Valkyr skrev:
Har också tänkt investera i en FH35 ganska snart, har en fråga som du möjligen kan svara på, är det ute eller innedelen som behöver el? Försökte läsa mig till det men blev inte klokare. Inte så insatt heller iofs.
Man kan ansluta antingen inne eller utedel, dom är hopkopplade. Min FH35 är ansluten via innedelen, stickpropp till jordat uttag. (Det torde vara en av de enklaste lösningarna, men det gäller att ha koll på att säkring/kabel/uttag osv. klarar belastningen.)
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Nja varför då? Kör in ånga o skiten droppar ner. Kåpan går att lossa
 
SSSS skrev:
Angående FH35 vill jag varna lite för knäppningar i innerdelen, jag hade läst lite om detta innan jag beställde och installerade min för några veckor sedan. Trodde inte att det skulle vara så farligt men jag har knäppningar från min som är riktigt störande, se länk nedan. Jag driver ett ärende mot min återförsäljare och det är möjligt att dom kommer att fixa den men jag hade ju hellre sluppit att styra massa med det.

[länk]
Liten update på detta, min återförsäljare ska skicka/installera en ny innerdel så det verkar mycket riktigt vara något fel på min enhet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nu är värmepumpen installerad och det blev på väggen i vardagsrummet.
Nu har jag en fråga gällande elanslutning. Då elen går via utedelen så tänkte jag ansluta den till en stickpropp till jordad vägguttag utomhus allternativ ett jordad uttagg med JFB? Är detta godkänt eller måste jag ta hit en elektriker som gör en fast installation med JFB?

Vad säger proffsen?



Mvh
Jacob
 
Ingen som kan svara?
 
Va, kopplade inte installatören in värmepumpen till elnätet?
Hur visste han då att maskinen fungerade?

Vad gjorde han egentligen, drog i två skruvar i väggen?

Mitt amatörsvar är:
Värmepumpen är en fast moterad maskin, och den skall då också vara fast installerad till husets elnät.
Det kan vara via en tvåpolig brytare, om du vill kunna bryta strömmen.
Men den har väl en separat säkring/brytare i elcentralen?

Och det är klart att du skall ha en jordfelsbrytare!
 
Jo han testade den via eluttaget som sitter utomhus men han sa att han inte hade elbehörighet att utföra resten av elarbetet. Så den är temporär ansluten till ett jordat vägguttag.
Ska kontakta en elektriker så det blir fixat.

Tack för svaret
 
Montören själv behöver inte ha någon behörighet.
Det räcker ju att det finns någon på företaget som har det.

Inget vidare företag som inte kan sköta installationen till 100%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om utedelen sitter i syd eller nord har väldigt väldigt marginell betydelse för värmen, däremot har man i regel uteplats i söder och där vill man inte bli störd, jag gjorde det misstaget med min första LLVP
 
KnockOnWood skrev:
Montören själv behöver inte ha någon behörighet.
Det räcker ju att det finns någon på företaget som har det.

Inget vidare företag som inte kan sköta installationen till 100%.

Det är en lång historia men hade inte mycket och välja på.
Har nu pratat med en elektriker och han tar 700:- i timmen. Är det rimligt?
 
Gavel skrev:
Om utedelen sitter i syd eller nord har väldigt väldigt marginell betydelse för värmen, däremot har man i regel uteplats i söder och där vill man inte bli störd, jag gjorde det misstaget med min första LLVP
Ja den är placerad i sydläge men med tanke på att man sitter ute bara under sommartid då är pumpen inte igång? Eller tänker jag fel?
 
Vår pump fh35 installerades ink. dragning av stockproppsuttag. Så det tror jag är helt ok. Jfb är det också vilket jag tror är det viktiga.

Areor och kontaktdon klarar utan problem miljön och effekt.
 
JacobMS16 skrev:
Ja den är placerad i sydläge men med tanke på att man sitter ute bara under sommartid då är pumpen inte igång? Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt. Värmepumpen är inte på när man använder altanen, om inte huset är så dåligt oisolerat att man kör den för kyla på sommaren. Men när det är så varmt ute är det ändå för varmt att vistas på den altanen.
 
Offtopic:

#SSSS: Hoppas din nya innedel funkar, vissa av de där knäppningarna lät riktigt högt...
 
Anna_H skrev:
Du tänker rätt. Värmepumpen är inte på när man använder altanen, om inte huset är så dåligt oisolerat att man kör den för kyla på sommaren. Men när det är så varmt ute är det ändå för varmt att vistas på den altanen.
Det är väl bra att ha den i syd/västläge för att få del av den lilla sol som finns under uppvärmningssäsongen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.