Hej. Jag och min sambo går i husköpartankar. Planen har varit att köpa ett befintligt hus men nu har det dykt upp tomter som vi blivit väldigt sugna på. Till tomterna får man sedan välja mellan 5 olika sorters hus från Skidstahus. Jag har försökt uppskatta totalkostnad men i ärlighetens namn så är jag inte säker på att jag tänkt rätt och fått med andra poster som kommer utöver.

Tomterna varierar från 295-495.000kr, för sakens skull så kan vi ränka på 495.
Hustyperna varierar men om vi räknar på den modell som heter Villa Sörfors, 1.5plan

Sörfors kostar 1.958.000, sen finns olika grader av färdigställande. alt
Hustyp Alt. 1 Alt. 2 Alt. 3
Villa Sörfors 1 958 000 kr 2 095 000 kr 2 233 000 kr

Contura braskamin 39 000 kr 49 000 kr 49 000 kr

Takkupa Sörfors 77 000 kr 77 000 kr 77 000 kr

Farstukvist 38 000 kr 38 000 kr 38 000 kr

Inredd vind Sörfors 291 000 kr 390 000 kr 464 000 kr

Ryggåstak Yttertavle 21 000 kr 33 000 kr 42 000 kr


Vi har i dagsläget inget behov av övervåningen då vi inte har några barn ännu (jobbar på saken).

Så nu kommer vi till mina funderingar. Som jag förstår det så innebär alt.3 för 2.233.000 att huset är klart, utvändigt och invändigt - vinden. Vilken grad av färdigställande är brukligt för vinden, dvs vad kvarstår?
Vad är det för övriga utgiftsposter man ska räkna med? Garage? gräsmatta, altan osv.

Uträkning: tomt+hus = 2.728.000 kr
Tillval: Kamin, 49.000, takkupa, 77.000.
Tot: 2.819.000

+ allt jag glömt och att vinden är oinredd.

Om vi istället skulle välja Villa Brännland så är det 1 plan, då antar jag att priset är för hela huset, dvs vi slipper spara pengar till att inreda vinden om ett par år, då blir kostnaden något högre fast hela huset är klart?

Idealt vill vi hamna under 3 millar när allt är klart, men just nu känns det inte troligt.

Länk till deras hemsida med priser, förklaringar, tomter osv.
http://sorgardarna.se/hus-tomter/


Tack på förhand!
 
Hur är det med grund och markarbeten? Det blir ofta en fördyrande faktor.
 
jadu, det är en bra fråga, jag har utgått ifrån att det ingår men är inte säker, därav söker jag hjälp här på forumet :)
"Betongplatta med 300 mm isolering och vattenburen golvvärme."

Har anmält intresse till säljaren så väntar på att hen ska höra av sig.
 
Grunden ingår, men kan tillkomma lite ner Sand, vi byggde med Skidstahus för 5år sedan, vi köpte till mer isolering i grunden, samt villavarm vägg, vi köpte 148kvm med ryggåstak.

Huset vet man exakt på kr vad det kommer att kosta, vi köpte till Smålandsvillans enkelgarage med förråd med gjuten platta, största utgiften är tomten, om det måste fyllas eller köras bort material, samt matjord, asfalt mm.

Har du räknat in Anslutningsavgifterna? 220' för VA, el 30' bygglov 50', mm

Vi har varit otroligt nöjda med huset och affären, rejält hus med otroligt låg förbrukning, och ändå prisvärt..
 
Nej det är inte inräknat, 220 för VA, är det nått standardpris eller har du hittat det i deras kalkyler?

då hamnar vi rätt rejält över 3.0, då kanske vi får tänka om gällande de här tomterna och Skidstahus. men ska nog ändå sätta mig med ned dom så får dom försöka sälja in sig :)
 
När vi byggde för 5år sedan kostade VA 120', sen vart det tydligen dagvatten avgift, så kostar över 200'.

Vi byggde inkl tomt och hus och alla avgifter för 2,7 sen tillkommer färdigställande av tomt, asfalt, altaner mm, gräs.

Varför så rädd för 3milj? Vårt hus värderat över 4.5milj, grannar har skilt sig och sålde för 4.7milj.
Om du köpet ett hus från 60-talet kostar detta 3millar, plus massor av rep som ska göras och kommer, sen driftkostnaden!

Nej tveka inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.