Alltså hjälp mig att försöka förstå.. :/
Innan jag blir fullkomligt galen!

I vår bostad
4-våningshus i betong byggt 2015 med FTX-ventilation (slutet system till varje lägenhet) känns luften ibland helt bra och vi kan må i princip helt bra.

Dock luktar det ibland någon märklig kemisk lukt i alla rummen förutom badrummen.
Barnen reagerar på lukten och blir ibland röda i ögon och snuviga och nyser.

Vi flyttade in i juni 2016 som första ägare.
Då hade lägenheten stått klar i 11 månader då det var en visningslägenhet.

I lägenheten finns i alla sovrum och vardagsrum tilluftsventiler.
Badrummen är enda rummen som inte har tilluft från FTX-systemet.

Lukten kommer och går och är oberoende av vädring, oberoende av utomhustemperatur och luftrenarna i varje rummed kolfilter i och hepafilter hjälper inte.

Lukten kommer och luktar någon timme eller så och försvinner sen helt av sig själv och kommer sen tillbaka..
Det luktar kemiskt typ lim och blir kvavt!
Luktar inte mögel.


Vi har pågående diskussion med byggfirman som gärna vill hjälpa oss att åtgärda om vi kommer på vad felet är.
Och jag försöker fundera vad lukten kommer från..

Tänker jag rätt eller fel tycker ni?:

Lukten finns bara till och från oavsett temperatur och kommer och går under dygnet.

1. Om lukten kom från byggmaterial borde lukten vara konstant mer eller mindre?
Alltså borde den inte bero på emissioner?

2. Om det var mögel (vilket vi är ganska säkra på att det inte är eftersom det inte luktar mögel) borde vi vara sjukare och det borde lukta hela tiden?
Alltså borde det inte vara mögel?

3. Att lukten aldrig finns i badrummen som är de enda rummen som Inte har tilluftsventiler från FTX talar för att lukten skulle kunna komma från FTX-ventilationen när den skjuter ut tilluft i övriga rum?

4. Att lukten kommer och går skulle kunna förklaras med att ventilationen inte skjuter ut tilluft hela tiden utan systemet är ju på hela tiden men vad jag förstår går det lite i intervall..
Det skulle förklara att lukten kommer och går..?
Eller är det ett jämnt luftflöde?
Jag kan inte mycket om ventilation..


Jag hittar inga andra rimliga förklaringar till denna lukt som kommer och går.
Men jag vet för lite om ventilationssystemet för att kunna säga att det är det och stå på mig mot byggaren som säger att det är omöjligt att lukten kommer därifrån..


Nästa vecka kommer de hit och gör 6 månaders-besiktning (6 månader sedan vi skrev kontrakt)

Vi har då möjlighet att ta upp alla frågor vi har..

De hävdar att de varit här inne (vilket de ju har när vi kollade golven..) och ingen känner (såklart) någon lukt..

De tycker ju att vi är knäppa.. :/

Men lukten är SÅ påtaglig alltså..
Men som sagt, ibland är luften 100% bra och det känns friskt hemma och luktar INGENTING!

Sen kan det vara så att det luktar i ena sovrummet i en timme..
Sen luktar där ingenting, men då plötsligt börjar det lukta i andra sovrummet som inte luktade alls nyss..

Stänger man till lägenheten i 3 dygn, drar på FTX på max, luftrenarna 100% max i alla rum..
Sen när man kommer hem så är det DÅLIG luft! Det luktar då överallt och tar ett par timmars korsvädring att få bort..

Men nej då, det är ju vi som är knäppa...


Det enda jag vet är att vi inte kan bo kvar om vi inte får bukt med detta och vi har redan tvingats flytta 4 gånger på 4 år så för barnens skull vill vi gärna slippa flytta igen.. :(


Snälla bistå mig med all kunskap ni har!!
 
  • Gilla
Frankiebello
  • Laddar…
Kan det komma från närliggande fastighet då ert insug till systemet sitter på fasad eller tak? Finns det industrier / verkstäder eller liknande i närheten?
 
Jonatan79 skrev:
Kan det komma från närliggande fastighet då ert insug till systemet sitter på fasad eller tak? Finns det industrier / verkstäder eller liknande i närheten?
Det märkliga är att lukten finns ju ALDRIG utomhus.. När det stinker i ett av sovrummen så är luften frisk utanför fönstret..
 
Alltså hjälp mig att försöka förstå.. :/
Innan jag blir fullkomligt galen!

I vår bostad
4-våningshus i betong byggt 2015 med FTX-ventilation (slutet system till varje lägenhet) känns luften ibland helt bra och vi kan må i princip helt bra.

Dock luktar det ibland någon märklig kemisk lukt i alla rummen förutom badrummen.
Barnen reagerar på lukten och blir ibland röda i ögon och snuviga och nyser.

Vi flyttade in i juni 2016 som första ägare.
Då hade lägenheten stått klar i 11 månader då det var en visningslägenhet.

I lägenheten finns i alla sovrum och vardagsrum tilluftsventiler.
Badrummen är enda rummen som inte har tilluft från FTX-systemet.

Lukten kommer och går och är oberoende av vädring, oberoende av utomhustemperatur och luftrenarna i varje rummed kolfilter i och hepafilter hjälper inte.

Lukten kommer och luktar någon timme eller så och försvinner sen helt av sig själv och kommer sen tillbaka..
Det luktar kemiskt typ lim och blir kvavt!
Luktar inte mögel.


