Hmmmm tycker det är en mycket intressant produkt. Håller på att bygga ett eget hus, har själv ritat det. Vi har i våra kalkyler räknat med att klara oss med två eldningar per dag med kakelugnspannan. Men visst riktigt kalla dagar får man väl jobba lite. Jag undrar givetvis också om det finns någon som har praktisk erfarenhet av kakelugnspannan och inte bara en teori och förstå sig påare!!!!! Vi kommer att ha vår kakelugn i vardagsrummet med en murad vedtrave på ca 3 kubik ved bara man gör det till en inredningsdetalj så behöver det inte se ut som i många pannrum där allt ligger i en hög på golvet. Och bonusen är att man får motion med att bära ved i vårt stillasitatnde värld!!

Så jag hade uppskattat om någon som vet eller provat denna fantastiska produkt hade kunnat göra ett inlägg!!

 
Vi har en liknande kakelugn, den heter Julia. Skillnaden är att den har en något mindre tank annars jämförbar.
Efter ett års erfarenhet så anser vi detta var ett lyckokast, kakelugnen är sammankopplad till en acktank om 500 L. Huset är på 270 M2 varav garage 40 m2, innetemp är ca 22 resp 16 grader och vi förbrukade 16000 kWh juni 05 - juni 06. Bostadsort GBG och mycket badande i hörnbadkar.
Är man hemma och eldar så behövs ingen tillskottsel mer än till FLVP'n, även om det är 20 grader kallt.
Priset var ca 50' men vi fick 15' i bidrag, inte särskilt mycket mer än en vanlig braskamin.
 
S
Jag funderar också på vattenmantlad kakelugn, men inte bestämt om det blir kakelugnspannan eller julia, men det lutar åt kakelugnspannan på 600L då vi inte har plats för en acktank just nu.
 
Steelis, med kakelugnspannan behöver du ingen acktank men jag föreslår att du kopplar ihop ev FLVP med pannan. Detta ger en utökad effekt av FLVP'n vår/höst.
När vi inte eldar i kakelugnen så får vår FLVP värma vår acktank också, vi får på detta sätt ett magasin av varmvatten och kan koppla bort elpatronen större delen av året dessutom får vi extra varmvatten och slipper att "spetsa" FLVP med extra varmvatten.
Enda nackdelen med att använda K-pannan som acktank är att värmeförlusterna blir större än med en acktank.
 
S
0840 skrev:
Steelis, med kakelugnspannan behöver du ingen acktank men jag föreslår att du kopplar ihop ev FLVP med pannan. Detta ger en utökad effekt av FLVP'n vår/höst.
När vi inte eldar i kakelugnen så får vår FLVP värma vår acktank också, vi får på detta sätt ett magasin av varmvatten och kan koppla bort elpatronen större delen av året dessutom får vi extra varmvatten och slipper att "spetsa" FLVP med extra varmvatten.
Enda nackdelen med att använda K-pannan som acktank är att värmeförlusterna blir större än med en acktank.
Tack för tipset.
 
Du som har en Julia kakelugn hur mycket eldar du i den kontra hur mycket tar flvp. Skulle du endast kunna andvända julian till uppvärming av huset samt vatten?? Vilken elförbrukning inkl hushållsel har du under ett år??

Sitter själv och undrar om man kan klara sig med en kakelugnspannan utan någon annan värmekälla förutom om man reser bort!!!
 
S
Leveau skrev:
Du som har en Julia kakelugn hur mycket eldar du i den kontra hur mycket tar flvp. Skulle du endast kunna andvända julian till uppvärming av huset samt vatten?? Vilken elförbrukning inkl hushållsel har du under ett år??

Sitter själv och undrar om man kan klara sig med en kakelugnspannan utan någon annan värmekälla förutom om man reser bort!!!
Om jag skulle köpa en kakelugnspanna vilket jag funderar på så hade jag tänkt samma sak, kakelugnspanna med vv-slinga och elpatron monterad i pannan och köpa en acktank när jag få plats.
Pratade med kakelugnspannan för några dar sedan och enligt dom så kan det gå bra att köra med enbart kakelugnspanna.
Detta svar fick jag av dom:

Hej Magnus
Det bra att värma huset med enbart kakelugnspannan. Jag har själv 200 kvadrat som jag värmde med enbart en kakelugnspanna de första åren, men som jag därefter kompletterade med en extra ackumulatortank med en 200 liters beredare i så att jag även fick varmvatten till dusch och bad när jag eldar.
Jag tycker dock att du ska komplettera kakelugnen med en el-patron så att du kan resa bort om du så önskar på vintern.
 
