G
Blanka tegelpannor är mot byggstadgan men att smälla upp serieproducerade typgodkända höghus kommer att bli tillåtet inom en snar framtid. Snart, när riksdagen tagit bort folkrörelsens möjlighet att överklaga, så är byggstadgan äntligen komplett.

Tack föresten för ännu en bra artikel som belyser problemen med bygglov/överklaganden i Sverige.
 
Är du här och gnäller nu? Skapa en användare och kom med i klubben istället.
 
Personligen anser jag att glaserade takpannor är en styggelse, fult är det också, och jag har full förståelse för att grannarna vill ha bort skiten om det nu stör, vilket det verkar göra. Men det är ju bara min åsikt.

För övrigt anser jag att har man fått ett bygglov, som i det här fallet, och det sedan blir återkallat skall man få ersättning för de kostnader man får för att återställa/ändra. Man måste kunna lita på att de som beviljar bygglov vet vad de gör och har koll på att de inte godkänner något på felaktiga grunder.

ToRy
 
ToRy skrev:
Personligen anser jag att glaserade takpannor är en styggelse, fult är det också,
Instämmer
(y)
 
G
Detaljplanerna styr ju ofta annars tillåtna nyanser/färg på taktegel. Kanske inte utan orsak. Men det är ju just åsidåsättandet av detaljplaner som är grejen i riksdagens nya förslag om standardisering och typgodkännande.
 
Bra att myndigheterna börjar ta detta på allvar! Har en släkting i Tyskland som jobbar med stadsplanefrågor och där är detta ett jätteproblem. Takpannorna inte bara bländar in i folks trädgårdar och bostäder, de kan även blända både bilister och piloter och därmed skapa farliga situationer.

Takpanneföretagen har kampanjat hårt för att få folk att byta till glaserade pannor, att de håller längre (vilket inte finns bevis för enligt min släkting), samt att de är lättare hålla rena. Numera ligger det glaserade pannor på vart och vartannat hus och därmed svårt att förbjuda.

Vore olyckligt om trenden kom till Sverige där solen står lågt större delen av året!!
 
Otrevliga reflektioner är ett seriöst problem som man måste börja ta hänsyn till i större utsträckning då man bygger med mera glas. I London finns det till och med en konkav skyskrapa som gör att man kan koka ägg på trottoaren. Måttligt lyckat.

Man äger inte sin utsikt heter det, och det är sant, men det kan inte vara rimligt att man som fastighetsägare har rätt att reflektera starkt störande solljus mot omgivningen.
 
Sommartorparn skrev:
Vore olyckligt om trenden kom till Sverige där solen står lågt större delen av året!!
Bör det snarare inte vara ett problem när solen står högt, om vi pratar om vanliga sadeltak?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Bör det snarare inte vara ett problem när solen står högt, om vi pratar om vanliga sadeltak?
Jag kanske tänkte fel där? :)
 
J
Sommartorparn skrev:
Jag kanske tänkte fel där? :)
Inte säkert att du tänkte fel, du kan ju vara pilot :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.