Tokslut skrev:
Snygg snedbelastning på ena tornet. Hade jag aldrig vågat :x
Nja, så stor skillnad gör det inte. Snedbelastningen har du där redan från början, dels i att armarna sticker ut från tornet, och dels i att fordonen som regel är ganska framtunga. Jag såg en gång en bil som var så pass framtung att den i princip bara hängde på främre armarna, det vara nära noll vikt på bakre armarna. Säkerheten på dessa lyftar är långt högre än den extra "snedbelastning" man får av en liknande manöver. Totalt sett sänker man dessutom belastningen på pelaren.

Tokslut skrev:
tyvärr ligger de som är trevliga att använda runt 60.000kr så det lär aldrig hända
Begagnat på blocket ;)
 
thomasx skrev:
Fast man kan väl sätta på alla fyra hjulen samtidigt och koppla till samma pump ;)

Tänk på att om du ändå ska gjuta nytt golv för saxlyften, så gjut golvet med en försänkning där saxlyften skall vara, så att den när den är på plats ligger i nivå med golvet när den är nedsänkt, då är den ur vägen och du behöver inte flytta runt på den.

Ja, vibrostav är viktigt för att betongen skall få kontakt med armeringen. Det är också viktigt att man inte kör för mycket med vibrostaven, för då separerat vattnet ur betongen. Kolla på youtube så hittar du säkert någon film som visar hur man jobbar med en vibrostav. En egen kan man göra genom att sätta fast en borrmaskin på en träpinne, och sätta en insexnyckel eller nåt i chucken, så du får obalans ;)
Har funderat på detta alternativ men jag vet inte hur bra det blir om man kommer in med en blöt bil och ställer där över. Att sätta golvbrunn där i blir svårt eftersom jag inte har något att koppla den på. Det finns ingen avlopp i garaget. Det ligger även till så att det inte går att göra något direkt avlopp där. Det går men det blir ett VÄLDIGT stort jobb då vilket jag inte är sugen på.
 
Tokslut skrev:
Snygg snedbelastning på ena tornet. Hade jag aldrig vågat :x

Till TS. Jag hade byggt om garaget så jag hade fått plats med en ordentlig lyft, halvmesyrer retar man sig mer på än uppskattar.

Jag har haft 2pelar i olika varianter, men om jag mot förmodan skulle byta ut den jag har nu (Istobal tot. 3.6ton) hade jag valt en saxlyft, tyvärr ligger de som är trevliga att använda runt 60.000kr så det lär aldrig hända
Bygga om garaget blir det tyvärr inte tal om. Det är rätt så nyrenoverat med el, färg och sådana saker. Jag har även massiva betongpelare 200x200mm som stöttar upp taket i garaget och som sitter i mitten av garaget. Så sätter jag en 2-pelare så blir det ytterligare en pelare i vägen.

Såhär ser det förresten ut. Nu är det en bild mitt i processen men jag hade ingen annan som visar hela garaget. I den övre delen av garaget så är det verkstad på bägge sidor. Till höger i nedre hörnet står min bil och till vänster släpkärran. Där släpet står hade det idag kunnat gå att bygga en grop och sätta en saxlyft men förhoppningsvis så får man en tjej/kvinna/fru i framtiden som vill ha sin bil där och då blir det ett problem med en nerbyggd lift där.

Panoramavy över ett nyrenoverat garage med vita väggar, betongpelare och parkeringsutrymme.
 
Redigerat:
många lyftar har ju kortare armar för att kompensera motortyngden och få tyngden centrerad vid stolparna.

Jag hade valt att sätta lyften längre in så den inte är i vägen för vardagen
 
Får in och mäta på det lite men problemet om jag sätter den längre in är att då är den i vägen för verksamheten vilket är värre. Frågan är hur illa åtgången en nersänkt lift skulle bli? Att den skulle bli lite sliten är det väl ingen fråga om men frågan är hur länge den klarar sig. Det är klart att man får sköta om den väldigt bra och se till den och inte glömma den mellan de gångerna man använder den.
 
