Hej!

Bekanta till mig har tagit in en firma för att göra en uppfart, de har anlitat denna att utföra ett arbete och leverera material. Samma person har gjort allt ifrån utgrävning till plattsättning och fogning.

Slut resultatet är inte riktigt vad mina vänner väntade sig.
Dels verkar stenen ha stor färgskiftningar samt missfärgning av fog eller något annat.
Personen i fråga vägrar ta ansvar för sitt arbete eller materialet.

Fråga 1.
Skall man acceptera dessa mönster i uppfarten som har blivit med de olikfärgade stenarna?
Notera att stenarna vid bildens tagning legat 1,5 månad dvs de borde har torkat ut eller blivit jämnfuktiga. Tillverkarna / grossisterna för stenen säger bara att man får acceptera olika färger på stenen.

Fråga 2.
De stenarna som är missfärgade av hårdfogen kan man rengöra dessa?
Bör vi kräva att firman bytar ut stenen? eller åtminstone vänder dem eller får man räkna med en del missfärgningar.

Det som känns lite skumt är att missfärgningarna har så pass skarpa konturer, dvs att en sten som är missfärgad har så skarpa kanter, känns som att visa stenar har sugit åt sig fogen och stenen bredvid har inte gjort det.


Vad tycker ni, vad kan man förvänta sig ?
Uppfart med oregelbundna färgskiftningar och potentiell missfärgning av stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå marksten med ojämn färg och tydliga missfärgningar på en nygjord uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppfart av stenplattor med ojämn färg och tydliga missfärgningar på vissa stenar, tecken på ojämnheter i fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är just därför det är så viktigt att plocka från olika pallar när man lägger, det kan inte hantverkaren ha gjort här.
Färgskiftningar får man ju acceptera, men det är ovanligt mycket på kanske 10-talet stenar. Dessa hade varit en enkel match att byta ut om man ville.

Så man kan väl krasst konstatera att arbetet inte är utfört enligt stentillverkararens instruktioner och därmed inte fackmannamässigt utfört. Så håll inne betalning tills uppfarten är omlagd, möjligen kan man betala för materialet. Gillar inte hantverkaren det så är det ARN som gäller.

EDIT: Vilken stentillverkare är det?
 
harry73
Kan man rengöra stenar med en högtryckstvätt först? De finns en möjlighet att färgskillnaden beror på smuts, och då kan en högtryckstvätt förbättra det hela. Beror skillnaden på stenens färg, då tycker jag också att det ska läggas om så att man får en jämn färgfördelning över hela ytan
 
Visst kan man blåsa av med högtryckstvätt, men det vore konstigt om stenarna inte var rena från fabrik tänker jag :).
 
Kan tillägga att stenarna på bild två och tre är tvättade med högtryckstvätt med varmvatten men utan framgång.
 
harry73
det har hänt konstigare saker än att man fick återanvända stenar
 
Tillverkaren är Benders av stenen iallfall.


mexitegel skrev:
Det är just därför det är så viktigt att plocka från olika pallar när man lägger, det kan inte hantverkaren ha gjort här.
Färgskiftningar får man ju acceptera, men det är ovanligt mycket på kanske 10-talet stenar. Dessa hade varit en enkel match att byta ut om man ville.

Så man kan väl krasst konstatera att arbetet inte är utfört enligt stentillverkararens instruktioner och därmed inte fackmannamässigt utfört. Så håll inne betalning tills uppfarten är omlagd, möjligen kan man betala för materialet. Gillar inte hantverkaren det så är det ARN som gäller.

EDIT: Vilken stentillverkare är det?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, tyckte väl de var väldigt lika våra :).
Vi har dock inga stora färgskiftningar i de stenarna som vi lagt. Jag hade sönder en sten när jag grävde ner begränsningsslingan till gräsklipparen och tog då en sten som blivit över vid läggningen. Denna var betydligt ljusare än de andra, men nu efter 2-3 månader så är det inte lika framträdande.

Så, min poäng är att hantverkaren inte blandat sten från olika pallar när han gjorde uppfarten. Hade han gjort det hade det sett bra ut och i värsta fall hade man nu kanske behövt byta ut några få stenar vilket är gjort i en handvändning själv om hantverkaren vägrar.

Har dina vänner betalt för jobbet än?
 
Du kan ju inte på fullt allvar tro att gubbarna springer å hämtar en trave plattor från olika pall i tur och ordning?! Man ställer fram pallvis med maskin längs bredden på det som ska läggas och matar på. Om det du skriver bar ens ett uns av sanning skulle gågatorna i varenda by vara randig av olikfärgade sten.

Den enkla förklaringen är att det är dålig sortering på plattorna. Här har vi bannlyst Benders som leverantör av både plattor och natursten eftersom de generellt håller usel kvalitet, och om möjligt ännu sämre service från deras representanter. Som exempel skrotade vi flera ton storgatsten pga ojämn kvalitet och form.

