JacobMS16 skrev:
Vad tror ni om man har den på väggen mellan sovrum och vardagarum mittemot trappan?
Vid den placeringen så trycks den mesta varmluften upp på övervåningen.

När är det som tystast i en bostad? Jo när man ska sova.
När jag bodde hemma i barndomshemmet så hade vi en moraklocka stående i vardagsrummet, på dagarna så tänkte jag sällan på klockan när den slog (varje hel-/halvtimme), klockan stod på andra sidan väggen till mitt rum och precis där jag hade huvudkudden, det var en del kvällar/nätter som jag vaknade/låg vaken i flera timmar och hörde klockan slå. Nej jag behöve(r/de) inte ha det knäpptyst när jag ska sova, jag kan somna med radio igång.
 
Demmpa skrev:
Vid den placeringen så trycks den mesta varmluften upp på övervåningen.

När är det som tystast i en bostad? Jo när man ska sova.
När jag bodde hemma i barndomshemmet så hade vi en moraklocka stående i vardagsrummet, på dagarna så tänkte jag sällan på klockan när den slog (varje hel-/halvtimme), klockan stod på andra sidan väggen till mitt rum och precis där jag hade huvudkudden, det var en del kvällar/nätter som jag vaknade/låg vaken i flera timmar och hörde klockan slå. Nej jag behöve(r/de) inte ha det knäpptyst när jag ska sova, jag kan somna med radio igång.
Stämmer bra då varmluften stiger uppåt.

Om jag nu placerar innedelen i v-rummet och utedelen på baksidan av huset, hur blir det om den placeras 1-2 meter från grannens staket? Störs grannen av den eller är det bra placering?
 
Skysodan skrev:
Vi har en FH35 i en liknande planlösning som din. Parhus?

Sitter ovan entredörren. Kanske är 2cm kvar till taket från kåpan. Funkar ändå okay men sprider inte värmen 100 innan det börjar bli lite kallare. Har tänkt flytta tilluft från ftx framför den.

Har sett lösningar där man höjt upp taket också för bättre plats.

Kan bli lite on/off också innan kylan kommer på riktigt.
Det ser ut som kedjehus men husen sitter inte ihop utan det är ca 1 meter gång emellan.
 
Normalt låter ytterdelen mkt lite... när det blir kallare kan det på vår bli lite stomljud, men inget som hörs mer än i väggen i det rummet där pumpen sitter.

Vår innedel är knäpptyst om man inte kör hög fläkt, vilken vi behöver. Trodde värmen skulle sprida sig mkt mer än vad den gör trots att vi har FTX. Värmen tenderar att inte jämna ut sig speciellt mkt. Värmer vi på nedervåningen tar det lång tid innan övervåning blir varmare.

Din granne kommer inte störas. Rekommenderar om du ä ljudkänslig att ställa den på marken istället för vägg, men oavsett är pumpen tyst.
 
Skysodan skrev:
Normalt låter ytterdelen mkt lite... när det blir kallare kan det på vår bli lite stomljud, men inget som hörs mer än i väggen i det rummet där pumpen sitter.

Vår innedel är knäpptyst om man inte kör hög fläkt, vilken vi behöver. Trodde värmen skulle sprida sig mkt mer än vad den gör trots att vi har FTX. Värmen tenderar att inte jämna ut sig speciellt mkt. Värmer vi på nedervåningen tar det lång tid innan övervåning blir varmare.

Din granne kommer inte störas. Rekommenderar om du ä ljudkänslig att ställa den på marken istället för vägg, men oavsett är pumpen tyst.
Så du menar att man använder markstativ?
 
Funderar på placeringen på väggen mellan tvätt/wc som Demmpa skrev?
Vad tror ni om det? Sprids värmen tillräckligt bra?
 
A
jag tror det blir sämst av alla då luften cirkulerar mot väggen och tillbaka pumpen stänger av o på du får inte bort värmen
och inte minst ingen vacker rördragning i toaletten som är våtrum.
skall sen utedelen stå i 1 meters utrymmet mellan kåkarna? då lär ju alla ljud eka gott där emellan.
rören kommer ju gå i samma höjd som underdelen dvs minst 30cm under innertaket.
dessutom skall det vara fall ut för dräneringsvatten.
 
Ja jag skulle satsa på markstativ, men om det är wn meter mellan kåkarna låter det som en olämplig placering av utedel där.

Vardagsrummet skulle jag ha satsat på med. Man vill oftast ha svalare i sovrum. Och där kommer den få bäst luftvolym att jobba med.
 
Skysodan skrev:
Ja jag skulle satsa på markstativ, men om det är wn meter mellan kåkarna låter det som en olämplig placering av utedel där.

Vardagsrummet skulle jag ha satsat på med. Man vill oftast ha svalare i sovrum. Och där kommer den få bäst luftvolym att jobba med.

Det är också 30cm från taket till fönsterkarmen i v-rummet men där kan man kanske förlänga avståndet genom att ta bort listen?
 
electroluxaren skrev:
jag tror det blir sämst av alla då luften cirkulerar mot väggen och tillbaka pumpen stänger av o på du får inte bort värmen
och inte minst ingen vacker rördragning i toaletten som är våtrum.
skall sen utedelen stå i 1 meters utrymmet mellan kåkarna? då lär ju alla ljud eka gott där emellan.
rören kommer ju gå i samma höjd som underdelen dvs minst 30cm under innertaket.
dessutom skall det vara fall ut för dräneringsvatten.
Nej precis det blir dålig placering där. Bortser från den. Nu lutar set mest åt v-rummet ovanför fönstret om man ev kan ta bort listen och ha innedelen där.
 
Hade nog max 30 cm över vår ytterdörr med. Montören tog loss skugglisten o då finns 31,5 till underkant av pump.

Funkar gör det iaf ;)
Måttband visar höjden till underkanten av en installerad pump ovanför en ytterdörr, markerar 31,5 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftvärmepump installerad över en ytterdörr med begränsat utrymme och borttagen skugglist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade vår i trappan förut, det störde inte. Jag tyckte det spred värmen rätt bra till både bottenplan och övervåning.
Grannen hade sin i vardagsrummet, vilket de fann mycket irriterande. Nu har både vi och de över ytterdörren istället.
Utedelen behöver man inte fundera så mycket på, vad gäller ljudet, då den som sagt inte är på när man använder trädgården. Däremot vibrationer i väggen, så markstativ är att föredra om det är mot en sovrumsvägg. Vi har vår på köksväggen, det är inget problem. Lite isbildning under maskinen ibland vid konstigt väder kan det bli.
 
Skysodan skrev:
Hade nog max 30 cm över vår ytterdörr med. Montören tog loss skugglisten o då finns 31,5 till underkant av pump.

Funkar gör det iaf ;)
[bild]

[bild]

Är det ME Fh 35?
 
Japp en FH 35 från mitsu
 
Redigerat:
A
Det tråkiga med att placera så nära taket är att det blir omöjligt att rengöra kondensor, utföra service eller byta lager i fläktmotorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.