Givetvis blandar man stenar från olika pallar! Samma sak gäller vid plattsättning inomhus dvs med keramiska plattor,man plockar alltid plattor från åtminstone 3 olika kartonger hela tiden, annars är det risk att man får just sådana här mönster. Har man bara en pall så är det givetvis inget problem eftersom de då kommer från samma batch. Tänk innan du talar snickarn 😝
 
Sjöbban skrev:
Givetvis blandar man stenar från olika pallar! Samma sak gäller vid plattsättning inomhus dvs med keramiska plattor,man plockar alltid plattor från åtminstone 3 olika kartonger hela tiden, annars är det risk att man får just sådana här mönster. Har man bara en pall så är det givetvis inget problem eftersom de då kommer från samma batch. Tänk innan du talar snickarn 
Det skulle isåfall innebära att man inte kan sätta marksten maskinellt vilket görs väldigt ofta idag och bygger på att man tar stenarna lager för lager på pallen och inte genom att plattsättaren slumpmässigt plockar enskilda stenar från olika pallar.

Vill nog påstå att det inte är normalt med sådan skillnad som vi ser på bilderna och det är nog mer troligt att det är andra sortering eller utplockat kasserat som plattsättaren fått billigt.

Att få lika färg eller minimal färgskillnad på en industriellt tillverkad betong platta är ingen större svårigheter då de flesta tillverkare av sådan sten har en egen blandarstation och har full koll på både ballast och cement samt var den kommer ifrån så där ska inte behöva bli stora färgskillnader.
 
  • Gilla
Freddex och 1 till
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Min spontana första tanke när jag såg bilderna var vilken av uppsättningarna av marksten man faktiskt har köpt (eller avtalat med entreprenören om att använda).

Benders har ju på flera stenmodeller färgerna "grå", "grafit" och "gråmix".
På bilderna ser det ut som en blandning av både "grå" och "grafit", vilket skulle kunna vara "gråmix" - men är det vad man har beställt?

Hej!

Det är grå som är beställt inte Gråmix, de samtalade med ÅF som intygade att det var grå som de fått ut...
 
mandg skrev:
Hej!

Det är grå som är beställt inte Gråmix, de samtalade med ÅF som intygade att det var grå som de fått ut...
Är det där grå vågar jag inte ens tänka på hur gråmix skulle se ut! :)

Hoppas det löser sig, ser inte kul ut!
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser välgjort ut sett till hantverket. Tittar man på andra bilden så verkar de olika nyanserna ut att ha med fukt att göra. Förmodligen har pallarna stått inplastade utomhus innan leverans och då kan fuktskillnaden vara betydande. Översta lagren bli ju fullständigt mättade medan något lager ner är det torrt.
Betong tar betydligt mycket längre tid på sig än 1,5 månad att torka om det fuktas upp efter att ha härdat klart och nu har det ju inte regnat speciellt mycket på ett tag så det kan nog ta ett tag innan fukten jämnat ut sig.

Naturligtvis kunde hantverkaren lagt stenarna på ett annat sätt men det är ju bara dumt att lägga om allting när det sannolikt kommer jämna ut sig.

Mitt förslag är att ta upp en av de mörkaste stenarna och en av de ljusaste och jämföra vikten. Är den mörka tyngre är den blötare helt enkelt. Vill man verifiera kan man ha köra den mörka stenen i ugnen i strax över 100 grader ett dygn lite drygt.

Detta borde både hantverkaren och benders kunnat föreslå som första åtgärd men alla är så snabba på att kasta skit, inklusive sådana kunder som ska vägra att betala så fort det inte blev exakt som de drömt om.
 
Hej!

Min vänner inte interesserade av att kasta skit, de för en dialog med hantverkaren samt ÅF som har gått sakligt till, De är inte interesserade av ett pris avdrag eller liknande, de ville ha en acceptabel uppfart, men jag tycker inte att de blivit bra bemötta av varken åf eller annan part då de båda har slagit ifrån såg det och säger "det är som det skall, lite missfärgningar får man räkna med"

Eller att de skyller över fläckarna på vissa stenar på mina vänner då de fick i uppgift att vattna uppfarten efter fogningen.

Har man beställt ett arbete/material för över 100 000:- för 100 kvm så kan man väl förvänta sig att folk åtminstone lyssnar. Är inte intresserad av pajkastning här heller utan jag frågade bara "kan man acceptera detta slutresultatet"

För det är den frågan de känner att de vill ha svar på då de aldrig beställt en uppfart.

