Just den cylinderförlängaren kommer inte att fungera eftersom ni har en cylinder med lång medbringare. Måste vara en med hål genom för medbringaren.
 
Jag hittar inte någon cylinderförlängare av mässing som har hål i sig. Men det finns alltså? Eller är tanken att man kapar den långa medbringaren?
 
Kapar du medbringaren kommer inte cylindern att dra med sig dörrlåset. Kör på plastvarianten.
 
Tro det eller ej, men när jag gick igenom materialet som snickaren lämnat kvar så hittade jag tre cylinderförlängare (y)

Jag hittade även tre par skruvar och två muttrar. Är dock inte helt säker på vilka skruvar jag skall använda. Muttrarna verkar passa bäst med de skruvar som är högst upp i bild, men de skruvarna har inte platta huvuden...

Rätta mig om jag har fel, men tanken måste väl vara att man använder muttrarna (detta är låsmuttrar - så inget utrymme för misstag väl?) på andra sidan låskistan, för att låsa fast låscylindern och cylinderförlängaren med låskistan. Tänker jag rätt?

Hoppas på hjälp in i det sista nu så lovar jag att lämna er i fred sedan ;)
 
  • Byggmaterial med tre cylinderförlängare, skruvar av olika storlekar och två muttrar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvarna längst ned är till för att hålla fast cylindern, tillsammans med muttrarna. Hacken i dem är anvisningar för att kapa till rätt längd. Skruvarna längst upp är till cylinderringen, men ni har några andra till beslag/handtaget ni köpt? Plastdistansen bakom cylindern. Träskruvarna är till nåt annat.




(Detta blev fö mitt 6 000:e inlägg.)
 
Fattar inte hur jag skall lyckas få på muttrarna. Är ganska trångt (minst sagt).

Plastdistanserna är 7 mm vardera. Använder jag en så kommer cylindern för långt in. Använder jag två kommer den för långt ut. 10 mm hade varit perfekt.... :(
 
Redigerat:
hsd
Det är inget problem då cylinder ska var på insidan
Du kan ju kapa/slipa ner den ena några mm
 
Låt cylindern sticka ut en aning. Muttrarna får du på med lång hylsa eller plattång.
 
Tack för svar. Skall testa att slipa ner plastdistanserna lite. Att låta den sticka ut är ju inte så snyggt - då syns två hål på ovansidan.

Orolig för att tappa en mutter så att den fastnar inuti dörren. Kan en ledhylsnyckel fungera? Eller en magnetisk mutterhylsa att sätta på skruvdragaren?
 
En liten statusupddatering. Distanserna är på plats. Måste jag kapa skruvarna?
 
  • Närbild av dörr med installerad distans och låscylinder, hand håller dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närinstallation med distanser och genomgående skruvar sedd genom en metallöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Ser ut att gå bra så
 
Sådär. Nu sitter allt ihop. Skruvarna behövde inte kapas. Använde bara en tång för att hålla emot muttern medan jag skruvade på andra sidan. Tänkte inte på att man kunde göra så.

Tack för all hjälp alla som gav tips och råd.
 
Perfa!(y)
 
Vår inhyrda snickare fixade det - så jag har tyvärr inte svar på din fråga. Hoppas någon annan kan svara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.