Har ett badtunne/poolbygge med sedvanlig plasttunna som jag har jacuzzigenomföringar på och klassiskt in- och utlopp i plast. Tyvärr har nu hela tre genomföringar spruckit i själva plastgodset. Detta utan större yttre påverkan, utan verkar bara som om de krackelerat för att det är skitkvalitet..

Börjar bli riktigt trött på det hela nu, för det är ett smärre helvete att byta ut spruckna läckande genomföringar när tunnan står på plats. Så jag är på jakt efter rostfria genomföringar istället, men jag har svårt att hitta vad jag söker.

- Hålen för jacuzzigenomföringarna är ca 30 mm, för montering med luftslang/slangklämma på utsidan.
- Hålen för in/utlopp är 58 mm, för montering med 38 mm poolslang/slangklämma på utsidan.

Söker alltså rostfria genomföringar som passar och som har en mutter på utsidan så man nyper åt skrovet riktigt (något liknande båtgenomföringen på bilden nedan).

Någon här kanske redan har lyckats hitta det jag söker?

Rostfria genomföringar för pool, en med slät yta och en med gängade fästdelar, båda med muttrar för montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas skrev:
Hej, undrar om inte dessa kan funka för dig? Kanske med lite extra pyssel.
[länk]
Ja, det hänger lite på dimensioner mm. Risken är att det blir lite för mycket pyssel annars. Har hittat rörgenomföringar utan gänga, avsedda att skruvas fast i skrovet, men jag är lite skeptisk. I sådana fall är det nog bäst att ordna en metallskiva på baksidan och dra mutter+bricka mot den så hela skivan nyper.

Tänker mig att någon badtunne/pool/spabyggare innan mig borde också ha kört på metallgenomföringar istället för plast. Söker för fullt på ebay mm, men har hittills gått bet.
 
Gå med i poolforum.se Där finns det säkert nån som kan tipsa!
 
Hemmakatten
När vi gjöt vårt utomhuspa så beställde rörmokaren de rör som sitter i gjutna i betongen i rostfritt från en smed. Kan vara ett tips för TS. Rören hade gängor så det var enkelt att skruva på de plaströr vi hade utanför betongdelen.

Själva in- och utloppet samt lampa köptes av Pahléns.
 
Redigerat:
Lite uppdatering: jag har beställt båtdelar som jag väntar på, så får se om det faktiskt går med dem. Måttmässigt ser det ut som att det ska fungera iaf, även om jag får göra egna packningar mm. Förhoppningsvis kommer delarna nu i veckan, så jag uppdaterar med vad jag hittar.

Det tråkiga med plastkopplingar som spricker på själva pooldelen är att det är riktigt meckigt att byta när spa't står på plats. Sandfilter/pumpdelen kommer jag åt bättre i ett blivande pumphus, men kopplingarna och genomföringarna på tunnan vill jag ska vara intakta.
 
shadowfire skrev:
Lite uppdatering: jag har beställt båtdelar som jag väntar på, så får se om det faktiskt går med dem. Måttmässigt ser det ut som att det ska fungera iaf, även om jag får göra egna packningar mm. Förhoppningsvis kommer delarna nu i veckan, så jag uppdaterar med vad jag hittar.

Det tråkiga med plastkopplingar som spricker på själva pooldelen är att det är riktigt meckigt att byta när spa't står på plats. Sandfilter/pumpdelen kommer jag åt bättre i ett blivande pumphus, men kopplingarna och genomföringarna på tunnan vill jag ska vara intakta.
Egna packningar? Inom båtbyggeriet lägger man en sträng SIKA-flex och drar åt och det blir garanterat tätt. SIKA 291 är en lämpligt produkt
 
oceanis skrev:
Egna packningar? Inom båtbyggeriet lägger man en sträng SIKA-flex och drar åt och det blir garanterat tätt. SIKA 291 är en lämpligt produkt
Jag körde med sikaflex på plastgenomföringarna och fick det tyvärr inte tätt med enbart det av flera skäl, bland annat pga konstruktionen på jacuzzimunstyckena. Däremot tätade det utmärkt med en kombo av sikaflex och gummipackningar så jag avser fortsätta med det.
 
  • Gilla
wikander1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.