Hur skruvar man fast fasadbelysning på en reveterad fasad?
Det är alltså en fasad med några mm puts, sedan ca 50mm isolering typ fastare stenull och därefter gamla träfasaden.

Fasaden ser ut som på bilden och funderar på om att nita fast tex ett fäste som på bilden är en bra ide. Hur gör man annars för att det ska bli tätt?

Fäste för fasadbelysning nittat på gulputsad vägg med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur drar elektriken elen genom väggen? Bara borrar och tätar runt om och med vad i så fall?
 
För att kunna nita fast ett fäste så krävs det ju något att fästa niten i. Varken puts, isolering eller trä är något bra material för en nit att få fäste i.
 
Det blir inte lätt, de gånger jag har satt fast något i en sån fasad har snickaren lagt någon kottling bakom redan när huset restes.
 
Långa skruvar kan ju vara en idé?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Långa skruvar eller plugg?
Hur tätar man och med vad?
 
hsd
80mm rostfria (4mm) trallskruv, ingen förborrning,ingen plugg.
Vill du så sätt en klutt silcon där skruven ska in men det ska inte behövas
 
Redigerat:
Låter enkelt men blir det verkligen tätt så det inte är någon risk att fukt letar sig in?

Kom på att jag hade satte upp en lampa för några år sedan på fasaden och kommer ihåg att jag då förborrade hade i målarfog, plugg och sedan målarfog i pluggen och slutligen skruven.
Skruven och pluggen gick nog inte in i träet bakom isoleringen.

Hur som helst är jag osäker om det var bästa lösningen varför jag tar upp frågan här innan jag sätter upp mer på fasaden.

Målarfog tror jag blev tipsad om för att det var snällare mot fasaden ifall man en dag vill fylla igen hålet.

Vilken lösning är bäst av dessa två, eller finns den någon annan som är bättre med tex fasadplugg eller det kanske till och med finns fasadskruv för just detta ändamål.

Vilken hantverkare eller tillverkare borde veta bäst?
 
Müssli skrev:
Det blir inte lätt, de gånger jag har satt fast något i en sån fasad har snickaren lagt någon kottling bakom redan när huset restes.
Kom på att snickaren satt nog kottling vid infästningen till stupröret. Ska se om jag kan hitta bilder på det så kan det vara en idé.

I så fall gissar jag att lite förborr genom puts och sedan målarfog i hålet och slutligen skruv som fäster i kottlingen kan vara en bra lösning, eller varför skulle det vara bättre att inte förborra?
 
sankaboy skrev:
Kom på att snickaren satt nog kottling vid infästningen till stupröret. Ska se om jag kan hitta bilder på det så kan det vara en idé.

I så fall gissar jag att lite förborr genom puts och sedan målarfog i hålet och slutligen skruv som fäster i kottlingen kan vara en bra lösning, eller varför skulle det vara bättre att inte förborra?
Insåg nu att stuprören tyvärr inte sitter fast på vettig höjd för montering av belysning (strålkastare). Så tidigare frågar kvarstår om det verkligen blir bra att skruva ända in i gamla träfasaden/regel utan att täta eller borra. Det är väll träet man inte vill leda in fukt till för putsen i sig andas väll något?
 
Vi har också reveterad fasad, dock av den gamla sorten med vass och hönsnät. Detta betyder att vi inte har lika djupt till trä som du har. Vi håller just nu på att putsa om hela fasaden (det var dags efter 80 år), och som en del av förberedelserna har jag plockat ner allt som var fäst i fasaden, mest lampor, strömbrytare, och kabelklamrar. Inga av dessa saker hade gjort någon nämnvärd skada på putsen utöver det hål som är ofrånkomligt, och de var bara skruvade rakt in utan konstigheter.

Jag ska fråga murarna som är här i princip varje dag om de har synpunkter hur man ska gå tillväga med infästningar. Jag kanske hinner prata med dem innan jag ska till jobbet i morgon.
 
Ett sätt om man har problem med att fästa fasadbelysningen på väggen eller att man inte vill göra åverkan på fasaden är att använda Hammarlunda fasadbelysning 12 volts LED som fästes i hängrännan. se www.hammarlunda.com
 
Anderskg skrev:
Ett sätt om man har problem med att fästa fasadbelysningen på väggen eller att man inte vill göra åverkan på fasaden är att använda Hammarlunda fasadbelysning 12 volts LED som fästes i hängrännan. se www.hammarlunda.com
Har sett dessa också. Säkert bra om man har enplanshus men om man har tvåplanshus + källare tror jag inte det gör den nyttan jag är ute efter.

Tack för förslaget iallafall.
 
bakterie skrev:
Jag ska fråga murarna som är här i princip varje dag om de har synpunkter hur man ska gå tillväga med infästningar. Jag kanske hinner prata med dem innan jag ska till jobbet i morgon.
Kolla gärna med honom och återkom.
 
Nu har jag hunnit prata lite med dem. Det var inga konstigheter utöver att det är bra att förborra genom putsen. Var infästningen utsatt kan man täta med lite silikon om man vill vara på den säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.