FRS05 skrev:
Att den skulle bli lite sliten är det väl ingen fråga om men frågan är hur länge den klarar sig. Det är klart att man får sköta om den väldigt bra och se till den och inte glömma den mellan de gångerna man använder den.
Tror saltdroppet kommer vad det som gör mest skada. finns det ens bussning i lederna på dessa billiga? rosten kommer frodas och den lär se riktigt tråkig ut efter ett tag. Beror iofs. på hur varm det kommer vara på golvet
 
Värme existerar inte i garaget normalt sett. När jag väl är där drar jag igång en 9kW byggfläkt.

Lösningen är väl om man kan klura ut något smart att lägga över själva lyften som gör att inte vatten kommer ner där. Typ en gummimatta modell större som man lägger över. Tar betongen någon skada om den ligger under en fuktig tät matta? Tänker inte just på själva lyften nu utan mer om betongen kan vittra sönder av att ligga fuktig under en matta?
 
Redigerat:
Gör det djupast i mitten så att vatten kan rinna ner där ifall det kommer in. Aluplåtar kan vara en ide att ha för att täcka lyften, de kan läggas som ett "sadeltak" med lite lutning, så att vatten rinner av utåt på golvet. Eller så gör man tvärtom och låter de leda vattnet ner i mitten. Där kan man ha ett litet tråg som samlar upp det och som kan tömmas, om man vill. Men normalt sätt tar du ju inte hand om något vatten i garaget antar jag, så det bör ju inte behövas nu heller. Sedan kan man alltid om man vill göra en liten "brunn" utan utlopp och lägga i en liten länspump för båtar, som startar och pumpar ut vattnet genom en slang om det blir för mycket.
 
Ja, tack för tipsen, det finns många alternativ! Men nu när jag kollar på exempelvis verktygsbodens servicelyft (alternativ 2) så känns den rätt så tät och som att inga vitala delar träffas av vatten om man ställer bilen ovanför. Tänker då om man helt enkelt bara monterar den i marknivå. Fast frågan är hur mycket man irriterar sig på att köra upp och ner på rampen varje dag?
 
Det beror väl mycket på vad för bilar du kommer köra över?

Själv hade jag sänkt ner den, men så hatar jag också restriktioner
 
Det är en vanlig, nyare, golf jag kommer köra över. Så inget fancy eller som ligger slickat vid marken.
 
Men om du ändå ska gjuta om golvet känns det ju lite "dumsnålt" att inte passa på att anpassa för lyften. Du kommer att bli såååå nöjd när det är klart ;)
 
Det har du rätt i men får jag inte till någon bra lösning med avrinningen av vatten så vet jag inte vad jag gör. Då tar jag nog hellre och rullar fram lyften varje gång. Blir ju inte SÅ många gånger per år man behöver göra det. Men visst, skönare att alltid ha den framme så att säga.

Vad är det egentligen som är så speciellt med liftar som är ämnade för nedsänkning? De jag har kollat på tyckas alltid vara lite högre i bygghöjd. För egentligen borde det väl inte vara något problem att sätta ner än som inte egentligen är ämnad för nedsänkt inbyggnad? Som jag ser det är det bara att ta bort uppkörningsramperna och kapa av eventuella fotstöd vid sidor och så vidare. Eller lyfter en "vanlig" saxlyft inte helt rakt upp? Det är ända jag kan tänka mig så att det måste vara ett större hål än när lyften är nedfälld. Vilket då gör att det inte hade fungerat.
 
FRS05 skrev:
Det har du rätt i men får jag inte till någon bra lösning med avrinningen av vatten så vet jag inte vad jag gör. Då tar jag nog hellre och rullar fram lyften varje gång. Blir ju inte SÅ många gånger per år man behöver göra det. Men visst, skönare att alltid ha den framme så att säga.
Hur har du tänkt att ordna avrinningen av vatten med ett plant golv?
 
Nja, det har jag inte klurat ut ännu☺.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.