Ifall kompressorn kämpar borde du ju kunna se på energivärdet i infon? Om den går trögt borde det bli samma energiuttag bara att den inte skapar lika mycket värme.
Jag hade liknande problem tills inget funkade helt plötsligt, varken värme eller vatten, plus att motorskyddet löste.
I mitt fall så var det inre cirkpumpen som var paj
 
De enda kompressorer som inte mår bra av fasvändning är scroll och skruvkompressorer. Övriga går bra att fasvända.

Edit... såg du hade en scroll i din vp. Fasvänd inte.
 
Redigerat:
Vidare.

Klipp arbetsbrytaren till vp. Bygla förbi mjukstarten. Slå till brytaren igen. Går kompressorn igång då utan att trippa motorskyddet så har du hittat felet.

Går den. Kan du mäta ström på alla 3 faser, jämför med "I max" som stämplat på kompressorns typskylt.
 
Redigerat:
Någon som vet hur man får isär mjukstarten på ett någorlunda skonsamt sätt? Mjukstarten är bild nr 2 i inlägg 3 i denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/varme...ser-ut-hela-tiden.html?perpage=15#post2386239

Jag vet inte om den är ihoplimmad eller ihopskruvad i hörnen. Det ser ut som den är ihopskruvad då det ser ut som igenpluggade skruvhål, men jag kan inte få loss dem. Någon som vet?

Jag har mätt upp motstånd på c:a 8 Ohm mellan in- och utgångarna på mjukstarten. Men det kan mycket väl vara så att reläerna inte slår till i mjukstarten.
 
Redigerat:
Huvudsaken är att du mätt upp rimligt motstånd i den, oberoende om reläerna felar skulle inte motorskyddet lösa ut så snabbt även om det körs i startläge via motstånden lite längre tid. Pekar nog tyvärr mer mot att kompressorn lämnat in.
 
Det här är kanske en dum fråga men är det någon som vet hur man lurar igång värmepumpen på ett skonsamt sätt? Jag vet inte om det är någon smart idé att trycka in kontaktorn för hand.

En av säkringarna hade bränt, det såg rätt konstigt ut för hatten på Diazedsäkringen såg bränd ut. Säkringar brukar inte bränna på det sättet. Har nu kollat alla säkringar och vill göra en ny testkörning. Det är ju inte så konstigt att kompressorn inte vill gå igång när det bara finns två faser.

Energiåtgång kan man inte se på värmepumpen. Tror detta är en modernitet som endast återfinns på lite nyare modeller
 
Redigerat:
Inget problem med att trycka in den manuellt en stund för test, gör det bara distinkt och med tex en lämplig mejsel så går det fint. Mät så du har 400 V mellan alla faser på ovansidan kontaktorn 1-3-5 först.
 
Jag har nu lyckats få igång värmepumpen och genomföra lite mätningar. På den vita fasen (går ej igenom mjukstarten) så mäter jag upp en spänning på 5.5A, på den bruna får jag c:a 5.3A. På den svarta ledningen fluktuerar mätningarna mellan 2.8 och 6.1A. Det skall poängteras att tångamperemetern fladdrar kring 1A när den inte mäter nånting så jag får förmoda att man skall dra av c:a 1A från mätningarna för att det skall bli korrekt. Men det som är intressant antar jag är den relativa mätningen och det verkar här som att den inte drar riktigt jämnt på alla faser. Så för att sammanställa amperemätningarna:

L1: 2.8-6.1A (1.8-5.1A korrigerat)
L2: 5.3A (4.3A korrigerat)
L3: 5.5A (4.5A korrigerat)

Nånting jag märkte nu när kompressorn var igång är att ljudet från den är ojämnt. Den låter lite mer än vad jag tycker är normalt och den varierar i ljudstyrka. Jag vet inte om detta kan vara ett gott tecken för kompressorns skick.
 
Mät vidare så du kan utesluta mjukstarten verkar kunna vara glapp i ena fasen, men din tång verkar osäker är batterierna friska? Mät spänningsfall hela vägen från ovansida kontaktorn till motorplinten som du gjorde tidigare så det är uteslutet med fel i den sträckan.
 
Jag har nu varit och mätt. Jag gjorde en testkörning genom att trycka in kontaktorn och kom fram till att det är c:a 403-408V på alla tre faser nere vid kompressorn. Så det verkar inte vara något väsentligt spänningsfall där. Kompressorn gick nu hyfsat jämnt.