Vi köper numera allt från St. Eriks eller Starka. Bägge de håller god service mot oss som kunder och har väldigt bra jämnhet i produktion och leverans.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Freddex skrev:
Du kan ju inte på fullt allvar tro att gubbarna springer å hämtar en trave plattor från olika pall i tur och ordning?! Man ställer fram pallvis med maskin längs bredden på det som ska läggas och matar på. Om det du skriver bar ens ett uns av sanning skulle gågatorna i varenda by vara randig av olikfärgade sten.
Både Benders och S:t Eriks föreskriver i sina läggningsanvisningar att man blandar från pall.

https://www.benders.se/benders/artikelarkiv/2015/anlaggning-for-marksten-plattor-och-murar/
Steg 10) Marksten, murblock och plattor är produkter hämtade ur naturen. Variationer i färg och ytstruktur samt naturliga utfällningar från ett parti till ett annat kan förekomma och ger produkten dess unika och livfulla utseende. Undvik tvära färgskarvar genom att ploacka sten ur flera pallar samtidigt, stapel för stapel och ej lager för lager, för ett lyckat slutresultat.
http://steriks.se/globalassets/laggningsanvisning-for-marksten-och-plattor.pdf

Hade stenen blandats så som föreskrivs hade det inte varit så tydliga partier i stenläggningen - färgskillnaderna hade spridits ut även om jag som skrivit tidigare anser att de mörkaste stenarna skulle reklameras.

Det är mot detta TS ska driva frågan, entreprenaden är inte utförd fackmannamässigt då tillverkarens instruktioner inte följts, och kan därför reklameras.


Och, nej jag tror inte gubbarna gör som man ska utan det som är enklast men det blir inte mer rätt för det.

Det är ju bara att beklaga att den kommunala uppföljningen av utförda entreprenader är så bristfällig (även om det inte var en nyhet) att man inte fått på tassen för att man slarvar. För efter ditt inlägg kan man ju misstänka att det förekommer fusk med hur markstenen läggs på gågatorna i byarna ;).
 
Redigerat:
  • Gilla
Maximum Justice Attack och 3 till
  • Laddar…
Svårt fall det där. Tyvärr tycker jag överlag kvaliten har blivit sämre med åren på alla sorts plattor. Senast fick vi plattor som var ovala, understa lagret var krossade.
Tycker faktiskt benders ligger i botten i kvaliten. Stenarna som ser svarta ut hade jag krävt att få bytt. De som har mer av kalkutfällningar hade jag låtit ligga, det försvinner med lite tid.
Det där med att blanda från olika pall är bara skitsnack, det är inte rimiligt att man ska ha massa halvöppna pall och hålla på.
Ska man köpa 2pallar då om man bara behöver 1st?
 
Det låter på beskrivningen som att Benders hämtar sina produkter från naturen. Men det kan väl ändåå inte stämma för det är väl en industriprodukt? Och industriprodukter har sorteringar. Låter som en oskälig friskrivningsklausul. Men i vilket fall borde hanverkaren ta ansvar. Det är synd för sten är så vackert. Det bästa är nog att ta in en annan leverantör och göra om. Men betala inget och gör om ordentligt nästa år. Mvh, PerOF.
 
snickar skrev:
Ska man köpa 2pallar då om man bara behöver 1st?
Nej, om du bara behöver 1 pall blir det ingen blandning.

Men även ifall blanda stenar från olika pallar är en väg runt en ojämn kvalitet så borde det ju inte behövas. Man köper väl till och med dessa stenar i olika kulörer. Givetvis bör man kunna förutsätta att kulören ska hålla sig inom en ok toleransnivå över en hel sändning som är långt under den på bilderna.

Om de stenar som ser svarta ut inte är blöta är det något rejält fel med dessa. De ser ju ut att vara flammiga. Ser ut ungefär som när man spillt något, tex olja, på dem.
 
Nu har åf för benders varit ute och tittat och de hävdar att plattorna slit / bleks med tiden så att färgskiftningen ej syns, de påtalade även att man skall blanda vid läggning och att vi skall ta det med "stenläggaren"

Beträffande de "svarta" stenarna som är väldigt mörka säger de bara att det är fogen som har missfärgat stenen och inget är fel på stenen.

Mina bekanta frågade då varför två stenar bredvid varandra inte blivit missfärgade utan att skillnaden mellan missfärgad sten och vanlig sten är så skarp så svarade de bara att då har ni sopat bättre där det inte är missfärgat....

Vilket i min värld känns fel, hade förstått det om missfärgningen hade sett ut som en "vin fläck" där du har ett starkt missfärgat centrum och att missfärgningarna blir mindre längre ut....

Beträffande betalningen så har de betalt stenen, läggningen men har fortfarande en faktura för makadam på 40k som de håller innne med.

Ni som har stenlagda uppfarter. vilka sättningar etc får man räkna med där man parkerar bilen?
Om man har "däckspår" som ligger mellan 0,3-15 mm är detta acceptabelt? med tanke på den korta användningstiden
 
40k för makadam? Det är i runda slängar 270 ton makadam?

Då kan man ju undra vad hela stenläggningen kostade!? 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.