Ni som har robotklippare och har fåglar/rådjur i trädgården, har ni märkt ifall den fungerar som skrämma mot dem? Tänker att de borde dra öronen åt sig när något springer omkring och surrar i trädgården.

Syftet med frågan är givetvis att påverka WAF (Wife Acceptance Factor) i positiv riktning :cool:
 
  • Gilla
Pontan70
  • Laddar…
Har ingen robot själv, men min bror har. Han har blivit av med sorkar och till viss del mördarsniglar, men rådjuren är kvar tyvärr.
 
  • Gilla
Kadey
  • Laddar…
Rådjur: de gillar inte klipparen och rundar tomten.
Hästar: blänger misstänksamt och hoppar högt när den vänder mot dem.
Sorkar och under-mark-levande: vet ej, då jag bara har haft robot.
Fåglar: helt orädda. Sädesärlor tar rygg på roboten och samlar insekter som verkar ha blivit uppskrämda från undervegetationen.
Sniglar: någon enstaka per säsong blir strimlad längs kanterna.
Grodor och paddor: tar ingen notis och blir lemlästade.
Igelkottar: farsans robot vann orättvis kamp. :(
Dagisbarn: jättenyfikna.
 
Mer positiva än negativa effekter, med andra ord :)
 
Min robot går inte 04:00-06:00 när rådjuren är som aktivast här, så kan inte svara på det.

Småfåglar har jag inte så många utav, om det beror på mycket rovfåglar inkl. havsörnar som glider omkring här kan jag inte svara på.

Sniglar har inte förmågan att flytta på sig i tid

jobbigt att behöva sälja in nyttofordon hos den sämre hälften :(
 
Här äter rådjuren upp allt som vanligt, att det surrar omkring en liten robot verkar inte störa dem det minsta. Nästa år ska jag nog kitta den med målskjutande raketer.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
mexitegel skrev:
...Nästa år ska jag nog kitta den med målskjutande raketer.
...eller lite vargurin? "kitta"? Blir det inte kladdigt med kitt? :D
 
Mullvadar och sorkar gillar inte robotklippare (y)
 
Hur är det med grävlingar? Jag har flera gånger under sommaren haft besök av grävlingar som gjort hål i gräsmattan nattetid när min HQ vilar.
 
legion skrev:
Mullvadar och sorkar gillar inte robotklippare (y)
Min uppfattning också. Svärmor har en jädra massa problem med mullvadar (bor ute på landet med angränsande betesmarker) men de håller sig borta i stort sett helt under robotens klippsäsong. Hur skönt som helst. Övrig tid på året får man försöka med kalciumkarbid så gott det går... en ojämn kamp.
 
Skulle ut och hjälpa klipparen loss när den fastnat på en rot häromdagen och höll på att ramla över en grävling. Så "mina" grävlingar verkar inte bry sig i alla fall :thumbdown:
 
H Harald Blåtumme skrev:
Min uppfattning också. Svärmor har en jädra massa problem med mullvadar (bor ute på landet med angränsande betesmarker) men de håller sig borta i stort sett helt under robotens klippsäsong. Hur skönt som helst. Övrig tid på året får man försöka med kalciumkarbid så gott det går... en ojämn kamp.
Vet du var man kan köpa Kalciumkarbid nu för tiden?
 
M maxmsm skrev:
Vet du var man kan köpa Kalciumkarbid nu för tiden?
Det finns hos välsorterade färghandlare.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns hos välsorterade färghandlare.
Nitor har detta i sitt sortiment, så det stämmer säkert.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.