Hej forumet,

Våra köksskåp är skruvade i nederkant i en spånskiva. Skruvskallarna är inte övermålade. Se bild.

Är detta normalt?

Det känns för mig som att fukt kommer att leta sig in under skruvskallarna, förr eller senare, och leda till att spånskivan sväller och att det hela blir fult.

Köket är ett HTH-kök, och monterades av entreprenadfirman när vårt hus byggdes, ca november 2015.
 
  • Skruv i spånskiva under köksskåp som inte är övermålad, risken för fuktskador diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det väggskåp? Inte så snyggt direkt, går att ta målarfog och dutta i.
 
Antagligen har man lagt in en extra botten för att dölja kabeldragningen till spottarna under skåpet.

Dutta en droppe färg på skruven om du tycker den sticker i ögat. Man bör nog torka disken innan man ställer den i skåpen
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Kollade precis våra köksskåp och det ser likadant ut, har ett Ballingslövkök från 2015. Fördel med att vara kort är att jag aldrig tänkt på det innan...

Å andra sidan måste de väl fästa den underliggande skivan på något sätt. Hade varit värre om den skruvats fast underifrån.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Lim och kortare skruvar hade jag tagit.
 
Jonatan79 skrev:
Lim och kortare skruvar hade jag tagit.
Och skillnaden från TS bild hade varit?
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Skulle kanske skrivit skruvat underifrån om ni inte listat ut det själva.
 
Jonatan79 skrev:
Skulle kanske skrivit skruvat underifrån om ni inte listat ut det själva.
Fast då syns de ju hela tiden istället för bara när man tittar in i skåpet.

Jag skulle säga att det är fullt normalt att göra så där, har själv gjort det, enda skillnaden är att jag duttat på färg efter.
 
Ser inte snyggt ut, så blev det inte när jag monterade kök, använde förvisso inte såna gigantiska skruvar utan sådana med mycket mindre skalle och som inte flisade som denna uppenbarligen har gjort. Tror det var T10 på mina skruvar.

/S
 
Om det är överskåp så har det antagligen gjort så för att fästa täckskivan.
Fukt kommer aldrig nå dit så det behöver du inte oroa dig för.
 
Mina skåp ser likadana ut. Vilken färg rekommenderar ni för att täcka över skruvarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.