Hej, mitt första inlägg här på forumet!

Jag är i tankarna att bygga hus, då i form av ett nyckelfärdigt hus från en husleverantör. Jag har fått en förhandskopia av entrepenadkontrakt, i detta står det specat antal eluttag och belysningsbrytare i resp. rum som ingår. Jag är tveksam om detta lever upp till gällande standard för elinstallationer i bostäder (Elinstallationer för lågspänning - vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer SS 437 01 02)

Är det entrepenadkontraktet, som jag som byggherre skriver på som gäller eller är det entreprenören som är skyldig att följa svensk standard som minsta krav?

Eller är det så att om jag vill ha elinstallationerna utförda enligt svensk standard så får jag se detta som tillval - och då behöver betala extra för detta?

Tacksam för svar!
 
tommib
Välkommen till forumet!

Svensk standard ses som rådgivande, inte tvingande. Om du vill ha uttag/brytare/nätverksuttag på ett speciellt sätt, avtala det. Räkna med att betala extra. Det andra alternativet är att du ber att få se elritningarna och bestämmer dig för om det är bra nog.
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.