hempularen skrev:
Njaa, brand är ett lite speciellt osedvanligt effektivt sätt att sprida silikon. Men silikon på det yttre höljet vid barnskyddet kan lätt smitta av sig på kontaktpinnarna, och därmed hamna inne i den elektrikska delen av uttaget. Det räcker med otroligt tunna lager för att det skall bli dålig kontakt.
Fast det som rimmar lite konstigt i det hela är att MultiManOriginals uttag ännu inte förlorat allt vad kontakt heter, efter 10 års användande av silikonolja. Om det är så illa som det framhävs, borde han ju ha upplevt en hel del problem vid det här laget.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nåja, frågan som uppstår då, är om vaselinspray är ett bättre alternativ än silikonspray?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
ingen aning. Silikon är en extrem isolator, så fullt så illa är nog inte vaselin. Om den inte innehåller silikon...
 
Skit i allt sprayande och byt ut uttagen istället.
 
MultiManOriginal skrev:
Finns det någon som upplevt detta eller är det bara en teoretiskt baserad oro? Som sagt har jag smort massor av uttag, även sådana som går 10A konstant under många timmar (vanlig schuko), aldrig märkt några problem och detta handlar om minst 10 år, troligen det dubbla.
Du får nog fråga en elektriker om detta. De är troligtvis de enda som har praktisk erfarenhet. Fakta är att silikonolja kryper makalöst bra och att det bildas kiseldioxid i ett gnistgap. Jag läste första gången om det i samband med att kameror med elektronik började haverera efter att trenden med att impregnera kameraväskan med silikonolja tagit fart. Som fotonörd var jag ändå lyckligt ovetande om detta och slapp smittan.
Jag vet att farsan fick byta en hel del industri-kontaktorer som "smittats" p.g.a. kreativ kabeldragare som använd VVS-smörja. Några av dem drog brandlarmet efter att ha stått och gnistrat ett tag. Ingen brand men det mesta sönderbränt och resten med tveksam funktion. Det mesta fick bytas. Tillverkaren fick dem till sig för kontroll och utbyte, men kunde visa att silikonolja hade hamnat i gnistgapen och orsakade felet. Det var så jag fick höra om skiten. Detta var någon gång i slutet av 80-talet. Jag vet att elektrikerna på hans firma använde just ordet "smittat". De verkade också tagna på sängen.
Det finns också rekommendationer från diverse brandskyddsorganisationer om att hålla sig borta från produkter med silikonolja.

Samtidigt finns det silikonoljebaserade medel för både förebyggande skydd och specifikt för kontaktytor. Det finns reläer där kontaktytorna badar i silikonolja, men också relätillverkare som Omron där man rekommenderas ISOLERA från silikonolja. Jag blir lite förundrad över detta. Finns det olika typer av "silikonolja"?


Som en bonus kan ju alla fundera på vad det är för flottigt på kontaktytorna i fjärrkontrollen och varför det inte hjälper att tvätta rent med lösningsmedel. ;)
 
Vi gjorde ett experiment på förra jobbet där vi förstörde ett antal MIL-kontaktdon med biltemas silikonspray.

Man inledde experimentet med att spraya silikon på en kontaktdonshona. Sedan "smittade" man en han-kontakt genom att koppla in den. Därefter tog vi en ny hona som kopplades in i hanen.. som sedan kopplades in i en ny hona... etc etc.

Resultatet var att isolation/dålig kontakt "smittade" i flera led med silikon. Därav sällar jag mig till skaran av de som har respekt för silikonspray och el. Huruvida det finns olika sorters silikonspray vet jag inte, men jag skulle inte chansat i mina eluttag efter experimentet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Anders243 skrev:
Vi gjorde ett experiment på förra jobbet där vi förstörde ett antal MIL-kontaktdon med biltemas silikonspray.

Man inledde experimentet med att spraya silikon på en kontaktdonshona. Sedan "smittade" man en han-kontakt genom att koppla in den. Därefter tog vi en ny hona som kopplades in i hanen.. som sedan kopplades in i en ny hona... etc etc.

Resultatet var att isolation/dålig kontakt "smittade" i flera led med silikon. Därav sällar jag mig till skaran av de som har respekt för silikonspray och el. Huruvida det finns olika sorters silikonspray vet jag inte, men jag skulle inte chansat i mina eluttag efter experimentet.
Men det är ju trots allt en jäkla skillnad på en signalledning och ett 240V-uttag. Bränner silikonen bort? Slits den bort, och hur snabbt går i så fall det? Osv

Vad mätte ni upp för motstånd över kontaktdonen före och efter silikonet och ett par skiftningar av kontaktdon?
 
Det var 15 år sedan, så jag minns inte... mer än att det blev dåligt<tm>.

Men jag kanske kan leta upp några andra kontakter och testa med vid tillfälle... :)
Eller så låter vi GK100 göra om dvärgbrytartesterna (visst var det GK100 som testade?) med dvärgbrytare smorda med silikon :)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det som räddar mest i de här fallen är nog att många sprayer mm har silikon med i namnet men innehåller nog numera sällan det som i tråden varit uppe som silikonolja. Ingen tvekan om att många produkter tidigare innehöll detta och gav problem av typen som nämns. Det är många som den hårda vägen fått lära sig det, själv har jag tex sett resultatet på ett sommarjobb där man tyckte det var fint att smörja reläer och reläkontaktorer i stativ för styrning av hissar med något undermedel. Tog inte lång tid förrän en mängd spökfel dök upp i kretsarna och vad jag vet fick hela rasket bytas till sist gick inte att hålla på med byten genom felsökning.

Det är som sagt mest i kontaktytor där man har gnistbildning som brytare, reläer osv där man snabbt får problem men givetvis hör det inte hemma i stickproppar heller, kan ju bli lite gnistor där också. I lågeffektdon, kortkontaker är det inget bra heller men i de fallen har jag ingen personlig erfarenhet av fel..

Syrafritt vaselin eller sk polfett som thomasx skriver om är däremot perfekt i alla utsatta kontakter av typen stift-hylsa och smörjer ju samtidigt också.
 
  • Gilla
AzP och 2 till
  • Laddar…
hsd
Fett och olja samlar på sig damm och kommer att kärva mer i framtiden
 
W
Och som lite mer offtopic gällande silikon så är det ett big NO NO med medel innehållande just silikon i närheten av likströmsmotorer...
 
Om man bortser från petskydd så kan själva kontaktpinnarna och blecken (inkl jord) kärva. Särskilt i fuktutsatta miljöer.

Vi har en enkel dränkpump i vår gamla grävda brunn, (som används för trädgårdsbevattning och vatten till hästarna). Det sitter en gjuten kontakt på kabeln. Den hänger ute året om. Ansluts med förlängningssladd. Ca 1 ggn/år behöver pinnar och bleck smörjas in för att det ska gå smidigt att ansluta. (Annars blir det ohyggligt trögt att få i och ur kontakten). Jag har använt vanligt vaselin. Fungerar utmärkt, men måste göras om regelbundet. Har gjort detta i minst 10 års tid nu.

Antar att detta också kan inträffa med tiden i t ex ouppvärmda sommarstugor och liknande utrymmen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Fått offert på att byta 5 eluttag samt att flytta ytterligare ett uttag någon meter längs väggen.
Pris 2700 kr efter ROT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.