Jag o andra sidan har inte heller gjort det men hade själv inte betalat så mycket pengar för något jag tycker ser för jävligt ut. Sedan är ett hantverk ett handverk, avvikelser sker det får man acceptera, men i vilken omfattning.....
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag vet inte vad som står i avtalet mellan entreprenören och ts vänner, så det är svårt att veta vilka kra entreprenören ska uppfylla. Men det minsta som han ska göra är att vara fackmässig.
Förenklad kan man säga att AMA beskriver hur man utför ett arbete fackmässigt. Att följa leverantörens anvisningar är också fackmässigt.
Ojämnheter som ts beskriver är för stor, oavsett om det är hjulspår pga dålig packning eller pga andra anledningar. Antingen har entreprenören snålat med mängden bärlager eller så blev det för mycket sättsand, eller så är det bara dåligt packat.
Färgskillnader är inte heller ok. Hade entreprenören följd anvisningar, hade det inte hänt. Om det sen bero på att stenarna har olika fukthalt eller är smutsig eller kommer från olika fabriker är inget ts behöver bry sig om. Om entreprenören föreslår att avvakta över vintern och se hur det blir är det ett rimligt förslag, men då är det ok om ts håller inne med en rimlig summa på slutbetalningen.
Att man i praktiken inte blandar pallar kan vara, men då har man bättre koll på kvaliteten, och ser man detta hända, då tar man åtgärdar under arbetet, annars är man inte fackmässig.
För mig är det solklart att entreprenören inte gjorde sitt jobb och att han får fixa till det, för så får det inte se ut. Och alla som säger något annat får rådfråga sig om de verkligen är fackman
 
  • Gilla
ByggJonas och 4 till
  • Laddar…
skulle inte betalt ett dug för detta om det hade varit en seriös entrepenör skulle han omedelbart reklamerat stenen till åf
tror fortfarande att han fått ett kanonpris på dom här stenarna och därför inte kan reklamera dom till åf ta kontackt direkt med Benders och hör med dom om detta är ok
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tror också det är nån form av andrasortering eller mix som fanns till lägre pris.
Skulle sett helt ok ut om de blandat på rätt sätt.
Att däremot hålla på att plocka från olika paket med klinkers eller takpannor går ju bort direkt. Variationerna är mkt mindre än så.
 
Min poäng att man ska inte behöva blanda olika pallar för att allt som oftast är det bara fukt eller kalkutfällningarna i plattorna och det försvinner. De där plattorna ser däremot svarta ut och det är ju definitivt ett fel från fabrik.
Har fått plocka upp plattor hos folk för de tycker färgerna skiljer för mycket, har blandat pallar och då kan man i princip få ett schackmönster på plattorna för de är så ojämnt gamla.
 
Snailman
Benders brukar vara som ett lotteri, farsan köpt betongpannor av dem, och de hade nån sorts böldpest, alltså som små kupoler på ett par cm diameter här och där på pannorna det var tydligen normalt enligt killen från bender som tittade på det, kantelementen jag köpte för ett par år sedan var väldigt olika nyans på, syns ju inte så mycket när huset är uppe men såg ju sjukt ut när bara grunden var där.

Kantelementen var ju från olika pallar, tillverkade olika tillfällen, men bygghandeln har ju inte jättestora lager, så man får ju typ ta vad de råkar ha hemma.
 
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
Hej och tack för alla tips och råd, nu har mina vänner nått en uppgörelse med entreprenören som skall vända de riktigt missfärgade stenarna och göra om fogningen, han skall även titta på de sättningar som har uppstått och åtgärda.

Gällande de stora partierna med olikfärgade stenar så hävdar åf att Man skall reklamationerna direkt mot benders och de inte ersätter kosmetiska fel utan bara funktionsmässiga...

Dock har entreprenören ifrågasatt detta mot sin leverantör som får ta det vidare...
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Bra, då verkar ju entreprenören ta tag i problemet och även stå på kundens sida gentemot åf/Benders.
 
Man ska alltid kunna reklamera till den man köpt varan av! Däremot kan Benders vägra att ta reklamationen från slutkunden och hävda att det är återförsäljaren som ska reklamera till dem, vilket är helt korrekt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har en uppfart som är runt sex år gammal och lagt med Benders Labyrint. Där familjebilen står har vi inga sättningar alls, där min lite tyngre firmabil har det nog sjunkit 10-20mm precis där hjulen brukar hamna.
Längst ut på uppfarten har vi hjulspår, men det beror sannolikt på att ena kanten på uppfarten har för dåligt stöd så allt har vandrat lite utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.