Vi funderar på att byta element i sommarstugan. Idag är det tunna el-element som blir kokheta och som känns som en brandfara och olämpliga med småbarn.

Vi använder elementen kanske 10-15 dagar om året, då vi mest är i stugan på sommaren. Därför är driftskostnaden inte superviktig. Elfirman pratade om oljefyllda element. Är det det man ska ha i detta fall? Vilka alternativ finns annars, och vad skiljer dem i pris?
 
Oljefylda är bra, jämnare temp och inte farligt varma som gamla el-element kan bli. Kostar inte mycket heller så kolla med något av de större byggvaruhusen. Låt el-firman räkna ut vilken effekt de olika elementen ska ha.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det finns dessutom radiatorer som går att ställa in för begränsad yttertemperatur.
 
Moderna elelement som nästan alla är av konvektortyp ger minst samma "komfort" som oljefyllda. Att oljefylda skulle ge jämnare värme stämmer om man jämför dom mot den g:a typen av elelement men knappast om jämförelsen görs mod moderna element. Det finns ytterst lite fördel med oljefylada men en hel del nackdelar. Söker man på forumet så kan man se vad det är. Knepet med att inte få heta element är att dimensionera effekten så hög att dom bara går korta stunder. I normalisolerade hus brukar det fungera utmärkt med en effekt av ca 60 - 70 Watt/m2 då blir elementen aldrig heta. Lite sämre isolerade hus kanske behöver upp emot 90 Watt/m2.
Många tror att större element drar mer ström men så är ju inte fallet, det är husets energibehov som avgör.
Små element måste gå hela tiden medans stora bara går då och då. men den totala energiåtgången är den samma.
 
Räddningstjänsten vill gärna slippa dom oljefyllda elementen, dom utgör nämligen en stor personfara vid ett eventuellt räddnings-/släckinsats. Oljefyllda element kan bli som eldkastare när dom utsätts för hög extern värme & låga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Räddningstjänsten vill gärna slippa dom oljefyllda elementen, dom utgör nämligen en stor personfara vid ett eventuellt räddnings-/släckinsats. Oljefyllda element kan bli som eldkastare när dom utsätts för hög extern värme & låga.
Det var något helt nytt för mig (Som står och friterar pommes och räkor var och varannan dag)!

Finns det något att läsa om detta från något av numera nedlagda Räddningsverkets efterföljare,
eller från något försäkringsbolag?
 
Nu vid en snabbsökning hittar jag inget om att rtj vill slippa dom oljefyllda elementen, däremot hittade jag en skadeutredning och en artikel med två korta sammanställningar av två skadeutredningar (varav den ena är ovan nämnda)
http://rib.msb.se/Filer/pdf\26512.pdf
http://www.tjugofyra7.se/arkivet/Avdelningar/Erfarenheter/Overhettade-element/

Sedan pratar jag ofta med räddningstjänsten i mitt jobb, och privat har jag kontakt med några som jobbar på en annan rtj, så jag har hört från två olika rtj:er att oljefyllda element kan bli personfara vid en insats.
 
Skulle det vara ett stort problem, då skulle oljefyllda element vara förbjudna, eller ha restriktioner vart de får placeras. Men det är klart att det kan vara en risk. Har själv oljefyllda element i sommarstugan de har suttit där i 10år nu. Slipper lukten av bränt damm vid uppstart. Samt de är inte brännheta eller iskalla. De har en jämnare behagligare temperatur. Jag är nöjd ned dessa element iallafall.
 
Där fanns inget som styrker uttalandet att "Oljefyllda element kan bli som eldkastare när dom utsätts för hög extern värme & låga".

Att det kan bli för varmt med ett inkopplat elektriskt element efter att man
1. Slängt ett keyboard på det (alltså förmodligen ett elpiano) så elementet välter
2. Dessutom langat ner en madrass över det för att öka värmen
förvånar väl ingen?

Frågan är hur klantig man får vara men ändå får gå lös?
Och ingenting brann ju! Det blev bara lite osigt i förrådet.
 
Ja det är det. Din modell brukar man kunna få för runt 1800-2100 kr beroende på var man köper dem. Normalpriset är några hundra kronor till per modell.

De går att få elelement billigare.
 
Redigerat:
lvi är utmärkta element även om det finns billigare som också fungerar. Oljefyllda generellt är mycket större än öppna konvektorelement, men finns platsen för dem är det inget problem.

Detta med eldkastare har jag sett presenteras som ett tyckande utan källa tidigare. I brist på verkliga undersökningar kan man spekulera lite. Givetvis går det att värma upp elementet tills det öppnar sig så att oljan läcker ut och skapar en eldkastare. Det måste då med ordentlig råge värmas upp över oljans kokpunkt. Kanske 250 - 300ºC. Den som vet bättre får säga emot, men om det redan är 300ºC i rummet har inte räddningstjänsten där att göra. Då är huset bortom räddning. Alltså. Var rädd för brand och var försiktig med alla element. Men oljefyllda element är inte farligare än andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.