Ang vår förbrukning så finns den i mitt första inlägg.
Att enbart använda Kakelugnspannan för uppvärmning går säkert bra men jag tror att värmeförlusten blir nog stor ut genom skortenen om man kör med elpatron i K-pannan.
Det kan också bli FÖR varmt vid lite värmebehov eftersom pannan inte är isolerad.
Vi är mycket nöjda med FLVP+acktank+julia = stor flexibilitet
Vi eldar när vi är hemma och -20 grader utan annan värmekälla fungerar utmärkt, men då måste man vara hemma givetvis.
 
Hej

Jag vill ha FLVP+acktamk 500 liter och en vattenmantlad kamin. Var hela tiden inne på att använda en Julia. Men jag fick uppgifter om att den inte kräver att du tar in uteluft till kaminen....jo visst du kunde gjuta in ett rör i plattan som gick upp bakom kaminen, men det behövdes egentligen inte sa man, då Julia var som en "energikasset" dvs tar in luft i spjäll i luckan. Detta verkar ju mindre bra om man som jag ska ha frånluft ventilation, då undertrycket ska skapas av FLVP? Hur fungerar detta hos er egentligen? får ni inte extra kallras vi frånluftdon i ytterväggarna då ni eldar i Julia:n?

 
Hej
Är inne på en liknande lösning med antingen vedpanna eller en vattenmantlad kakelugn dockad med flvp. Frågan är, vilken flvp? Nibe verkar ha prioriteringsordningen
1. kompressor
2. acctank
3. elpatron

medan IVT har en mer tilltalande prioriteringsordning
1. acctank
2. kompressor
3. elpatron

Om man nu vill vedelda varje dag så vill man, som jag, i första hand använda värmen från veden. Om man istället myseldar lite så kommer kompressorn att jobba i första hand och bara använda veden/acctanken som spets istället för elpatronen.

Så ånyo, vilken flvp är att föredra och kan man ladda acctanken från flvp?

 
Några problem med att Julia inte tar luften genom särskilt rör har jag inte märkt. Givetvis kommer mer luft in via friskluftsventilerna men detta verkar fungera ok. Det är ju inga stora inloppskanaler vi pratar om, kanske 20% av en ventil. Om man då sprider ut det extra intaget på flera ventiler så borde detta vara försumbart.

Det där med vilken ordning som pump resp acktank skall ha beror nog på hur man kommer att elda. Vår Nibe 360 fixar varmvatten till "sig själv" men får dessutom "slita" med att värma acktanken. På detta sätt så har jag stor tillgång på varmvatten och jag klarar en kall natt utan elpatron, dagen efter så laddas Nibe'n och acktanken igen. Det är också bra för värmepumpen för det minskar stopp/start. När det blir kallt hela dygnet så går elpatronen in om jag inte eldar. När jag eldar och tempen går över 60 grader så stannar värmepumpen och eldandet är ensam värmekälla. Detta system fungerar mycket bra.  
 
tack för ditt svar,

I Nibes information när det gäller 360 står det att acctanken måste alltid innehålla varmvatten, varför? Är det bara så att man märker att det börjar bli kallt och således måste elda, eller är det så att någonting kan gå på tok?

Om flvp jobbar mot acctanken. Vad händer då när kompressorn inte orkar, går elpatronen in då och värmer vattnet i acctanken också?
 
Elpatronen går in om inte flvp orkar värma men detta styr jag genom att koppla bort elpatronen. Hittills i höst har vi inte kopplat in någon elpatron men å andra sidan så har ju vädret varit gynnsamt. När tempen kryper ner mot noll och jag inte eldar så måste elpatronen kopplas på.
 
Har under några månaders tid letat efter hus eller tomt för nybygge och tänkte då installera någon form av vattenburen värme. Har letat efter information om just kakelugnspannan och hittade detta på en site... men minns ju inte var... hade kopierat det till en mapp... lägger in det här ändå trots att jag inte kan uppge vem som är källan... hoppas att man kan bli förlåten...
Vill rikta ett stort tack till författaren Kjell.