Någon minut senare bestämde jag mig att göra en andra körning och mäta strömmen genom faserna innan mjukstarten. Denna gång började kompressorn gå konstigt efter en kort stund i drift tills ett HP larm löste ut. Under tiden hann jag bara med att mäta på L3 som inte går igenom mjukstarten. Jag nollade tångamperemetern innan och så klämde jag den runt L3. Först så svävade strömmen runt 4.5A men sakta stegrade den ända till 7A innan HP larm löste ut.

Hoppas inte jag har pajat kompressorn nu :(
 
Om du inte kör riktigt kort för att mäta elektriskt måste du ha pumparna igång också annars blir du inte av med värmen -> HP eller så kyler det för mycket på andra sidan -> LP. Verkar ju finnas hopp om att den åtminstone går motormässigt, kan du inte starta den normalt så övrigt hänger med och mäta då?
 
Det har du förstås rätt i. Tänkte att systemet var smart nog att även dra igång relevanta cirkulationspumpar när man trycker in kontaktorn, men så är förmodligen inte fallet.

Jag väntade nu tålmodigt till nästa påslag av värmepumpen. Kompressorn låter mer än normalt men jag upplevde inte samma fluktuerande ljud som igår.

Jag mätte mellan faserna nere vid kompressorn när den var igång och det är konstant 408V mellan samtliga tre faser. Sedan gick jag upp med tångamperemetern och får nu att brun och svart ligger vid 4.5-5A medan vit fas ligger vid 2A. Jag märkte också att den bruna fasen fluktuerade; den kunde ibland gå ner till 3.5A.
 
Jag har suttit en stund och funderat kring trefasmotorer. För det är ju en trefasmotor som driver runt scrollkompressorn. Det jag har undrat över är hur olika strömmar mellan faser (men samma spänningar mellan vederbörande faser) kan vara ett tecken på sliten pump.

Jag har nu fått klart för mig att en elmotors elförbrukning hänger på vilken last som finns på den. Detta kanske låter självklart när man säger det. Men om man inte tänker så noga på saker så kanske man ser att på denna motor står det att den drar 20 Watt och knäryckstänker att "då drar den 20 Watt kontinuerligt när den är igång". Så är alltså inte fallet. En elmotor drar som mest ström när rotorn spinner upp (vilket varför man kör med mjukstart så att amperen inte skjuter sönder säkringarna), när den är ordentligt belastad eller rentav när rotorn har låst sig (se "spinner upp" avsnittet i denna mening).

Så jag tänker mig då att en sliten kompressor kanske har ett slitet lager som gör att den nyper på en viss fläck vid varje varv som rotorn roterar. Detta gör att lasten på motorn kommer att vara högre vid denna punkt än övriga delen av varje varv som rotorn spinner. Så den faslindning på motorn som står för vridning av rotorn vid just det tillfället kommer då att dra mer ström än de andra lindningarna på trefasmotorn.

Detta är min teori, eller hypotes kanske jag skall säga för den är ju bara baserad på mina gissningar här.
 
Som kyltekniker så har jag stött på scrollar som drar ojämna strömmar över faserna. Det är inte helt ovanligt faktiskt men maskinerna har surrat på många år på det viset.
En feltolerans på 10% är acceptabel mellan den fas som drar mest och den som drar minst ström på trefasmotorer
 
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
Jag har läst närmare i instruktionsboken och det står att när man får Larm: MS så har antingen kompressorns motorskydd löst ut eller så har köldbärarpumpens motorskydd löst ut. Hur vet man huruvida det är kompressorn eller cirkulationspumpen som har löst ut motorskyddet?

Ser man på kompressorns motorskydd:

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=165382&d=1452455320

Så skall det bli rött i den lilla rutan omedelbart till vänster om "LR2" beteckningen, om man skall tro på instruktionerna, har inte testat själv. Men jag får väl ta nån dag och trycka på testknappen och se hur det ser ut. Jag har aldrig sett att det blivit rött själv.

Men motorskyddet som löst ut har automatisk återställning, dvs bryter man strömmen och slår på igen så är motorskyddet återställt. Får man förmoda att så är inte fallet med cirkulationspumpens motorskydd? Motorskyddet till cirkpump består endast av en rund knapp av bakelit ser det ut som, som hoppar ut när den löser ut. Kan inte tro att den trycker in sig igen efter ett strömavbrott. Har aldrig varit med om att jag eller någon annan fått trycka in den. Jag kan inte se hur den kan skicka styrsignal till styrenheten, antingen så sitter den bakom en reläkrets som sköter signaleringen till styrenheten eller så kanske det finns andra värmepumpsmodeller som har den detekteringen men inte just denna modell.

Jag tror det är kompressorn, men jag ställer ändå frågan för att vara helt säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.