Betina
Är det någon här som har erfarenhet av Bio-solpannan med tillhörande pelletsbrännare och solfångare?
Om så, är ni nöjda, hur mycket kostade investeringen? Och hur mycket har kostnaden blivit per år?
 
Betina: Vad har du fått för priser på panna + sol-fångare?
 
Betina
Tack, Jureit.

cy_berg.
Jag väntar fortfarande på pris från flera leverantörer i Sverige, lovar att sätta ut priserna när jag får dem.
 
Ja gör det, hade varit väldigt intressant att veta lite priser!
 
Pebbe: Tack! Har ju varit inne på den sidan och kollat men måste fått hjärnsläpp för jag såg aldrig pris-länken längst upp ::)
 
Biosolpannan är natuligtvis en intressant kompromiss.Kolla upp hur lätt den är att rengöra,om man prioriterar bekvämlighet.Thermia har en intreesant ny panna på gång,som ska kopplas till separat acctank.Det finns även Combifirepannan med sotningsspak som i kombination med Thermias brännare är enkel att rengöra,och effektiv kombination enligt test i råd&rön.Men som du är inne på.Biosolen är intrssant,en smart lösning.Det som är hållbart i längden som pellets och sol och isolering gör gott både för plånboken,och själen.
 
Jag har oxå tänkt mycket på att skaffa den där biopannan men jag vet inte riktigt hur dyrt det kan bli. kanske bara köper pellets nu och köper till solvärme sedan.
Har pratat med en återförsäljare men han sa att vi skulle ta och prata på måndag. Ser fram emot va han har att erbjuda.

Nån här som vet vad det kostar att installera en ny pelletspanna ??
 
ny pellets panna.. berro på det.. om du ska bort med den gammal oljepannan samt tanken osv..


men räkna allt i från 40 000 till 140 000 beroende på vad du ska för panna samt hur mycket du tänker göra själv..

Bara panna samt brännare brukar ligga runt 40000 - 45000 + arbete.. :) finns ju pannor med brännare som kostar 97 tusen + arbete o bulkföråd. Men då beöver man bara tömma ask lådan 2-3 gånger per år.. samt ringa Bulk bilen som kommer o fyller på då o då.. 8)
 
biosolpannan med brännare och skruv går på 52400:- +frakt och installation. alternativet (om man vill ha sol som komplement någon gång) är acktank+panna +laddkoppel där i mellan. Blir väl ungefär samma pengar för det. För mer info om just biosolpannan kolla in www.novator.se och deras forum. Finns en hel del att få därifrån.
 
Är det någon som köpt pannan ännu? Går den att koppla till andra ackumulatortankar? Verkar bara vara två värmeslingor o en solslinga.

Fredrik
 
SM5XJX skrev:
Är det någon som köpt pannan ännu? Går den att koppla till andra ackumulatortankar? Verkar bara vara två värmeslingor o en solslinga.

Fredrik
Kolla på www.pellets.info där finns några som installerat den pannan..

Visst går det koppla på fler tankar men varför.. :-/
 
Har sett en som körde med en extra 750L tank till en biosol panna så det funkar.
 
Men..Kanske tänker jag fel.Är det inte lite tokigt med så stor vatten volym kring själva eldstaden.Alla andra tillverkare verkar ju gå mot mindre och mindre vatten volym just där.Men det är klart man slipper ju tankar förstårs.Hur blir skicktingen i den pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.