Är ganska orolig..
Efter en vattenskada konstaterades att det var svartlim med asbest på betongen i köksgolvet. Vårt golv som nu är upplyft var av golvplattor från 2006 (?) så tidigare ägare alltså har dragit upp den gamla linoleummattan och lämnat limresterna. Antar att det inte är någon fara då det legat fint skyddat under golvet.

Saneringsfirman kom i morse och byggde saneringssluss mm enligt konstens alla regler. När jag kom hem på eftermiddagen för att titta till reagerade jag på;
1. att slussen var öppen mellan alla kammare. Det var förvisso ett undertryck från ventaggregatet i köket så luften sögs in i kök, men det känns ju inte som otänkbart att det kommit in damm i lägenheten.
2. Jag uppfattade att det var ett superfint lager med damm i resten av lägenheten
3. Att jag fick lätt halsbränna och irritation i näsan

Nu undrar jag om det är riskfritt att ta hem familjen imorgon efter att finsanering i köket är klar och att de avetablerat sig.. Är det läge att ta dit en oberoende firma för att konstatera om det är riskfritt? Räcker det med en rejäl städning av resten av lägenheten ink tvätt av överkast mm?
Tack för alla svar
 
Halsbrännan och irritationen har i alla fall inget med asbest att göra. Effekterna av asbest märker du först efter 30 år. Men det är ju inte acceptabelt att lämna ett lager damm i övriga lägenheten efter en sanering.
 
Ring firman direkt, de kan inte lämna ett dammlager efter sig.

Halsbränna och irritation får man lätt av byggdamm.
 
Det borde ju ingå en oberoende analys vid varje sanering, men det blir en förhållandevis hög kostnad i relation till omfattningen av en mindre sanering. Men hur ska en lekman annars kunna avgöra att firman gjort rätt?
Jag är inte övertygad om att alla sanerare sätter kunden i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.