Lyfte ni inte frågan när ni skrev kontrakt?
 
O
Beginners skrev:
Mäklaren har, i skrift (läs sms), erkänt sitt fel till både mig och säljaren. Han har sagt att, "Ja, jag sa att detta skulle ingå, men det var en miss från min sida då jag missförstod säljaren. Jag ber om ursäkt."
Låter inte som jordens smartaste mäklare... Det är inte så att ni diskuterade om gardinstången skulle vara kvar.... :) Då kan man be om ursäkt! Jag tycker absolut att du ska dra det mot mäklaren!
 
Inget vi lyfte i kontraktet. Tror att detta är något mäklaren borde ha lyft in i kontraktet, men eftersom det är vårt första bostadsköp så förlitade vi oss lite väl mycket på honom.

Budgivningen gick till som så att vi la ett första bud. Dagen efter återkom mäklaren och sa att säljaren inte accepterade det budet. Men, mäklaren hade fått tillbaka uppgifter efter samtal med säljaren att de pågående renoveringarna, dvs, rördragning och element i de nya rummen skulle fixas innan inflyttning, samt att de gamla rören i dörröppningen skulle åtgärdas, även detta innan vi flyttade in. Då valde vi att helt sonika gå upp 100,000 kr i vårt bud. (som tur var lämnade han denna information på telefonsvararen, så har 100%-ig bevisning på att han faktiskt sagt detta)
 
För mig låter det som självklart att ni då ska backa tillbaka dom 100,000 kr ni höjde med för att det utlovades att det skulle färdigställas.
Mäklaren vet om att ni är nya på det här, "lättare att kunna göra såna fulmanövrar", allt för att få till ett avslut.

Kommer resten av elementen/värmesystemet att fungera när säljaren varit där o pulat är ju något man kan fundera på med? Går det att testa?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Som sagt det där borde mäklaren ha fört in i kontraktet. Att han inte gjorde det innebär inte att det är en osedvanligt usel mäklare, bara "normaldålig".
 
  • Gilla
Bagarn
  • Laddar…
Det absolut bästa utfallet här är ju om ni kan få säljaren att acceptera 100 000 lägre pris, och så får säljaren driva det mot mäklaren.

Det tror jag är mindre sannolikt att ni får igenom, såvida inte säljaren är väldigt desperat. Och det är svårt att avgöra om summan 100 000 är rimlig i förhållande till det som skall åtgärdas. Det är ju dock väldigt tydligt att ni värderade utfästelsen till 100 000, eftersom ni bjöd över er själva när utfästelsen kom.

Den smidigaste affären får ni om ni bara går vidare och köper till avtalat pris, och därefter kräver mäklaren på skadestånd, bevisläget verkar ju skapligt. Då tror jag inte att du kan räkna med så mycket som 100 000.
 
Jag hade hoppat av affären om jag verkligen inte kände att det här huset måste jag ha.
Det är ju inte särskilt kul att börja sitt husägande med ett problem som man inte riktigt vet omfattningen på och hur mycket det kommer krävas för att fixa till.
 
Hur gärna vill ni ha huset? Är det värt strulet och 100 laxar extra, i värsta fall?
I min vedbod är det solklart att mäklaren är skyldig er 100 laxar och att ni har ett gemensamt intresse med säljaren att kräva mäklaren på pengarna men när de riktiga juristerna kommer igång vet man inte hur det går. Mäklaren har dessutom större resurser och är på hemmaplan.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att ni kan dra er ur kontraktet. Standardformuleringen är väl att om det uppkommer saker på besiktningen som inte är väntade så kan ni dra er ur. Att ni har inspelat vad mäklaren sagt borde innebär att ni isåfall kan försöka kräva mäklaren på besiktningskostnaden mot avtal om att inte stämma denne.

Kolla läget med en jurist så att ni är säkra på att ni kan dra er ur. Det är bra att veta sitt förhandlingsutrymme.
 
En annan sak; står det inte i kontraktet att rörjobben mm ska färdigställas?
 
O
Fotografen skrev:
Hur gärna vill ni ha huset? Är det värt strulet och 100 laxar extra, i värsta fall?
I min vedbod är det solklart att mäklaren är skyldig er 100 laxar och att ni har ett gemensamt intresse med säljaren att kräva mäklaren på pengarna men när de riktiga juristerna kommer igång vet man inte hur det går. Mäklaren har dessutom större resurser och är på hemmaplan.
Tyvärr är det skillnad på din vedbod och rättens troligtvis :) Men jag kan hålla med...
 
Odjuret skrev:
Tyvärr är det skillnad på din vedbod och rättens troligtvis :) Men jag kan hålla med...
Jo det är ju så.
Själv skulle jag hoppa av affären eftersom förutsättningarna ändrats, besiktningsklausulen löper ju fortfarande, och sedan ev börja om.
 
B
De där rören, går de bara igenom bjälklaget så de går komma åt under golvet? Om så är fallet så bör inkoppling av detta ta max en dag av en bra röris.
 
Glöm inte att er undersökningsplikt sannolikt höjs pga att rören inte är färdigmonterade och ni har observerat detta. Den historien om att de inte orkat göra klart det eller valt att leva med det i dörröppningen kan vara sann, men det behöver inte vara hela sanningen. Eftersom ni delgetts det så bör ni nog göra en extra besiktning med en fackman...
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har ni ovillkorlig besiktningsklausul, dvs att ni kan avbryta affären oavsett orsak, så är detta ert starkaste förhandlingskort.
Men då ska ni också vara beredda på att verkligen avbryta affären, liksom ingen idé att hota med tomma hot.

Ta upp fakta.
- Dvs att ni bjöd över er själva med 100' utifrån denna utfästelse att dessa saker skulle bli fixade.
- Att ni väljer att använda klausulen för återgång av köpet för att fastigheten inte var/blir i utlovat skick.
- Att ni inte är intresserade av att säljaren panikfixar detta för att sen genomföra affären.
- Att en justering av kontraktssumman till det tidigare budet (-100') gör att ni kan stå fast vid affären, då justeras kontraktet till den nya summan, samt blir bindande för bägge parter (dvs besiktningsklausulen försvinner nu).
- Meddela att säljaren kan kräva mäklaren på mellanskillnaden i enlighet med den tidigare citerade paragrafen i av lagtexten här i forumet.


Sen är det bara att hålla tummarna.
De kanske tar budet, och ni har 100' för att fixa detta och lita annat som missats under besiktningen (det dyker ju alltid upp något).
Eller så får ni fortsätta leta hus. :)
 
  • Gilla
Ingper och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.