Hej allesammans.

Jag och min sambo plus 2 barn bor i en villa från 1935. Vi bor bra och trivs förutom med att vi bor på en gata med mycket trafikerad väg och inte direkt några barnfamiljer.

Jag har hålt på och renoverat detta hus på egentligen all min lediga tid i snart 4år. Nu har jag bytt jobb där jag reser en hel del längre resor utomlands och vill då på helgerna spendera tiden med mina barn istället för att jobba då med.

Nu har vi börjat leta tomt för att bygga nytt, Då började vi diskutera runt detta och läsa på nätet. Men vill ändå ha era synpunkter. så några frågor.

1: Sålde ni först och fick loss pengar till ny kontantinsats (nybygge)
2: Gick banken med på ett nytt lån för att starta upp bygget (Med endast ränte konstnad)
3: Fick ni låna upp på det bef huset för att täck lånet till nybygget?

Hur går man tillväga och vilka förhandlingsmöjligheter finns det vid nybygge?
 
1. Jag sålde först. Banken lovade mig nytt lån i nya huset motsvarande vad jag hade i det gamla.
2. Använde pengarna till nybygget och när dessa var slut ... tog ett lån som var lite större än vad banken tidigare hade lovat ... utan problem. Klarade mig med bara bottenlån.
 
1. Vi sålde först.
2.fick byggkreditiv från banken men startade inte det utan använde först de pengar vi fick loss från husförsäljningen.

Kan tillägga att vi också la en massa tid och pengar på att renovera vårt tidigare hus. Nu med nybyggt finns det självklart också saker att göra som tex trädgård, men det är en helt annan sak och jag njuter verkligen av att bo i ett nytt hus!
 
Om du bygger med byggkreditiv så är detta ett lån med högre ränta.
Banken släpper pengar till bygget i vissa i förväg bestämda summor tex när grunden är lagd, när väggarna är resta, när taket är lagt osv.
Hur du och banken kommer överens är ju individuellt och avgörande är bankens policy och din personliga ekonomiska situation. Detta är olika för alla som går i byggtankar.

Att sälja sitt nuvarande hus innan kan ju vara en god idé. Du vet ju affärens utfall och hur mycket du kan spänna på nybygget, men du måste också skaffa en hyresrätt under tiden. Detta är inte gratis och kanske t.om svårt att hitta i nuvarande bostadsbrist.

Att bo i en barack på nybyggets tomt under byggtiden, som vissa gör, är nog ingen bra idé. Detta tär på familjen och om bygget drar ut på tiden kan det bli än värre. Skilsmässa i värsta fall?
 
Vi sålde vår lägenhet och flyttade hem till svärföräldrarna samtidigt som bygglovet skickades in .Bygglovet drog ut på tiden så vi bodde där i ganska precis 1 år innan vi fick flytta in i vårat nya hus.
 
Vi ska låna upp vår lgh (då har vi ca 1 milj att lägga in i bygget direkt) Sen kör vi byggkreditiv på resten. Detta fungerade då vi har inkomster som gör att vi klarar av dubbla boendekostnader enligt deras schablonberäkning
 
Sålde huset, använde pengarna till att köpa tomt och det som blev kvar bygger jag väg, husgrund, fixar avlopp, vatten och energibrunn för.
Därefter tänkte jag gå till banken med mössan i näven för att låna till själva huset.
Men det lär nog inte vara problem eftersom halva husbudgeten är redan betald.

Tänkte vänta så länge som möjligt med att skaffa byggkreditiv eftersom det är dyrare.
Hur många % mer än vanligt bolån lån har ni fått betala?
 
Redigerat:
Mark0 skrev:
Sålde huset, använde pengarna till att köpa tomt och det som blev kvar bygger jag väg, husgrund, fixar avlopp, vatten och energibrunn för.
Därefter tänkte jag gå till banken med mössan i näven för att låna till själva huset.
Men det lär nog inte vara problem eftersom halva husbudgeten är redan betald.

Tänkte vänta så länge som möjligt med att skaffa byggkreditiv eftersom det är dyrare.
Hur många % mer än vanligt bolån lån har ni fått betala?

Jag tror att vårt låg på ca en procentenhet högre än ett normalt bolån. Men jag har hört om andra som haft ungefär samma ränta på kreditivet så det var nog vi som var dåliga på att förhandla.

Och du behöver inte vänta med att söka, det kostar inget förrän du börjar nalla på det.
 
Vi köpte en tomt först, där vi kunde låna 85% av priset.
Sedan sålde vi vårt befintliga hus med långt tillträde innan vi gjorde avrop på det nya huset.
 
Vi fick snabbt ett kreditiv av banken på att köpa tomt (hittade en kväll en trevlig tomt och köpte den dagen efter). Vi gjorde sedan en grundlig kalkyl på vårt kommande bygge samt värderade (skriftligt) vi vår lägenhet. Väl tillbaka hos banken förhandlade vi oss till deras vanliga bolåneränta på vårt kreditiv med kravet från banken att vi tog vårt första bolån i samma bank.

När vi fick ett definitivt slutdatum (ca 1 år efter första besöket på banken) på bygget sålde vi vår lägenhet samt började kolla nya bolån. Banken som vi haft kreditiv hos var inte billigast på något vis och efter en kort förhandling så löste vi kreditivet med en annan bank.

Kan tillägga att alla kostnader under byggtiden (köp av tomt, bygge, diverse avgifter till kommunen, etc.) bekostades med kreditivet.
 
Redigerat:
OK bra svar så med andra ord lånar inte banken ut pengar för att "starta" nybygget utan ränta tills man sålt sitt gamla.

Nu sitter vi i en hyfsat bra sits iofs, Med ett hus vi köpte för ca 2,4miljoner har ca 1,7 i lån men fått en värdering efter alla renoveringar att vi kommer få ca 4-4,5 mille.

Men som ni säger det vill till att sälja först det är först då man verkligen ser vad man fått. Kanske bara landar på 3,5 i verkligheten.

Tanken är att det ska vara helt nyckelfärdigt med allt förutom altan och tomt. Har kollat på Anebyhus Topologi
http://anebygruppen.se/vara-hus/anebyhus/hus/topologi/

Och det lutar åt att det kommer bli ett sådant, Problemet är bara att hitta en skaplig tomt i ett område som är sinnessjukt attraktivt och en kommun som knappt släpper ifrån sig tomter alls.
 
M.Drömmaren
Mark0 Mark0 skrev:
Sålde huset, använde pengarna till att köpa tomt och det som blev kvar bygger jag väg, husgrund, fixar avlopp, vatten och energibrunn för.
Därefter tänkte jag gå till banken med mössan i näven för att låna till själva huset.
Men det lär nog inte vara problem eftersom halva husbudgeten är redan betald.

Tänkte vänta så länge som möjligt med att skaffa byggkreditiv eftersom det är dyrare.
Hur många % mer än vanligt bolån lån har ni fått betala?
Snubblade över denna notis och undrade bara hur de gick? Gjorde du som du skrev, använde pengarna till att förbereda så mycket som möjligt och sen banken? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.