Tjena alla. Tänkte uppdatera mina inköp och ställa en fråga angående kommande inköp.
Idag har jag änsålänge köpt:
Bosch gsr 18v-ec fc2
Bosch gsr 10.8-2-Li
Bosch gcm 8 sjl
Bosch gta 3800
Bosch gst 90
Kärcher wd/mv 6 premium
Scheppach PL55 med 2x700mm skena

Jag tror det var allt.. Jag har i sommar byggt trädäck på ~45kvm (med CAMO skruvjigg) och med överblivet trä och några nya reglar byggde jag även ett vedskjul. Och en liten bänk som blev lägre än jag tänkte pga tankefel, så nu är det en barnbänk 😊

Men nu till kommande köp.
Jag har fått presentkort på Bauhaus på 2000kr.
Det jag "behöver" till kommande projekt är handöverfräs och bordsåg.

Handöverfräs har jag fått ögonen på en Makita Rp0900J som kostar 1363kr med deras prisgaranti.

Så frågan är, kan jag använda min billiga scheppach sänksåg, montera den uppochner och använda det som bordsåg? Den har ett sågdjup på 55mm så det borde räcka ett tag, det jag ska kapa är 45mm.
Eller ska jag köpa en Cirkelsåg och montera den? Eller köpa en billigare bordsåg och lägga pengar mellan.
Blev massa "eller" nu märkte jag 😊

Här kommer några bilder på mina sommarprojekt.

Nybyggt trädeck på cirka 45 kvadratmeter vid en rödtegelhus med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delad bild på en stenlagd trädgårdsväg intill grus och en närbild av ett nybyggt trädäck med skruvjiggfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt vedskjul i trä med svarta väggar och takbeklädnad av svarta takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemgjord träbänk för barn på ett trädäck i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte så bra koll på verktygen du skriver om, men vill bara påminna om att du måste ha klyvkniv på bordssågen, vet inte om scheppachen har det.
 
Daniel_N skrev:
Har inte så bra koll på verktygen du skriver om, men vill bara påminna om att du måste ha klyvkniv på bordssågen, vet inte om scheppachen har det.
Har bara använt den en gång men det har den nog. Står såhär om den "Rörlig spaltkniv för ökad säkerhet."
http://www.harald-nyborg.se/scheppach-sanksag-pl55-m-skena.html
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Får man fråga vad ditt kommande projekt är? Jag har flera gånger varit på G att köpa en bordssåg men hittills klarat mig bra med sänksåg med skenor och cirkelsåg med sidoanhåll.
 
mexitegel skrev:
Får man fråga vad ditt kommande projekt är? Jag har flera gånger varit på G att köpa en bordssåg men hittills klarat mig bra med sänksåg med skenor och cirkelsåg med sidoanhåll.
Jag tänkte bygga en bänk, eller ett högre bord att ha bakom soffan, där det krävs att jag klyver bort den rundade delen på en regel. Längden ska eventuellt vara längre än de 1400mm som mina skenor blir tillsammans.
Ska bygga denna:
Träbänk i modern stil placerad utomhus bakom soffa med planteringar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl snarare en planhyvel du behöver isåfall? Eller limma ihop reglarna du tänkt dig och åk till närmsta finsnickeri så kan de kanske köra paketet i sin hyvel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.