Fick spotlights monterade av elektriker. Han hade med sig vad jag tror var en lärling eller möjligen praktikant.

Jobbet bestod av att byta ut nuvarande spotlights halogen mot led. Jag hade köpt spotlights och transformator. Det som elektrikern gjorde var att koppla in den nya transformatorn och byta kablar till tunnare i kabelrören i taket. Visade sig att jag var tvungen att ha en dimmer till min transformator så de åkte iväg och kom tillbaka med en sån.

När de kom tillbaka så monterade (lärlingen) dimmerpucken bakom brytaren.

För det så har de tagit 4 timmar jobb. De var här i 2 timmar då har jag ändå avrundat uppåt. Har de debatterat för lärlingen också? Är det rimligt? Ska jag betala för 2 elektriker i 2 timmar för detta. Känns helt orimligt. Ska tilläggas att det inte hade varit konstigt att betala för två man om jobbet hade gått fortare. Nu var det ett 3kvm stort badrum och endast en man kunde jobba i taget. Jobbet gick faktist långsammare tak vare lärlingen.
 
Hur mycket tid tog arbetet i anspråk, totalt sett, tror du. Alltså från att de lämnat sitt kontor, tills de återkom?
 
Från strax efter 12:00 till strax efter 14:00. De var borta kanske 20-40min emellan där för att hämta dimmer. Men de var upptagna med "mitt" jobb i 2 timmar max.
 
De har även tagit betalt för resor. Tycker allt är rimligt utom att tiden är det dubbla.
 
2 timmar med restid alltså till och från ditt hus om man bortser från dimmerhämtningen?
 
Ja det skulle jag säga bor i lägenhet ca 3km från kontoret.
 
De är två arbetsordrar från de båda personerna där de båda har skrivit 2 timmars jobb. På fakturan får jag betala för 4 timmar jobb.
 
Har kollat nu de ringer 11:52 enligt telefonen och säger att de är påväg. 14:05 har jag tagit en bild på det färdiga arbetet. De har även tagit betalt för resor utöver arbetstiden. Om man nu kan debitera för två man fast det enbart är en som jobbar åt gången undrar jag om det finns någon gräns för hur många elektriker man kan skicka som kollar på..
 
Ring och klaga.
Att debitera för lärlingar är vanligt, dock så skall det väl vara lite rimligt att det faktiskt är nån vitts med två man,.
 
Betala för två timmar och mil inget annat
 
Troligtvis elektriker och lärling, båda har skrivit 2timmar. Fakturan har sedan slinkit igenom. Ring företaget och förklara läget mycket lugnt och sansat så kommer du få en ny faktura.
Om jag går till mig själv så tar jag ibland betalt för hela lärlingstiden, ibland hälften, ibland tar jag bort tiden helt från fakturan. Beror helt på hur mycket arbete lärlingen utfört.
 
Fick en ny faktura var inga konstigheter. Vet ej varför de hade fakturerat som de hade gjort.
 
Jag skulle tro att de testar ifall det funkar. Många betalar nog utan att klaga vilket ger en fin vinst åt företaget.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Eller så såg företagets representant själva tråden och bara väntade på ditt mail för att ändra fakturan! :)
 
Tyvärr är det där ett vanligt tillvägagångssätt bland företag. Man skickar iväg en saltad räkning för att se vad som händer. Ifall kunden klagar så ursäktar dom sig och skickar en ny faktura. Det finns många människor som är konflikträdda och helt enkelt inte vågar ta strid när det handlar om mindre summor. Ett riktigt svinföretag med andra ord, anlita dom inte på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.