I somras köpte vi en tomt. Enligt prospekt och säljare var allt klart för att börja bygga. Vi har fått bygglov, kontakt med husleverantören etc. Nu pratade jag med kommunen i fredags som då upplyste mig om att bygglovet är överklagat till länsstyrelsen. Och när jag tittar på överklagandet så kom det in över 20 dagar före vi skrev på.

Som en barnfamilj var ju detta den stora anledningen till att vi köpte tomten (markarbetet är till och med till stor del gjort för det nua huset). Enligt kontraktet har vi tillträde den 30 sept men vi känner att vi inte vill köpa tomten utan ett giltigt bygglov.

Är detta skäl nog att häva ett köp?
 
Juridiskt tror jag du har skäl nog att häva köpet då det ett godkänt bygglov är er förutsättning för att kunna bygga och säljaren har inte informerat dig om att detta är överklagat.
 
Det är lite vanskligt att uttala sig om ev. rätt att häva. Jag förutsätter att du sitter med ett köpeavtal som vunnit laga kraft? Dvs. du har inga villkorsklausuler i avtalet som ger dig rätt att häva?

Det finns lite varierande signaler om huruvida det ingår i undersökningspliketn att undersöka att dte finns giltigt bygglov. OM det anses ingå i undersökningsplikten att kolla bygglovet, så ligger ansvaret på er nu.

Men ge lite mer detaljer. Huset som skulle byggas, är det exakt det ni vill bygga, dvs. köper ni ett pågående bygge, eller har ni specat in något själva?

Hur mycket är klart med bygglovet, har ni fått starttillstånd också trots överklagandet?
 
Ett ynka telefonsamtal och du hade fått reda på det. Kan det ge rätt att häva köpet?
 
Hej

Ja, det är det huset vi vill bygga med en smärre ändring som inte kräver nytt bygglov. Startbesked har vi inte, bara bygglovet. Nu har ju säljaren preppat marken för grunden redan och det är placeringen som är överklagad.

Från prospekt:
Bygg eget drömhus med utsikt åt havet, klart bygglov och offert på uppförande.

Idag finns ett beviljat bygglov gällande uppförande av en villa om ca 145m2 på fastigheten. Säljaren har också fått en enklare offert på kostnaden för ett uppförande av huset.
 
Det beror ju lite på hur mycket säljaren har gjort på grundarbetet, det kan vara ett svartbygge redan. Man får inte börja bygga innan det finns startbesked.

Hur ser tidsaxeln ut här?
Vilket datum utfärdades bygglovet?
När skrevs prospektet, eller när läste du det?
När överklagades bygglovet?
När skrev du på?

Om det är utsikt mot havet, är det så nära att det ligger inom strandskyddat område?
 
Problemet i den här soppan är att jag är ganska övertygad om att ingen kommer att kunna fastslå före den siste Sept, om du har rätt att häva eller inte.

Det finns saker som talar för att du har rätt att häva, säljaren har gjort en utfästelse om att bygglov finns, man har förstärkt det intrycket genom att påbörja bygget trots att det inte är tillåtet,

Säljarens beteende kan ev. räknas som "svekfullt" (=bedrägeri), det verkar definitivt vara en utfästelse, som kanske kan anses vara så specifik att den är giltig. Utfästelser är oftast inte bindande för säljaren.

Det som talar mot att säljaren kan anses ha utfärdat en felaktig utfästelse, är att den är inte felaktig. Det finns ett bygglov, även ett överklagat bygglov gäller, men om det rivs upp så är det den som bygger som har byggt på egen risk. Men strikt språkligt så har säljaren inte ljugit.

Utfästelse innebär fortfarande inte att man som köpare är befriad från att kolla själv, men man behöver inte kontrollera lika grundligt.

Allt detta gör att situationen är svårtolkad.

Om ni nu då väljer att häva köpet, så kan säljaren stämma er, och det kan ta mååånga år innan den skadeståndsprocessen är klar. Under den tiden kommer troligen ingen att tydligt kunna säga om ni hade rätt eller inte.
 
Men vad är problemet mellan insänd bygglovsansökan och gränserna som detaljplanen sätter ut?
Någonstans borde det ju gå att jämka, takvinklar, storlek, läge eller något.
Jämka lite på era krav på det perfekta boendet, så är ni kanske i hamn :)
 
hempularen skrev:
Det beror ju lite på hur mycket säljaren har gjort på grundarbetet, det kan vara ett svartbygge redan. Man får inte börja bygga innan det finns startbesked.

Hur ser tidsaxeln ut här?
Vilket datum utfärdades bygglovet?
När skrevs prospektet, eller när läste du det?
När överklagades bygglovet?
När skrev du på?

Om det är utsikt mot havet, är det så nära att det ligger inom strandskyddat område?
Bygglov utfördat 26 maj 2016
Överklagat 20 juni
Jag läste prospektet ca 6 juli
Skrev på 12 juli

Det ligger närmare grannens tomt än 6 meter. Ligger 4,5 m från gräns. Ej prickat eller strandskyddat. Man har kört dit sten för grunden, grävt ur och byggt upp för grunden (sluttningstomt)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Men vad är problemet mellan insänd bygglovsansökan och gränserna som detaljplanen sätter ut?
Någonstans borde det ju gå att jämka, takvinklar, storlek, läge eller något.
Jämka lite på era krav på det perfekta boendet, så är ni kanske i hamn :)
Vi köpte ju för att allt var klart. Om vi behöver flytta hela grundarbetet och söka nytt bygglov kommer vi spränga budgeten.
 
O
Det finns vissa problem i den här soppan... På börjandet av maeken kan vara olagliga. Sen är det problem med bygglovet...
 
Hur många dagar hade grannarna på sig att överklaga egentligen? I detta fall var det 24 dagar mellan bygglov och inkommen skrivelse från grannen. I vår kommun är det 3 veckorsgräns.
 
Jonatan79 skrev:
Hur många dagar hade grannarna på sig att överklaga egentligen? I detta fall var det 24 dagar mellan bygglov och inkommen skrivelse från grannen. I vår kommun är det 3 veckorsgräns.
Osäker men kommunen har sagt att det kom i tid.
 
Kolla upp, någon på kommunen kan ju gjort fel. Står det i detaljplanen att huset inte får byggas närmare än 6 m från tomtgräns?
 
Man måste delges informationen också, oftast är det att man får en lapp med som man ska skriva under och skicka tillbaka. Det är först efter man blivit delgiven informationen som man har tre veckor på sig.

Av egen erfarenhet så tog det längre än en månad innan kommunen använde nästa delgivningsmetod (jag lämnade in blanketten innan vi fick nästa).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.