Hej alla

Har ett lagom stort 2-plans hus på 110kvm som värms med direktel. Har nu skaffat mig en LLVP (Mitsubishi Fh 35) och ska få den installerad om två veckor. Jag vill gärna placera den ovanför entrédörren men problemet är att innedeln är för stor för avståndet mellan tak och dörr. Själva innedelen är enligt tillverkaren 305mm i höjd och jag har exakt 300mm. Det är nästan ingen list där som man eventuellt kan ta bort. Och det måste bli lite avstånd mellan tak och innedel väl?

Frågan är var kan man placera den annars för maximalt värmespridning?

I trappan? Lite långt till utedelen? Kan man placera utedelen vid altanen eller låter den för mycket? Jag tänker att på vintern brukar man inte sitta ute och på somaren har man den eventuellt på när det är varmt ute men inte alltid.

Vad tycker ni? Alla förslag tas gärna emot.

Ritning av tvåplanshus med markerad plats över entrédörren där luftvärmepump ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Placera den så långt från sovrummen som möjligt, främst om någon är känslig för ljud.

Om det primära är att värma så bör utedelen stå på södersidan.

Innedelen: Väggen mot tvätt, väggen mellan tvätt/wc, någon stans i vardagsrummet.
 
Ska den användas för kyla på sommaren så bör du sätta den på andra sidan huset (från altanen).
 
Vi har en FH35 i en liknande planlösning som din. Parhus?

Sitter ovan entredörren. Kanske är 2cm kvar till taket från kåpan. Funkar ändå okay men sprider inte värmen 100 innan det börjar bli lite kallare. Har tänkt flytta tilluft från ftx framför den.

Har sett lösningar där man höjt upp taket också för bättre plats.

Kan bli lite on/off också innan kylan kommer på riktigt.
 
Redigerat:
Var i landet bor du?

Här i Halland är värmepumpen avstängd april - september.
(Funderar på att börja provköra den nu :) )

Men det är ju viktigt hur varmluften sprids.
Jag hade nog satt det i andra ändan av huset, alltså över dörren i vardagsrummet.
Kör man pumpen på lägsta nivån är den egentligen ljudlös.
Men det beror naturligtvis på i vilken klimatzon man bor.
Här hos oss i södra Halland hörs varken inner- eller utedel om man inte står alldeles intill och lyssnar.
Vi har visserligen en -25 modell, men en Mitsubishi Electric så klart :)
 
Har också tänkt investera i en FH35 ganska snart, har en fråga som du möjligen kan svara på, är det ute eller innedelen som behöver el? Försökte läsa mig till det men blev inte klokare. Inte så insatt heller iofs.
 
Ytterdel har elen.
Sluten planlösning gör att man gärna kör högsta fläkt
 
Hos mig, med min -25 värmepump, är elen bara kopplad till innerdelen.
Därifrån går det kabel och rör till utedelen.

PS
Förresten, om det här med "öppen planlösning":
Vi har, som väl nästan alla med moderna hus, öppet mellan kök, matplats och vardagsrum.
Sovrummen (hos oss tre stycken) och bad-, tvätt- och toarum har naturligtvis dörrar, som visserligen oftast står på glänt.
Men värmen sprids med hjälp av FTX-ventilationen,
så det har aldrig varit för kallt i smårummen.
 
Redigerat:
Angående FH35 vill jag varna lite för knäppningar i innerdelen, jag hade läst lite om detta innan jag beställde och installerade min för några veckor sedan. Trodde inte att det skulle vara så farligt men jag har knäppningar från min som är riktigt störande, se länk nedan. Jag driver ett ärende mot min återförsäljare och det är möjligt att dom kommer att fixa den men jag hade ju hellre sluppit att styra massa med det.

https://www.dropbox.com/s/5cebqe1ilqhbtoo/FH35 LLVP.MOV?dl=0
 
A
Valkyr skrev:
Har också tänkt investera i en FH35 ganska snart, har en fråga som du möjligen kan svara på, är det ute eller innedelen som behöver el? Försökte läsa mig till det men blev inte klokare. Inte så insatt heller iofs.
Matningen, elen ansluts i utedelen. 10A 230V
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
A
Generellt är det bäst att ha innedel i största rummet, det ger jämnast temperatur.
I ts fall väggen i vardagsrummet motstående till ytterdörren.
Om värmen sprider sig dåligt ökar man fläkten på innedelen eller monterar fler fläktar/värmeförflyttare i huset.
Min mitsubishi går alla timmar o dagar om året, oftast i autoläge. Med den aktiva luftreningen aktiverad blir det då ett riktigt bra inneklimat alla veckans dagar året runt.
 
Tack för bra svar.
Jag bor i södra delen av Skåne.
Så ni tycker att placeringen i vardagsrummet är okej?
Vad tror ni om man har den på väggen mellan sovrum och vardagarum mittemot trappan?
 
electroluxaren skrev:
Generellt är det bäst att ha innedel i största rummet, det ger jämnast temperatur.
I ts fall väggen i vardagsrummet motstående till ytterdörren.
Om värmen sprider sig dåligt ökar man fläkten på innedelen eller monterar fler fläktar/värmeförflyttare i huset.
Min mitsubishi går alla timmar o dagar om året, oftast i autoläge. Med den aktiva luftreningen aktiverad blir det då ett riktigt bra inneklimat alla veckans dagar året runt.

Jag har också tänkt ha den där men störs man inte av fläkten?
 
SSSS skrev:
Angående FH35 vill jag varna lite för knäppningar i innerdelen, jag hade läst lite om detta innan jag beställde och installerade min för några veckor sedan. Trodde inte att det skulle vara så farligt men jag har knäppningar från min som är riktigt störande, se länk nedan. Jag driver ett ärende mot min återförsäljare och det är möjligt att dom kommer att fixa den men jag hade ju hellre sluppit att styra massa med det.

[länk]

Tack för upplysningen. Ska hålla koll på den. Men är det vanligt på Mitsubishi värmepumpar?
 
Demmpa skrev:
Placera den så långt från sovrummen som möjligt, främst om någon är känslig för ljud.

Om det primära är att värma så bör utedelen stå på södersidan.

Innedelen: Väggen mot tvätt, väggen mellan tvätt/wc, någon stans i vardagsrummet.
Ja vi är känsliga för fläkt ljud och speciellt i v-rummet o när man tittar på tv. Men enligt många som provat pumpen sägs det att den är rätt tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.