Moving
Att vi har höga, skenande bostadsprisr tror jag inte vi skall skylla på mäklarna. prisutvecklinegn är väldigt lätt att förklara. Vi har en marknad där tillgången är försumbar i förhållande till efterfrågan.

Därmed är alla normala marknadskrafter satta ur spel. Priset sätts i princip uteslutande efter vad köparna har råd med. Det i sin tur bestäms på kort sikt av bankerna, och deras tillsynsmyndigheter.

Det enda som skulle kunna få till en balanserad marknad är om tillgången kraftigt ökas.

Det hävdas att detta då bara är ett storstadsproblem, så är det inte. De höga priserna slår igenom även på byggpriserna, som smittar av sig från storstäderna till alla orter där det behöver byggas, och därmed även på andrahndsmarknaden på mindre orter.

Det finns två alternativa vägar att nå en bättre balans.

1. att få ned efterfrågan, det kan i princip bara hända om en stor del av beflkningen utvandrar eller avlider i ngn. HIV liknande sjukdom. Observera att en kraftig lågkonjunktur kommer att minska betalningsförmågan, och därmed får ner priserna, men det är inte detsamma som att vi får balans, bara att obalansen "fungerar" på en lägre prisnivå.

2. En annan regionalpolitik som bättre fördelar människor över landet. Det är iofs. en rätt attraktiv lösning. Men dels verkar det vara väldigt svårt att få en sådan lösning att fungera, vi har redan väldigt stora regionalstöd. Dels så måste man se på Sverige som en global region, och där har vi stora problem att överleva, eftersom vi är för små. Vi skulle behöva ha fler miljonstäder i Sverige.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Grundproblemet är enkelt. För låga räntor och för långa avbetalningstider. Jämfört med andra länder har vi ingen bostadsbrist - vi har många kvadrat per person.

Billiga bostäder i attraktiva lägen kommer det alltid att vara brist på.
 
O
pelpet skrev:
Grundproblemet är enkelt. För låga räntor och för långa avbetalningstider. Jämfört med andra länder har vi ingen bostadsbrist - vi har många kvadrat per person.

Billiga bostäder i attraktiva lägen kommer det alltid att vara brist på.
Jag tror inte att det är så enkelt som låga räntor och långa avbetalningstider. Men har argumenterar du för att i inte har någon bostadsbrist? Ska jag flytta till en liten ort med gott om bostäder men ont om jobb? Där man kanske tvingas pendla ganska många mil? Bara för att minska bostadsbristen? Skulle du kunna tänka dig själv att flytta långt bort bara för att du ska kunna få en bostad? även om du har arbete och vänner där du bor?

Billiga bostäder blir ofta dyra eftersom alla vill ha dessa :p
 
pelpet skrev:
Billiga bostäder i attraktiva lägen kommer det alltid att vara brist på.
Du verkar inte riktigt inse hur det ser ut i storstäderna.

Om du med attraktivt läge menar mindre än 2h pending (=4 h per dag) från arbetet, ja då kanske det stämmer.

Det är vanligt med raljerande i stil med "alla kan inte räkna med att få bo på Östermalm". Men det är inte så problemet ser ut. Även om du är villig att bo med väldigt långa pendlingsavstånd så är priserna väldigt höga.

Även marknaden för de som inte kan/vill köpa är hemsk. Jag har en konsultkollega, vi arbetar just nu med samma projekt. Han veckopendlar från en annan ort. Och är beroende av andrahandshyra. Han visade ett "erbjudande" han hade fått. Det var en andrhands etta, i en av Stockholms sämre förorter. Rätt OK ändå pendlingsmässigt.

Andrahandshyran var 14 000 för 35 kvm, och då fick han bara disponera bostaden på veckodagarna, uthyraren ville själv bo i lägenheten på helgerna. Han tog inte erbjudandet. Mest pga. att hans budget tillät lite högre hyra och därmed lite bättre villkor. Men det är klart du kanske tycker det är billigt med 14 000 för en etta med bilbränder som skådespel på kvällarna...

