Jag har precis köpt ett hus från min gamla farmor. ett tegelhus byggt 1961.

Huset är fint i övrigt men det är ju dock i stort sett orört sen det byggdes.
Så nu sitter jag och hade tänkt renovera badrum och kök och lite så, men inser då att huset är 55 år gammalt och ett stambyte verkar vara väldigt aktuellt.

Det jag undrar är, måste jag bryta upp golv och ta bort alla gamla rör och avlopp, eller kan jag t.ex. lämna de gamla avloppen och bara lägga nya istället?

Huset är ett tvåvånings med källarplan, 1 badrum på övervåning, badrum och kök på 1:a plan, så jag funderade på om jag då bara kunde sätta de nya rören i taket i källaren och bara dra de rakt upp där de ska vara? finns det några pengar att tjäna in på en sån lösning?
 
S
Går går det, men det kommer bli fruktansvärt opraktiskt då rören ska ha skapligt fall och genom ett helt hus så blir du ganska långt ner från tak. Tycker definitivt du ska bila upp befintliga rör och gå i befintliga "vägar" med nya rören.
 
Kolla kvaliteten på rören innan du byter. Gjutjärnsrör från 50-60-talet har ofta mycket bra kvalitet och kan hålla många år till. Jag bor i ett hus från -57 och inspekterade lite rör vid en badrumsrenovering, och både röris och plattsättare bedömde att de var i bra skick.

Jag föreslår att du byter rören i samband med andra renoveringar.
 
S
pelpet skrev:
Kolla kvaliteten på rören innan du byter. Gjutjärnsrör från 50-60-talet har ofta mycket bra kvalitet och kan hålla många år till. Jag bor i ett hus från -57 och inspekterade lite rör vid en badrumsrenovering, och både röris och plattsättare bedömde att de var i bra skick.

Jag föreslår att du byter rören i samband med andra renoveringar.
Är gjutjärnsrören från 70talet sämre då? Mina rör är från 69 och det är inte mkt material kvar alls i botten på dom.. byte är inte långt borta tyvärr...
 
Krilleman
Gjutjärn är lurigt. En längd kan vara hur fin som helst, medans "grannen" med den kan vara totalt röten.

Jag skulle dock aldrig lämna rör från -61 om man ändå har golv/vägg öppnade!
 
Men i vilken ändå börjar man då om jag nu gör stambytet idag? gör man då lokala stambyten först och tar ett rum i taget eller försöker man göra allt på en gång?
 
S
Det är nästan omöjligt att byta rum för rum om vi pratar nere i källarn, iallafall om mqn ska göra det utan allt för mkt extrajobb. Ska du bya i tvättstugan t.ex så lär du ju bila en halvmeter in i nästa rum för att placera skarven där så du blir klar i tvättstugan. När du väl har bilat en halvmeter i det rummet kan du lika görna köra hela rummet o då måste du ju en halvmeter in i nästa.

Byta allt på en gång är helt klart det bästa om du kan.
 
Vi bytte inte våra avloppsrör från 76 vår vvsare tyckte det var onädigt ett halvårsenare fick vi avloppsläcka. Byt allt det ångrar du aldrig.
 
Om du ändå ska renovera, så det tjänstefel att inte byta alla avlopp av gjutjärn!
Som sagts ovan så kan det variera kraftigt hur slitna dom är, och har dom inte använts fullt ut dom sista
åren så slits dom mer, lite som ett avgassystem på en bil.
Med lite smart planering så går det att lösa, även om du inte gör allt på en gång.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
en kompis kapade bara upp "rännor" i golvet i källaren där han ville dra de nya rören när han gjorde stambyte. Men har du otur kan du ju stöta på massa konstigt i plattan inkl. el. Men har flyttade badrummet och byggde extra toa. Så inget hamnade ju där det var innan, så det kanske inte är något för dig
 
Staffans2000
Bila hit och kapa i plattor dit.
Är det inte träbjälklag i huset?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.