Jag har köpt en begagnad svarv, nova 1000. Jag har aldrig svarvat, inte ens i träslöjden då jag valde syslöjd pga galen träslöjdslärare. Av den äldre herren som sålde träsvarven fick jag ett antal svarvstål men ingen "roughging gouge". Kan det kallas "svarvskölp" på svenska?

Vore väldig trevlig om någon kunde tipsa mig om en lämplig svarvskölp som jag borde köpa?

Jag har i ett flertal youtube-klipp sett ett verktyg som kallas Easy Rougher från Easy Wood Tools. Säljs dom i Sverige? Finns det något annat liknande alternativ? Verkar ju vara just easy att använda?

Tack på förhand.
 
Om den här tråden flyttas till "Verktyg, maskiner och fordon" är det nog större chans att någon som kan hjälpa till läser den.
För övrigt är Shakulas tips bra.

Lycka till!
//Ronnie
 
Jag vet inte vem som säljer bra svarvstål i dagens läge. De flesta av mina är köpta begagnade och några har jag smidit själv så det har aldrig funnits något behov av att köpa.

Däremot så kan jag tipsa om en bra lärobok.
Den heter "Träsvarvning Enligt Skärmetoden" och är skriven av Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Den är slutsåld från förlaget för länge sedan men han man tur kan man hitta ett begagnat exemplar och så kan den finnas på närmaste bibliotek om du har tur.
Boken beskriver hur man klarar sig med färre och enklare verktyg än de hysteriskt prylfixerade amerikanerna på youtube.
 
I Sverige är det nog Swedendro som har störst utbud, har större delen av sorby sortiment av svarvstål. Hos de gängse vertygsnasarna i Europa är utbudet ännu större och bättre priser. Dictum i Tyskland har Easy som verkar vara någon modern skrapsvarvings variant.
För vanlig svarvning mellan dubb kommer man långt med en 25 mm grov skjölp (roughing gouge), en ca 10 mm fin skjölp (spindle gouge) och en mejsel, tex 20 mm (skew chisel). Du behöver som alltid med eggverktyg kunna slipa stålen. Det är helt meningslöst att försöka svarva utan slip. Du klarar dig med en vanlig bänkslip och nån slipjigg för skjölparna, mejseln måste du däremot bryna.

Svarva är kul. Jag är liksom du youtube lärd. Detta är min andra pinnstol
Svartmålad pinnstol på blå duk utomhus med rengöringsmedel och dukar vid renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Grymt! Ska försöka komma ihåg att skriva vad jag slutligen köper.
 
Jag använder Easytools svarvverktyg. Tycker de är utmärkta för en novis som jag. De ger bra yta, är lätta att lära sig med, hugger inte osv. Kanske inget om man blir riktigt entusiastisk för svarvning och vill lära sig "på riktigt" men för husbehovssvarvning till möbelsnickrande gillar jag dem.
/B
 
Det blev 4 svarvstål från Woodcrafts and Carbide Chisels.

* 1 x Standard Type 3 chisel set + 1 x Hexagon Bar Round Chisel
* extra stål
* frakt

=> 1500:-

Testade lite snabbt idag och de känns riktigt prisvärda! Är riktigt nöjd!
 
Går det att skärsvarva med dem?

Jag förstod reklamen så att de är gjorda för skrapsvarvning och min obetydliga svarverfarenhet är i alla fall att våra nordiska träslag inte lät sig skrapsvarvas. Skärsvarvning går däremot väldigt bra och ännu bättre skulle det gå om jag skulle träna mera.
 
Nej svarar jag på den frågan utan att veta vad jag pratar om. Jag citerar bengtn:s kommentar angående karbidstålen. Enkla att använda och bra för en novis som jag. Inga problem i almvirket jag provade stålen i.

Skärsvarning kräver nog "vanliga" svarvstål.

Jag lånade förövrigt "Träsvarvning Enligt Skärmetoden" och har kikat lite grann i den. Mkt matnyttigt i den!

(Nu gäller det främst att hitta en adapter till svarvchucken: 3/4" 10tpi -> 1" 8tpi. Inte helt enkelt)
 
Dessa stål är väldigt märkliga. Citerar en känd engelsk svarvare som jag pratade med på europen woodworking show för ett år sedan.

"Jag vet inte varför dom funkar så bra men det gör dom".

Han föredrar skärsvarvning alla dar i veckan sa han. Där har man som bengtn var inne på känsla. Det har man inte med dessa stål. Men bra är dom, är som att skrapsvarva men ger en yta som skärsvarvning (nästan)
 
Verkligen märkligt.... jag har aldrig sett eller läst om någonting liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.