Svartvit planritning av övervåningen i en parstuga från 1830-talet med markerade rum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är övervåningen i en stor parstuga från 1830-talet. Den har byggts om tidigare och därför ser planritningen lite snurrig ut. Trappan var tidigare i det som nu är en hall i den vänstra delen. På ritningen ser det fortfarande ut som en trappa. Den finns kvar men är nu igenbyggd och där finns alltså en hall som går in till rummet i hörnan. Trappan finns i mitten.

Som det ser ut nu är alltså tre sovrum ihoptrycka på ena sidan och 1/3 av våningen är ett rum. Det rummet har väldigt gamla tapeter vilket gör att det är lite krångligt att göra för stora ingrepp där. på ritningen finns det en dörr mellan det stora rummet och tvättstugan. Den är igenbyggd.

Några förslag på vad man skulle kunna göra? Smarta lösningar? De idéer som finns är: ta fram den gamla trappan, sätt upp en vägg i det stora rummet så det blir två rum, vrid nuvarande trappa till 90 grader.

Fler förslag på förändring?
 
  • Svartvit planritning av övervåningen i en parstuga från 1830-talet med markerade rum och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är syftet med förändringen? Svårt att ge några förslag när man inte vet vad du är ute efter att vinna.
 
Som så ofta förr när det gäller det här huset så handlar det om att kompromissa för att min man ska bli nöjd.

1. Rummet till höger är inte jättefunktionellt. Finns inget behov av ett så stort rum. Hade hellre sett att det blev två rum.
2. Det finns synpunkter på att man har en vägg "i vägen" precis när man kommer uppför trappan.
3. Det finns även synpunkter på att rummen till vänster är hoptrycka på andra sidan.

Lite tokig fördelning av kvm per rum helt enkelt skulle jag säga.
 
Har släktingar som bor i ett hus väldigt likt detta. Tyvärr är det ju på grund av fönsterplaceringen och brasan svårt att dela av på något bra sätt, men annars är det ju bara att dela av på liknande sätt som på andra halvan.

De har delat av sin övervåning, men jag vet inte exakt hur resultatet blev, det var ett tag sedan jag var där. Själv tycker jag att ett rejält allrum på övervåningen är väldigt användbart.
 
Kom ihåg att alla timrade väggar och i synnerhet de båda tvärgående mellanväggarna är bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.