Så ser bostadsmarknaden ut.
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Det finns en värld utanför Stockholm trots att detta förnekas av väldigt många...
I den världen, som är min arbetsplats, en liten by med ca 16500 invånare i kommunen varav ca 12000 i centralorten. Även här går priserna upp, vi har bostadsbrist. Det kommunala bostadsbolaget har över 1 (ett) års väntetid för att få en lägenhet. Bostadsrätter i markplan säljs dubbelt så dyrt som för bara några år sedan, på villor och småhus har vi en ökning om 22% på bara 2 år.
Är detta verkligen mäklarnas fel?
För oss är problemet enkelt, befolkningen ökar i högre takt än vad det byggs bostäder, kommunen ökar med ca 150 personer och år, byggtakten är ca 25 nya bostäder per år i genomsnitt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hempularen skrev:
2. En annan regionalpolitik som bättre fördelar människor över landet.
Som jag önskar att detta gick att lösa.
Men just nu är trenden motsatt ser det ut som och vi är inne i en ond spiral. Människor på landsbygden flyttar till stan för att det finns inga jobb på landsbygden. Företag flyttar till stan för det finns inte kvalificerad arbetskraft eller kunder på landsbygden. Alla flyttar till stan och jag tror inte det är särskilt mycket mäklarnas fel eller räntornas fel att priserna skenar.
 
Det är väl självklart att en negativ Reporänta tillsammans med förmånlig ränteavdrag har bidragit till denna våldsamma prisuppgång. Huspriserna stiger ju i hela landet, överallt.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/

Ponera det omvända: Med en ränta på 8% och inget ränteavdrag så är det ju lika självklart att ett egnahem på Flarkenvägen i Rosvik INTE skulle kosta 2.400.000 efter en budgivning som fick priset att öka 57%.
http://www.hemnet.se/salda/villa-4rum-rosvik-pitea-kommun-flarkenvagen-109-558139
Piteå kommun ökade med 21 personer i fjol....

Det ser likadant ut i alla Kommuner i Sverige:
http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/riket.aspx?Typ=Villor&srt=desc&tab=PU12

Att sedan mäklarna skor sig är väl nästan självklart, man är ju bara bra dum som inte blev en själv. Inget ansvar, lite jobb, bra pröjs.
 
Redigerat:
Självklart bidrar räntan.

Men grundproblemet är att vi har en så stor obalans på tillgång och efterfrågan. Det gör att "marknadspriset" (marknaden är helt satt ur spel, pga. den groteska obalansen) sätts uteslutande efter vad folk har råd att betala. och med låg ränta så har alla möjlighet att betala lite mer.
 
hakan_975 skrev:
Det är väl självklart att en negativ Reporänta tillsammans med förmånlig ränteavdrag har bidragit till denna våldsamma prisuppgång. Huspriserna stiger ju i hela landet, överallt.
[länk]

Ponera det omvända: Med en ränta på 8% och inget ränteavdrag så är det ju lika självklart att ett egnahem på Flarkenvägen i Rosvik INTE skulle kosta 2.400.000 efter en budgivning som fick priset att öka 57%.
[länk]
Piteå kommun ökade med 21 personer i fjol....

Det ser likadant ut i alla Kommuner i Sverige:
[länk]

Att sedan mäklarna skor sig är väl nästan självklart, man är ju bara bra dum som inte blev en själv. Inget ansvar, lite jobb, bra pröjs.

Det är ju självklart, det stora problemet om man nu vill se det som ett problem är att det inte kostar att låna pengar!

När jag skulle köpa första huset så tyckte alla att "vadå det kostar ju inget att låna"

Och det stämmer, man kan köpa dyrt hus med bergvärme och bo billigare än i billiga huset som har alternativ värmekälla.

Så en avveckling av räntebidraget hoppas jag kommer ske snarast och det är ungefär det enda vettiga V har att komma med.


Sen lite offtopic, är jäkulst fint uti flaskan. Hade lätt kunna bo där
 
O
Man gör det väldigt enkelt för sig när man skyller på låga räntor och ränteavdrag att det är därför som priserna skenar...

Problemet med det argumentet är banken. De kräver att man skall klara en ränta på mellan 6-8%. Alltså spelar det ingen roll att det är låg ränta...
Det är minusränta, jag bara väntar på att banken ska börja betala mig för de pengar de lånat ut till mig :p
 
Dessutom är ju en stor del av marknaden satt ur spel, dvs hyresrätter. En hel del, jag säger inte alla, har inte hyror som är marknadsmässiga vilket leder till att de sällan kommer ut på marknaden. De säljs svart, hyrs ut i andrahand, eller byts, och är alltså sällan tillgängliga för den som vill komma in på marknaden.
 
O
När vi köpte villa så i vår budget så har jag inte räknat med räntesubventionen. Eftersom det är snack om att den skall bort så är det dumt å räkna med den i budgeten... Däremot är jag glad så länge den finns kvar! Det blir så trevligt varje år när skatteåterbäringen kommer :D
För den som säger att den inte vill ha det ljuger :p alla vill vi ha lite mer pengar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.