Hej Forum!
Jag vill ersätta en dålig träreglad-skiljevägg mellan en dusch och en bastu i min källare, innan jag skall sätta kakel och klinker i duschdelen. Väggen är inte bärande. Huset är från 1963 med oisolerat golv men nydränerat. Jag skulle vilja mura upp den så den blir mer stabil och mindre fuktkänslig. Rak vägg från golv till tak, ca 1,8 m lång, inga konstigheter. Jag tänkte, i min okunnighet, Leca-block 75 alt 95 mm och sen isolering och bastupanel. Eller finns det något smidigare alternativ som är tillräckligt isolerande att separat isolering kan uteslutas? Eller är det så att Lecablocken redan är detta?
Tacksam för andra ideer/tips!
 
Lecablocken isolerar tillräckligt, det behövs ingen extra isolering. Lägg inte bastupanelen direkt på lecan utan gör en luftspalt mellan.
 
Tack för infon, du menar att 75 alt 95 mm isolerar tillräckligt, eller behöver den vara tjockare i sig?
 
En kompletterande fråga. Jag tänker att man bör putsa till ytan på Lecan på duschsidan där tätskiktet skall sitta. Men är det nödvändigt på bastusidan? Och vad skall man putsa med?
 
putsa båda sidor, använd vanlig b bruk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.