fönsterbrädan där är lite smal. I vardagsrummet är soffan den naturliga platsen, och i sovrummen sängarna. De har självklart lärt sig klättra på den tunna rörstegen till 15-åringens högsäng. Trappan är också populär, där ser man ju väldigt bra.

Så ett klösträd, en hylla på väggen eller frigjord yta i köksfönstret stoppar katten från att gå på bordet eller köksbänkarna. Om det inte finns räkor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Så ett klösträd, en hylla på väggen eller frigjord yta i köksfönstret stoppar katten från att gå på bordet eller köksbänkarna. Om det inte finns räkor.[/QUOTE]

Jag har nog konstiga katter ...Dom tycker inte om räkor :eek: men man får räkna med klösmärken om man tar fram skinka ur kylskåpet.
Det är ofta mina katter går upp på köksbordet för att gå vidare ut på fönsterbrädan och titta på småfåglar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Problemet är okunnighet om att det är ofarligt att ha katter på bänk/bord av hygieniska skäl.

@Zlade, tror ingen äter direkt från bänk eller bord heller...

Och det är större risk att bli sjuk av dålig kötthantering(även om man vet vad man gör)och att missa skölja bort en jordprick från grönsaker än att rena innekatter sprider farliga mikrober. Isf borde man hört talas om många som bli sjuk av att bara klappa dem och sen äta chips/ smörgås med handen då katter tvättar rumpan och samtidigt sin päls.

Katters mikrober ger ytterst sällan sjukdom till människa(endast rabies mig veterligen) då deras gener endast är anpassade att "attackera" katt och inte människa.
 
Låter rimligt, här går de via kökssoffan, det är smidigare för dem. Allt handlar som sagt om att förstå kattens natur och behov av att sitta högt och ha kontroll. Det är också därför man måste öppna dörrar hela tiden.
 
Micro skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket man informerar och upplyser folk , var och en bestämmer ju hur dom vill ha sina djur uppfostrade.
Fast jag upplever ändå att det går bättre & bättre med att informera kattägare "att inte bara göra som de vill" bl.a. om vikten av kastrering, vaccinering, ID-märkning och att inte ha kull på huskatt pga extremt många hemlösa katter(perspektiv:150 000 hemlösa katter mot 7000 hemlösa hundar). Så något gott för information med sig ☺️
 
Om urin är farligt vem skulle våga ha oralsex då? 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.