Hejsan!
Jag hyr en liten stugan och den har ingen dusch eller utrymme egentligen för en dusch. Jag tänkte då göra en egen. Köpa en duschkabin och täta med plastmatta eller liknande runtom för att sedan dra någon form av rör ut genom golvet. Det ska kunna gå att duscha där under vintertid också tänker jag, stugan har varmvattenberedare.

Alternativt om man kunde ha en duschkabin där vattnet samlas in under själva kabinen och man manuellt efteråt kan tömma den i diskhon. Någon som har erfarenhet eller tips kring detta?

Ha en strålande söndag!
Med vänliga hälsningar
 
Att samla in vatten under kabinen är lite svårare, blir snabbt rätt många liter när man duschar om man inte tar en "militärdusch" varje gång :). Finns handfat/toalett i närheten där du tänkt sätta duschkabinen ?
 
Nej det gör ju inte det. Toaletten är ett utedass i ett annat hus. Finns inga avloppsrör dragna i huset jag tänkte bo i. Har inte heller råd att dra en värmeslinga och rör till uthuset för dusch. Måste finna en enkel lösning inne i huset.
 
Rör genom golvet skriver du? Får du göra hål i golvet i en stuga du hyr? Vad finns under golvet, var tänkte du att vattnet skulle ta vägen? Rakt ut går ju inte, det fryser på vintern, och så har du en stor isklump med avloppsvatten under huset sedan.

Finns inget utrymme att ha en dusch heller skriver du, är det i hallen, köket, sovrummet elerl vardagsrummet du tänkt sätta upp plastmatta, ställa in en duschkabin och göra hål i golvet?

Och som sagt, vad säger hyresvärden om det?
 
Jag har fria händer att göra som jag vill, huset ska rivas om ca 3 år. Därför jag inte heller vill lägga några direkta pengar på det.

Nej sant. Det fryser ju. Det känns som mest aktuellt att köra någon form av uppsamlingsvariant under kabinen. Dock behöver ju vattnet i diskhon ta vägen någonstans. Kanske ska utforska möjligheterna där?

Under huset är det små förvaringsutrymmen.

Eller är det smartare att på något sätt varma upp vatten och ta med sig till uthuset och göra någonting där? Vid dasset...?

EDIT: Var någonstans den står spelar inte överdrivet stor roll om det skulle underlätta att ha t.ex. nära köket. Men har ett rum som jag inte kommer använda allt för mycket. Helst där. Men ska jag dra rör eller liknande blir det en bit att dra det. Antagligen inte lönsamt.
 
Samla vattnet i en balja med en pump som pumpar det till diskhon.

Protte
 
  • Gilla
tioende
  • Laddar…
Om avloppet till diskhon är i plast är det rätt enkelt att koppla på den därunder någonstans, men kolla vart det tar vägen först..
 
  • Gilla
tioende
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Om avloppet till diskhon är i plast är det rätt enkelt att koppla på den därunder någonstans, men kolla vart det tar vägen först..
Ja jag ska kolla det. Såna fall får jag bygga ihop en liten anläggning där. Vad för typ av pump bör jag ha? Den behöver driva ca 10 meter vatten i slangen skulle jag gissa (om jag har kabinen på "drömstället").

Hur mycket ungefär skulle ett sånt här kalas gå på?

Några övriga tankar och förslag?

Mvh
 
Om du kan koppla in det tillräckligt lågt behövs kanske ingen pump?
 
Anna_H skrev:
Om du kan koppla in det tillräckligt lågt behövs kanske ingen pump?

Ja, tack. Jag ska kolla om det går att gör en sådan lösning. Tack för hjälpen. Återkommer om det inte är möjligt. Men hur som helst får jag väl installera en pump i annat fall. Ska kolla om rören är av plast också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.