Jag har hittat ett okej matbord med formen jag vill ha, men är svindyr. Ikea har men inte lika snyggt, Mio har lite men inte rätt skiva (blir inte lika kompakt).

Detta har jag tittat på
http://norrgavel.se/mobel/runt-matbord/


Problemet är att jag inte lyckas hitta ritningar/beskrivning så man får idéer hur man ska smidigast göra underredet utdragbart (skulle räcka med en iläggsskiva). Vist troligen inte lika snyggt om man hör det själv, men bara det blir snyggare än ikeas skulle jag bli nöjd.
 
Bilder under bord hjälper en hel del t.ex.

Tänkte att underredet ska vara fast och röra på skivorna på något smart vis.

Någon annan som gjort något liknande?
 
prototypen skrev:
Är det utdragbarheten du funderar på?
Är det här lösningen?
[länk]
Går att göra i trä om man är händig och har maskiner.

Protte
Ja något liknande detta funderar jag på, vet dock inte hur den ska monteras.

Vad jag tror ska den sitta i bordsskivan och i underredet.
 
Ett väl valt antal skruv i skivan, står något om 4,5 mm skruv.
Sarg och ben sitter i skivan.
Expansionsbeslaget sitter inte i underredet, bara i skivan.

Släng dig på golvet i närmsta möbelaffär och gör lite snabbstudier, hur tror du jag vet.......

Protte
 
Jag är ju lite nyfiken på hur man i bordet som länkades lyckas klämma in sex iläggsskivor i ett bord som är runt från början. De måste ju ha något annat för sig än vanliga utdragbara bordsreglar. För inte finns det väl som går att dra ut så långt? Bordet blev ju över fyra meter i fullt utdraget läge.

Vi har ett bord som går att dra ut till ca 2,5m. Det använder sig av precis såna reglar som de som länkades på theofils. Reglerna på det är bara skruvade i skivan med ca 15 skruv per regel.
En närbild på en mörk bordsregel fastskruvad med flera skruvar på undersidan av ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte så komplicerat. Det betyder inte att det är lätt tillverkat utan bara att det rent teoretiskt är enkel konstruktion. Det är samma princip som skjutbeslag i metall fast i trä. Och det är nog bättre för jag har inte sett skjutbeslag som blir så långa i metall . Det är reglar som har gradspår i sig, hane på ena sidan hona på andra sidan. Och så sitter det ett X antal sådana i hopp beroende på hur långt bord man vill ha. Brukar på nytillverkning även sitta snäpp beslag på undersidan av bords skivan för att få det hela stadigare.
Konsten med en trä konstruktion är att få till gradreglarna glappfritt och samtidigt kunna dra ut dom.

Fins en jätte fin bild på norrgavels hemsida som visar bordet utdraget utan skivor i.

Det är inte lätt att tillverka skjutreglar med precision.
Ha haa nu såg jag på deras hemsida att dom till och med har ett extra ben på en st iläggs skiva. Det har jag aldrig sett förut. Nja det bordet skulle jag inte köpa. I min värd är det en kvalitets miss att inte klara av att tillverka ett bord utan stödben. Kvalitets försämring av snickeri tycker jag. Mycket märkligt för det är nog inte ett litet snickeri som tillverkar åt norrgavel. Ja jaa det blir enklare och billigare för snickeriet.
 
pär h skrev:
Det är inte lätt att tillverka skjutreglar med precision.
Ha haa nu såg jag på deras hemsida att dom till och med har ett extra ben på en st iläggs skiva. Det har jag aldrig sett förut. Nja det bordet skulle jag inte köpa. I min värd är det en kvalitets miss att inte klara av att tillverka ett bord utan stödben. Kvalitets försämring av snickeri tycker jag. Mycket märkligt för det är nog inte ett litet snickeri som tillverkar åt norrgavel. Ja jaa det blir enklare och billigare för snickeriet.
Enklare och billigare för kunden också. Ska man dra ut ett bord till 4 meter så blir vridmomenten i varje övergång väldigt hög. Om man inte vill göra en väldigt dyr produkt så kan man antingen använda ett extra ben, eller tillåter man bara låg vikt på bordet. Själv tycker jag inte att ett extra ben är så jobbigt så det hade försvarat prisökningen som hade blivit om man inte haft det!
 
Den här artikeln från Woodworker' Journal kan kanske vara till hjälp och inspiration:
 
Ja till fyra meter behövs extraben.
Men jag skrev inte det utan "att dom till och med har ett extra ben på en st iläggs skiva"

Och ett extra ben bara för att använde 1 st iläggs skiva. Då tänker jag att resten av bordet inte kanske har så hög klass. Vilket kanske är helt fel. Och det är dessutom väldigt bökigt bara för en st skiva kan jag tycka.

Och jag har aldrig sett bord där man behöver ett extra ben för endast 1st skiva.

Nu kanske det inte är så på det bordet i verkligheten men på bilderna visar dom så.
 
pär h skrev:
Ja till fyra meter behövs extraben.
Men jag skrev inte det utan "att dom till och med har ett extra ben på en st iläggs skiva"

Och ett extra ben bara för att använde 1 st iläggs skiva. Då tänker jag att resten av bordet inte kanske har så hög klass. Vilket kanske är helt fel. Och det är dessutom väldigt bökigt bara för en st skiva kan jag tycka.

Och jag har aldrig sett bord där man behöver ett extra ben för endast 1st skiva.

Nu kanske det inte är så på det bordet i verkligheten men på bilderna visar dom så.

En uppsättning matbord med olika konfigurationer och en illustration av placeringen av stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det stämmer, extraben för en skiva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.