Vi har pågående diskussion med byggfirman som gärna vill hjälpa oss att åtgärda om vi kommer på vad felet är.
Och jag försöker fundera vad lukten kommer från..

Tänker jag rätt eller fel tycker ni?:

Lukten finns bara till och från oavsett temperatur och kommer och går under dygnet.

1. Om lukten kom från byggmaterial borde lukten vara konstant mer eller mindre?
Alltså borde den inte bero på emissioner?

2. Om det var mögel (vilket vi är ganska säkra på att det inte är eftersom det inte luktar mögel) borde vi vara sjukare och det borde lukta hela tiden?
Alltså borde det inte vara mögel?

3. Att lukten aldrig finns i badrummen som är de enda rummen som Inte har tilluftsventiler från FTX talar för att lukten skulle kunna komma från FTX-ventilationen när den skjuter ut tilluft i övriga rum?

4. Att lukten kommer och går skulle kunna förklaras med att ventilationen inte skjuter ut tilluft hela tiden utan systemet är ju på hela tiden men vad jag förstår går det lite i intervall..
Det skulle förklara att lukten kommer och går..?
Eller är det ett jämnt luftflöde?
Jag kan inte mycket om ventilation..


Jag hittar inga andra rimliga förklaringar till denna lukt som kommer och går.
Men jag vet för lite om ventilationssystemet för att kunna säga att det är det och stå på mig mot byggaren som säger att det är omöjligt att lukten kommer därifrån..


Nästa vecka kommer de hit och gör 6 månaders-besiktning (6 månader sedan vi skrev kontrakt)

Vi har då möjlighet att ta upp alla frågor vi har..

De hävdar att de varit här inne (vilket de ju har när vi kollade golven..) och ingen känner (såklart) någon lukt..

De tycker ju att vi är knäppa.. :/

Men lukten är SÅ påtaglig alltså..
Men som sagt, ibland är luften 100% bra och det känns friskt hemma och luktar INGENTING!

Sen kan det vara så att det luktar i ena sovrummet i en timme..
Sen luktar där ingenting, men då plötsligt börjar det lukta i andra sovrummet som inte luktade alls nyss..

Stänger man till lägenheten i 3 dygn, drar på FTX på max, luftrenarna 100% max i alla rum..
Sen när man kommer hem så är det DÅLIG luft! Det luktar då överallt och tar ett par timmars korsvädring att få bort..

Men nej då, det är ju vi som är knäppa...


Det enda jag vet är att vi inte kan bo kvar om vi inte får bukt med detta och vi har redan tvingats flytta 4 gånger på 4 år så för barnens skull vill vi gärna slippa flytta igen..


Snälla bistå mig med all kunskap ni har!!
 
Excel
Vad har ni för golv?

När den alkaliska fukten från betong bryter ned mjukgörare i golvmattor och lim bildas 2-Etylhexanol och 1-Butanol. Dessa två föroreningar och andra ämnen kan avges till rumsluften genom golvbeläggningen eller vandra ner i betongen och lagras där under lång tid.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Har ni pratat med grannarna? Om det är något i byggnaden borde de ha samma problem, och någon borde ha lika känslig näsa som ni.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi har ekparkett (någon ljuddämpande skumplast under.. grön matta av något slag?)..
Betonggolv under..

Men är det inte konstigt att det bara luktar då och då under dygnet om det är golvet eller annat byggmaterial?
Då borde det väl lukta hela tiden?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har pratat med en av grannarna..
De har ingen lukt hos sig men hon kände lukten vi har hos oss när hon kom in till oss i ena sovrummet och sa att den lukten ha inte de hos sig våningen ovanför..

FTX-ventilationen vi har är separat till varje lägenhet, slutet system..
Det är därför jag misstänker att det har med just vår ventilation att göra?
 
Ekonörden skrev:
FTX-ventilationen vi har är separat till varje lägenhet, slutet system..
Det är därför jag misstänker att det har med just vår ventilation att göra?
Stäng av ventilationen någon halvdag eller så och se om lukten förändras.
 
  • Gilla
Wisselgren
  • Laddar…
Ingen annan som har något intressant att tillägga innan besiktning imorgon?
De besiktigar alla hus i området eftersom det är nybyggt..
Detta är 6 månaders besiktningen och sen är det 2-års besiktning nästa gång..
 
Har ni prövat att stänga av alla luftrenarna, låter som ni har flera? Ett korrekt dimensionerat ftx-aggregat med nya filter och rör "borde" ju ge en relativt fin inomhusluft.
Luftrenare kan väl avge en ozonlukt som säkert kan kännas och irritera.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Har ni tillgång till aggregatet?
Kollat om det luktar där och luktar det vid ventilerna när lukten kommer?
 
Skulle undersöka var uteluften till er lägenhet kommer in till värmeväxlaren och börja där. Se till stt umärksamma era problem på besiktningen och stt de protokollförs. Att hitta orsaken till det hela borde ni då hjälp med
 
H
Som man har föreslagit tidigare i tråden, vädra ut all lukt efter detta stänga av ventalationen helt och stänga alla fönster. Vänta och gå runt och känna om lukten kommer tillbaka.

Det är ingen lukt från tvättstuga eller badrum så går "runt"?
 
Redigerat:
Vi har korsvädrat i 2 månader..
Och ibland är det 100% luktfritt men plötsligt luktar det igen.
Sen försvinner lukten helt och sen är den tillbaka..
Det luktar inte tvättstuga eller annan känd lukt utan liksom instängt och lite kemiskt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.