Här kommer det han skriver om just vattenmantlad kakelugn.

Från oljepanna till vattenmantlad kakelugn
För 12 år sedan så köpte jag och min fru ett hus på 66 kvadrat, i källaren fanns en oljepannan från 60-talet med brännare från samma år och i vardagsrummet fanns en öppen spis. Oljebrännaren stod och mullrade i källaren för det mesta och drog en massa dyr olja tyckte vi och huset var dåligt isolerat. Den öppna spisen gav inte mycket värme till huset och dessutom så kom det ut en del rök i rummet, vilket inte var så trevligt.

Lösningen blev att sätta in en braskassett som gav massor av varmluft. Nattetid så var man dock tvungen att fylla upp den med ved och strypa luften till brasan för att elden skulle vara så länge som möjligt, det gav en dålig förbränning och verkningsgrad. Familjen växte och vi hade väl redan från början bestämt oss för att bygga ut huset. Vi satte på en våning till på huset samt byggde in en altan och isolerade huset, så när det hela var klart så hade vi 200 kvadrat som skulle värmas upp.

Braskassetten kunde inte föra ut värmen upp till andra våningen och dessutom så hade vi lagt vattenburen golvvärme där. Så när jag hittade en begagnad förugn (fungerar som en oljebrännare fast med ved) i tidningen så slog jag till och köpte den och kopplade den till pannan. Det funkade bra hela huset och källaren blev varm men även skorstenspipan var ganska varm, precis som med braskassetten. Jag förstod att min panna inte klarade av att ta tillvara på all värma som producerades, allt för mycket värme gick bara upp i rök så att säga.

Jag bestämde mig för att sätta in det effektivaste som finns. Så ut åkte den öppna spisen med braskassetten i och förugnen sålde jag igen och istället satte jag in en kakelugnspanna som jag anslöt till mitt vattenburna värmesystem. Så numera värmer vi hela huset samtidigt som vi mysa till en härlig brasa. Det varma vattnet från kakelugnen går ner till min gamla oljepannan i källaren och sedan vidare ut till mina element på bottenvåningen samt upp till andra våning till en golvvärmecentral där vattnet shuntas ner till ca 30 grader. Systemet fungerar utmärkt och nu har jag inte längre några höga rökgastemperaturer för 87 % av energin i veden tar kakelugnspannan hand om resten går till kråkorna. Effekten kan man inte heller klaga på över 19 kW, dubbel så mycket som en vanlig kakelugn ger, så jag är mycket nöjd. Om jag drar ut asklådan lite och på så vis släpper på med lite extra luft så är jag nog uppe i en 30 kW skulle jag tro.

Nu går det åt ca en IKEA kasse med ved per dygn på vinter för att värma huset och mitt varmvatten, mycket mindre än då jag körde med förugnen.
Jag har nu för tiden en uppvärmningskostnad på ca fyra tusen kronor per år för 200 kvadrat. Det är en stor skillnad mot då jag flyttade in och värmde mina 66 kvadrat. Då på den tiden gick det åt ca 2-3 kubik med olja per år vilket idag kostar ca 20 000 kr. Så min investering har betalat sig på några få år.

När jag reser bort så får en el-patron ta hand om uppvärmningen efter som oljan är slut och inga planer finns på att köpa mer, istället så ska oljetanken ut. Nästa steg blir att koppla ihop kakelugnspannan med en ackumulatortank och en solfångare på taket så att jag kan ta bort min elektriska varmvattenberedare som jag kör sommartid. Jag vill vara så självförsörjande som möjligt när det gäller energi. Detta efter som det är en av de största kostnaderna för oss som bor på dessa nordliga breddgrader och för att vi måste leva med jorden, vi har ju bara den.

Till sist så vill jag säga angående inlägget Hustigerns inlägg här på sidan om plåten kan hålla värmen så är det ju som så att det är i huvudsak de 500 liter med vatten som kakelugnen laddar värmen i och som sedan förs ut i huset via värmesystemet.

Kjell
 
Här är tråden på alternativ.nu som du har kopierat texten från. Google är din vän...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.